2022-02-27, 11:17
Medlem
h8mongers avatar
Ingen som leker med tanken att det här är nåt som Putin inte vill göra men känner sig tvingad till att göra pga Ukrainas försök till närmande av Nato, hur stor del av Ukraina är Ukraina, "tänk Kosovo som del av Serbien" Stora delar har ju varit rysk som legat under Ukrainas styra södra östra delarna, västra delarna är ju polska, slovakiska.

Hade man gjort en två statslösning, låtit västukraina försökt bli medlemar i EU utan att försöka sig på att få leka med NATO så.

Känns inte som nåt i den här långdragna konflikten har sköts vidare snyggt, tycker synd om ukrainska och ryska befolkningar för agerandet ifrån folk som fullständigt skiter i dom utan bara verkar tänka på sina egon och använder dom som offerbara spelpjäser

Tittar vi på siffror och det som kommer fram hade Ryssland med allvar velat ta över ukraina så hade det inte sett ut så här, Vill Putin se till att Ukraina skall få vara ett land med självstyre utan att det påverkar ryssland negativt (genom att gå med i Nato) så kommer man ju inte försöka krossa landet utan hålla det ganska städat vilket siffrorna tyder på.

Utvecklingen här ifrån är ju hur alla parter reagerar hade Ukraina kapitulerat och bytt ledning till en mer Neutral så hade det redan kunnat vara över, kommer man ge vapen till civila så kommer civila börja dö i större omfattning.

Det är ju mycket som ligger till grund för denna konflikt.
Citera
2022-02-27, 11:21
Medlem
Gavins-Friends avatar
Man skickar inte in sitt bästa artilleri på en gång. Du jämför med landstigningen i Normandie? Då var kriget inne på sitt 5e år.
Citera
2022-02-27, 11:21
Medlem
kajus333s avatar
Det som är konkret är alltid det som pågår.
Citera
2022-02-27, 11:22
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Det är en del av Great Reset och endast teater.

Ni är för dumma för att förstå. Det ska tillslut bli en världsregering och ni ska få era vaccin sprutor i röven varje år.

FN kommer styra allt tillslut enligt plan och självklart är Putin med på det hela. Alla era tillgångar kommer bli värdelösa och ni kommer få hyra allt . Kommunism 2.0 utan val

Kan mycket väl vara så...

Du är onekligen inne på ett intressant spår!

Var inte Putin en av Klaus Schwabs mannar som ung, drillades av WEF??
.
Senast redigerad av Död o återfödd 2022-02-27 kl. 11:40.
Citera
2022-02-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Otroligt bra tråd med startinlägg.
Har undrat samma och kommer följa den.

Vad har världseliten att tjäna på detta skådespel?

Gasproducenterna och MIC (Military Industrial Complex) i USA tjänar på detta. I stort sett alla andra är förlorare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h8monger
Ingen som leker med tanken att det här är nåt som Putin inte vill göra men känner sig tvingad till att göra pga Ukrainas försök till närmande av Nato, hur stor del av Ukraina är Ukraina, "tänk Kosovo som del av Serbien" Stora delar har ju varit rysk som legat under Ukrainas styra södra östra delarna, västra delarna är ju polska, slovakiska.

Hade man gjort en två statslösning, låtit västukraina försökt bli medlemar i EU utan att försöka sig på att få leka med NATO så.

Känns inte som nåt i den här långdragna konflikten har sköts vidare snyggt, tycker synd om ukrainska och ryska befolkningar för agerandet ifrån folk som fullständigt skiter i dom utan bara verkar tänka på sina egon och använder dom som offerbara spelpjäser

Tittar vi på siffror och det som kommer fram hade Ryssland med allvar velat ta över ukraina så hade det inte sett ut så här, Vill Putin se till att Ukraina skall få vara ett land med självstyre utan att det påverkar ryssland negativt (genom att gå med i Nato) så kommer man ju inte försöka krossa landet utan hålla det ganska städat vilket siffrorna tyder på.

Utvecklingen här ifrån är ju hur alla parter reagerar hade Ukraina kapitulerat och bytt ledning till en mer Neutral så hade det redan kunnat vara över, kommer man ge vapen till civila så kommer civila börja dö i större omfattning.

Det är ju mycket som ligger till grund för denna konflikt.

Anledningen till kriget är Ukrainas vilja att gå med i NATO och även nyligen påståendet att de ville skaffa sig atombomber.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Jag utesluter inte att det här är ett strategiskt misstag av Ryssland MEN jag vill ändå inta den motsatta positionen.

Du talar om landet som genomförde den mycket framgångsrika aktionen i Georgien/Sydossetien 2008 OCH dessutom stoppade USA och ISIS från att avsätta Assad - på helt främmande territorium. För att inte tala om hur Putin förvandlade ett IS näste av tokiga muslimska klanmedlemmar i Tjetjenien....till radikalpatriotiska ryska medborgare som köar upp nu, för att få slåss för Putin!

Sergej Shoigu bedöms samstämmigt av alla som kan något om militära frågor, som kanske den vassaste ÖBn i något land, i sin tid. Han är mycket erfaren, med aktuella färska erfarenhet. Jag är beredd att ge honom "the benefit of the doubt" i några veckor.

Jag håller helt med om att vi inte sett historien skrivas färdigt ännu, det kan definitivt finnas andra motiv till det vi ser utspela oss nu. Dock menar jag på att de militära insatser vi sett i exempelvis Georgien och Syrien varit betydligt med begränsade än det vi talar om nu. Man har kunnat använda en mycket mer begränsad och prioriterad del av sina väpnade styrkor. Ukraina är trots allt ett helt enormt land både till ytan och antalet invånare.

Rysk militär förmåga är notoriskt känd för att bygga på kommandostyrning och avsaknad av insikt om de egna begränsningarna. Mycket såklart tack vare att systemet motverkar "det öppna samtalet"

Det jag tycker talar för ett strategiskt misslyckade snarare än en 'maskirovka' är att man använt stora delar av sina operativa spjutspetsar på ett sätt som man inte borde ha gjort om vi inte talade om en fullskalig militär operation. Exempelvis VDV (Luftlandsättningstrupper) och specialförband. Vi ska komma ihåg att vi inte sett operativa luftlandsättningar av den här kalibern sedan andra världskriget, risktagningen en sådan innebär säger en del om vad man har i kikaren.

Det är oavsett mycket intressant att följa den fortsatta utvecklingen!
Citera
2022-02-27, 11:28
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Så lite som möjligt lämnas åt slumpen när man går in i krig.
Eh..?
Med ”slumpen” menade jag just ”det möjligt lilla” som kan ha inträffat - om det nu var ”slumpen”.
Skulle du i stället kunna utveckla ditt svar istf att komma med en floskel..?
Citera
2022-02-27, 11:32
Medlem
Gudochhanssons avatar
Allt snack om att Ryssland har stormaktsdrömmar kan du glömma; Det faktum att USA vill omge Ryssland med nära kärnvapen i Polen, Rumänien och Ukraina och mer visar att det inte är Ryssland som har storhetsvansinne utan USA.
I övrigt få vi se hur det går. Intressant är det cyniska spelet från Väst att pumpa in vapen i Ukraina som står mot Ryssland. Man tycker uppenbarligen att det är bäst för Europa om Ukraina krossas totalt innan det ger upp.
Citera
2022-02-27, 11:33
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waba
Jag håller helt med om att vi inte sett historien skrivas färdigt ännu, det kan definitivt finnas andra motiv till det vi ser utspela oss nu. Dock menar jag på att de militära insatser vi sett i exempelvis Georgien och Syrien varit betydligt med begränsade än det vi talar om nu. Man har kunnat använda en mycket mer begränsad och prioriterad del av sina väpnade styrkor. Ukraina är trots allt ett helt enormt land både till ytan och antalet invånare.

Rysk militär förmåga är notoriskt känd för att bygga på kommandostyrning och avsaknad av insikt om de egna begränsningarna. Mycket såklart tack vare att systemet motverkar "det öppna samtalet"

Det jag tycker talar för ett strategiskt misslyckade snarare än en 'maskirovka' är att man använt stora delar av sina operativa spjutspetsar på ett sätt som man inte borde ha gjort om vi inte talade om en fullskalig militär operation. Exempelvis VDV (Luftlandsättningstrupper) och specialförband. Vi ska komma ihåg att vi inte sett operativa luftlandsättningar av den här kalibern sedan andra världskriget, risktagningen en sådan innebär säger en del om vad man har i kikaren.

Det är oavsett mycket intressant att följa den fortsatta utvecklingen!
Japp det är mycket fascinerande. Många här på Flashback har sagt att jag är ett ryskt troll för att jag har velat gå mot strömmen och se det här från det ryska perspektivet (jag råkar har insikter och erfarenheter som gör det möjligt för mig). Men till syvende och sist är jag svensk och europé. Det här är inte personligt för mig. Skulle det här leda till blodbad i Ukraina eller ekonomiska följder som drabbar mig personligen - så förlorar Ryssland mitt stöd. Det betyder aldrig att jag blir pro-amerikansk globalist och NATO-vän, men jag kan inte stödja white-on white våld i Europa!

Så levera, tack! Putin, Shoigu och Lavrov! Slutmålet är ett stabilt, välmående och neutralt Ukraina, har ni sagt. The proof is in the pudding! .
Citera
2022-02-27, 11:34
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av szabist
Känslan hittills är ju att Ryssland skickat in ett par omotiverade nyrekryter som verkar extremt dåligt informerade. Tydligen verkade vissa tro att det fortfarande bara var en övning? Utöver detta så har ju förstörda och tillfångatagna fordon vittnat om utrustning med bäst-före-datum 1980.

Känslan pendlar således mellan total flopp från ryskt håll eller att detta är en del av en större plan. Enligt mig så lutar det åt det första alternativet. Visserligen så tror jag Ukraina kommer falla tillslut men frågan är om det var värt det från ryskt håll.

Detta får nog ses som början av slutet för Putin. Finns det någon reell chans att han avsätts av sitt egna folk?

Hade Ryssland inte varit en kärnvapenmakt hade USA och resten av västmakterna såklart redan hållit segerparaden på Röda Torget och Putin sittandes i nån slags Nürnbergrättegång i väntan på galgen.

Något annat nytt du har att rapportera då, utöver att upprepa rubrikerna i Aftonbladet?
Citera
2022-02-27, 11:36
Medlem
ZugMaskins avatar
Jag reagerar också på att de visat samma spränga hus i tre fyra dagar nu. Nått är skumt med det precis som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in