Citat:
Ursprungligen postat av
merrymaiden
Jag utesluter inte att det här är ett strategiskt misstag av Ryssland MEN jag vill ändå inta den motsatta positionen.
Du talar om landet som genomförde den mycket framgångsrika aktionen i Georgien/Sydossetien 2008 OCH dessutom stoppade USA och ISIS från att avsätta Assad - på helt främmande territorium. För att inte tala om hur Putin förvandlade ett IS näste av tokiga muslimska klanmedlemmar i Tjetjenien....till radikalpatriotiska ryska medborgare som köar upp nu, för att få slåss för Putin!
Sergej Shoigu bedöms samstämmigt av alla som kan något om militära frågor, som kanske den vassaste ÖBn i något land, i sin tid. Han är mycket erfaren, med aktuella färska erfarenhet. Jag är beredd att ge honom "the benefit of the doubt" i några veckor.
Jag håller helt med om att vi inte sett historien skrivas färdigt ännu, det kan definitivt finnas andra motiv till det vi ser utspela oss nu. Dock menar jag på att de militära insatser vi sett i exempelvis Georgien och Syrien varit betydligt med begränsade än det vi talar om nu. Man har kunnat använda en mycket mer begränsad och prioriterad del av sina väpnade styrkor. Ukraina är trots allt ett helt enormt land både till ytan och antalet invånare.
Rysk militär förmåga är notoriskt känd för att bygga på kommandostyrning och avsaknad av insikt om de egna begränsningarna. Mycket såklart tack vare att systemet motverkar "det öppna samtalet"
Det jag tycker talar för ett strategiskt misslyckade snarare än en 'maskirovka' är att man använt stora delar av sina operativa spjutspetsar på ett sätt som man inte borde ha gjort om vi inte talade om en fullskalig militär operation. Exempelvis VDV (Luftlandsättningstrupper) och specialförband. Vi ska komma ihåg att vi inte sett operativa luftlandsättningar av den här kalibern sedan andra världskriget, risktagningen en sådan innebär säger en del om vad man har i kikaren.
Det är oavsett mycket intressant att följa den fortsatta utvecklingen!