• 5
  • 6
2023-04-29, 03:08
Medlem
Frågan är kan man släppa alla till Fogden ???
Citera
2023-04-29, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tipset är att betala av skulderna innan du flyttar. Struntar du i att betala så kommer skulderna att öka lavinartat och du kommer inte att kunna flytta tillbaka till Sverige de kommande 10+ åren.

Inom EU ökar samarbetet hela tiden och det är inte orimligt att tro att kronofogden kommer att ha ökade möjligheter att hjälpa till med indrivning i hela EU i framtiden. Du kommer därför inte att kunna bo i EU de kommande 10 åren.

Även samarbetet med andra seriösa länder lär öka i framtiden så att det är inte orimligt att tro att man kommer kunna driva in skulder i Australien, Kanada och liknande länder.

Kort sagt. Att försöka fly skulderna medför att du kommer behöva bo i Bangladesh resten av ditt liv. Bankerna kan dessutom alltid sälja skulderna till en lokal bank som har bättre möjlighet till att driva in skulden i ditt nya hemland så egentligen är du inte ens säker i Bangladesh...

Frågan är kan man släppa alla KMF ??
Citera
2023-04-29, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BA23
Frågan är kan man släppa alla KMF ??
Även om långivaren har skickat över ärendet till Kronofogdemyndigheten så kan banken fortfarande sälja skulderna vidare till en lokal bank/inkassobolag. Det spelar därför ingen roll om skulden ligger hos KFM eller inte. Att låta skulderna gå till KFM gör dem bara ännu dyrare för dig.

Möjligen att rena skatteskulder är svårare att driva in från utlandet men andra skulder till staten som CSN driver staten in även om man bor i utlandet.
Små kliv tas varje år. CSN-skulder var tidigare svårare att driva in men numera så går det lättare och lättare. Det som gällde för 5 år sedan kommer inte att gälla om 10 år.
Senast redigerad av Mynicname 2023-04-29 kl. 08:38.
Citera
2023-11-01, 19:11
Medlem
Glock31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swineflu
Detta stämmer inte.
För det första så är det kronofogden som driver in skulder och för det andra så kommer dina svenska skulder inte synas i varken Norge eller Finland. Danmark vet jag inte. Utanför Norden är du totalt tryggad från svenska kronofogden. Så är man skuldsatt så lönar det sig definitivt att bo utomlands i ett par år och samla pengar. Man kan även betala in på sina skulder från utlandet för att slippa att räntan tickar iväg.

Lägga till lite information . . . har du tex en inkasso skuld i Sverige å flyttar till Polen , så kan de svenska inkasso bolaget anlita inkasso bolaget i Polen som sen skickar lite krav via postlådan, efter de kan ju de inkasso bolaget ta till de landets version av KFM å driva in . . . så safe i EU är man i allafall inte.
Sen dock bör ju de va rätt högt belopp på skulden om de ska va lönt kan man ju tycka.
Citera
2023-11-02, 04:29
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy
Hej! Om man har skulder här i Sverige men väljer att tex flytta till något annat nordiskt land. Kan tex Norges Skatteverket se mina svenska skulder?

Tänk om det skulle vara så enkelt att fly från sina skulder genom att flytta från landet 😆
Citera
2023-11-06, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy
Hej! Om man har skulder här i Sverige men väljer att tex flytta till något annat nordiskt land. Kan tex Norges Skatteverket se mina svenska skulder?

JA
Citera
2024-09-05, 18:40
Medlem
Jgjgjg1891s avatar
Om jag har skulder hos kronofogden, och bestämmer mig för att flytta utomlands och arbeta, och ej berättar för Skatteverket till vilket land jag flyttar till, så kan inte KF ta min lön jag får i utlandet? Oavsett om det är ett svenskt företag jag arbetar för utomlands?

Jag kan alltså flytta till tex Cypern och arbeta, ta ut en lön, betala mindre skatt och leva ett nytt liv där, och KF kan inte göra någonting åt det? Vet att skulden kvarstår men har ingen som helst tanke på att flytta tillbaka till Sverige.

Uppskattar all input
Citera
2024-09-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glock31
Lägga till lite information . . . har du tex en inkasso skuld i Sverige å flyttar till Polen , så kan de svenska inkasso bolaget anlita inkasso bolaget i Polen som sen skickar lite krav via postlådan, efter de kan ju de inkasso bolaget ta till de landets version av KFM å driva in . . . så safe i EU är man i allafall inte.
Sen dock bör ju de va rätt högt belopp på skulden om de ska va lönt kan man ju tycka.

Du kan flytta till ett land då meddelar du skatteverket att du är utflyttad. Efter ett tag så flyttar du till nästa land utan att meddela svenska skatteverket var du är.
Citera
2024-12-17, 23:40
Avstängd
löls avatar
Om man bor i Skåne och vill jobba i Danmark men utan att Sverige vet var du jobbar tror jag följande scenario löser detta.

Du har en lägenhet i Sverige.
Letar jobb i Danmark. Får detta jobb.
Skriver dig hos dina föräldrar eller syskon. Eller skriver ut dig från sverige och anger random adress i Spanien där du ska jobba 🤓
Har kvar lägenheten och alla dina abonnemang sedan tidigare. Dock måste du skippa hemförsäkringen, blir nog svårt tänker jag? Då du inte är skriven där.
Skaffa nytt bankkonto i Danmark dit lönen går. Och stäng ditt gamla i Sverige.
Du kan betala din räkningar i Sverige från utlands banker .
Du bor kvar i Sverige men ingen vet det. Hyresvärden kollar aldrig upp dig mer än en gång när du flyttar in samma gäller alla dina räkningar tänker jag.

Eller så tar man bara ett jobb i Danmark och säger inget. Kronofogden kommer nog hälsa på och se till att inte ha fina grejor hemma.

Typ 🤣🤣

Funkar detta?
Senast redigerad av löl 2024-12-17 kl. 23:48.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in