2022-03-01, 12:32
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag har nordea, igår gick det inte logga in och verkar som en del har problem idag också.

Detta händer för fan 1 gång i månaden på alla banker verkar det som.
Varför?
Citera
2022-03-01, 13:21
Medlem
lemmelns avatar
Oftast pga den mänskliga faktorn, tex att en utvecklare någon gång gjort ett fel som plötsligt skapar problem.

99,9% upptid av ett system innebär 9 timmar nertid varje år.
99% upptid av ett system innebär 3,5 dygn nertid varje år.

Det krävs väldigt mycket koordinering för att uppnå 99% upptid i ett hårt kopplat system med massor av delsystem som är beroende av att andra delsystem fungerar. Speciellt när det är flera hundra eller tusen personer som sitter och utvecklar det.

Det finns extremt mycket gammal rutten legacy från 70- och 80-talet i de svenska bankerna. I princip all ny fräsch teknologi som på något sätt processar pengar måste förr eller senare köra sina transaktioner genom dessa gamla system.

Inte minst har banker system med helt andra krav jämfört med tex Netflix. Netflix kan göra många intressanta lösningar som garanterar 99,999% upptid var än i världen du som konsument befinner dig, lösningar som helt enkelt inte är applicerbara på en bank.
Senast redigerad av lemmeln 2022-03-01 kl. 13:24.
Citera
2022-03-01, 13:47
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Detta händer för fan 1 gång i månaden på alla banker verkar det som.
Varför?
Min upplevelse är att vissa banker strular mycket som också tas upp i media men jag har nästan aldrig problem, kör med Skandia nu som huvudbank och kommer inte alltid in i appen men hemsidan funkar alltid så kan vara något med min mobil eftersom det hjälper att starta om.
Funkade också bra när jag hade Handelsbanken tidigare i många år ...Min teori är att vissa banker är giriga och har de högsta avgifterna men vill inte lägga något av vad de får in på underhåll och tekniska lösningar som håller med den mängden kunder de konstigt nog fortfarande har.
Citera
2022-03-01, 15:10
Medlem
Milton.Millss avatar
Nordea är oroväckande mycket nere. Börjar ana att det kan vara ett politiskt beslut att vissa tider ska det inte gå att nå banken för privatpersoner. Penningtvätt på regeringsnivå?
Citera
2022-03-01, 15:47
Hade nordea förr och upplevde att de var nere var och varannan söndag, sen jag skaffade danskebank har jag aldrig haft några bekymmer att tjänsten är nere, dessutom tar nordea ganska mycket för kortet.
Citera
2022-03-01, 18:15
Medlem
Jag har SHB och har inte några minnen av att den legat nere ofta.
Däremot så är deras app riktigt dålig. Jag får ofta starta om den när jag försöker logga in och ibland när jag vill göra något i appen så måste jag starta om den pga att den hänger sig.
Jag har försäkringar hos LF men deras app har liknande problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in