2022-10-10, 12:52
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
"Några som helst belägg"? Du tror inte en massinvandring på 80,000 personer om året kostar ungefär 40 miljarder och att SIDA inte har en budget på 60 miljarder? Här har du 100 miljarder i utgifter.

Om du inte läser mitt inlägg innan du svarar så blir det tokigt.
Citera
2022-10-11, 05:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om du inte läser mitt inlägg innan du svarar så blir det tokigt.

Du skriver än mer skit i det andra stycket. Det är verkligen som att din sort inte fattar, inte begriper eller inte låtsas att förstå att inflation är ökningen av penningmängden.

Inflationen uppstår av de nya lånen. De nya lånen krävs för att svenska staten ska kunna öka sina utgifter. Det finns även andra sätt, höjda skatter och besparingar på vissa områden. Men på andra områden "satsas det" och där minsann finns inga satsningar på kärnkraft men väl på ren skit som vindkraft. Höjda skatter, besparingar, nya utgifter netto.

Svenska kronan vore bäst att stärka. Är du med på det här? Höjda räntor som krävs för att inflationen ska backa ordentligt, så att det märks i plånboken. Och då underlättar det något enormt om vi gör två saker, lägger ned SIDA och lägger ned migrationsverket och stoppar invandringen tvärt.

Kan du räkna på hur svenska kronan stärks när de offentliga utgifterna kapas med 100 miljarder netto? Du insinuerar att du kan detta.
Citera
2022-10-11, 09:05
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Du skriver än mer skit i det andra stycket. Det är verkligen som att din sort inte fattar, inte begriper eller inte låtsas att förstå att inflation är ökningen av penningmängden.

Inflationen uppstår av de nya lånen. De nya lånen krävs för att svenska staten ska kunna öka sina utgifter. Det finns även andra sätt, höjda skatter och besparingar på vissa områden. Men på andra områden "satsas det" och där minsann finns inga satsningar på kärnkraft men väl på ren skit som vindkraft. Höjda skatter, besparingar, nya utgifter netto.

Svenska kronan vore bäst att stärka. Är du med på det här? Höjda räntor som krävs för att inflationen ska backa ordentligt, så att det märks i plånboken. Och då underlättar det något enormt om vi gör två saker, lägger ned SIDA och lägger ned migrationsverket och stoppar invandringen tvärt.

Kan du räkna på hur svenska kronan stärks när de offentliga utgifterna kapas med 100 miljarder netto? Du insinuerar att du kan detta.

Det krävs inte ett geni för att förstå att kostnaderna för bistånd och *ökad* invandring har legat rätt stabilt sedan 2017, samtidigt som kronan försvagats med runt 20%. Ska man beskylla invandringen och internationellt bistånd för kronans värdetapp får man göra en väldigt gymnastisk räkneövning.
Sveriges totala offentliga utgifter är i trakterna om 2500 miljarder kronor. En kapning med 100 miljarder är 0,04%.

Jag är helt med på att kronan behöver försvaras, men till skillnad från dig så tänker jag inte sila mygg och svälja kameler bara för att det är bekvämt att skylla på invandare.

edit: vad är den offentliga sektorns kostnad för vindkraft?
Senast redigerad av OldFashioned 2022-10-11 kl. 09:07.
Citera
2022-10-11, 09:46
Medlem
Benefits avatar
Citat:
Det krävs inte ett geni för att förstå att kostnaderna för bistånd och *ökad* invandring har legat rätt stabilt sedan 2017, samtidigt som kronan försvagats med runt 20%. Ska man beskylla invandringen och internationellt bistånd för kronans värdetapp får man göra en väldigt gymnastisk räkneövning.
Sveriges totala offentliga utgifter är i trakterna om 2500 miljarder kronor. En kapning med 100 miljarder är 0,04%.

Jag är helt med på att kronan behöver försvaras, men till skillnad från dig så tänker jag inte sila mygg och svälja kameler bara för att det är bekvämt att skylla på invandare.

Det är 4%

Och ett lands valuta är som ett lands aktiekurs. Om den internationella marknaden tror på ett land och dess framtid så värderas valutan upp. Och eftersom det i Sveriges framtid ligger privat skuldkris pga bostadsmarknaden samt balkanisering och etnisk konflikt pga mångkulturen så värderas inte kronan särskilt högt. Så allt handlar inte om hur kronorna och örena spenderas.
Citera
2022-10-11, 10:22
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Det är 4%

Och ett lands valuta är som ett lands aktiekurs. Om den internationella marknaden tror på ett land och dess framtid så värderas valutan upp. Och eftersom det i Sveriges framtid ligger privat skuldkris pga bostadsmarknaden samt balkanisering och etnisk konflikt pga mångkulturen så värderas inte kronan särskilt högt. Så allt handlar inte om hur kronorna och örena spenderas.
.

Mitt procentfel.

De flesta euroländer har betydligt större problem än vad Sverige har, ändå står sig euron stark. Småvalutor generellt brukar falla i tider av kris? Euron var stark 2009 också, sedan hämtade sig kronan och högkonjukturen, och nu backar den tillbaka igen.
Citera
2022-10-11, 10:40
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Det är 4%

Jag tycker det är ett felaktigt exempel. Ett lands valuta ges av hur lönsam den är för spekulanter. I lönsam ingår Trygg. Det är ju självklart man väljer att köpa USD, som då går upp, när USAs valuta är världens tryggaste, man kan t.ex köpa olja för den, och att de ger de bästa räntorna. Medans det tvärtom är helt logiskt att sälja Yen och SEK för man får ingen ränta här.
Citera
2022-10-11, 10:42
Medlem
Barentss avatar
Citat:
.

Mitt procentfel.

De flesta euroländer har betydligt större problem än vad Sverige har, ändå står sig euron stark. Småvalutor generellt brukar falla i tider av kris? Euron var stark 2009 också, sedan hämtade sig kronan och högkonjukturen, och nu backar den tillbaka igen.
Euron har tvärtom sitt lägsta läge mot USD på över 10 år, skriv inte om saker du inte känner till.
https://www.xe.com/currencycharts/?f...o=USD&view=10Y
Citera
2022-10-11, 19:26
Bannlyst
Citat:

Kronan sjunker. Den kan stärkas. Den stärks med höjda räntor. Är det jobbigt med höjda räntor kan skatterna sänkas. Men först sänker man utgifterna och jag rekommenderar hela SIDA och hela migrationsverket att läggas ned.
Citera
2022-10-13, 02:43
Medlem
Konstigt hur den svenska kronan tillåts vara så svag som den är, den utarmar ju köpkraften nåt oerhört. Trodde vi hade en bättre exportindustri än så att vi ska behöva konkurrera med pris istället för kvalitet.
Det är åtminstone en positiv sak med RBs räntehöjningar, att kronan borde stärkas mot många valutor framöver. Mot dollarn får vi nog vänta ett tag till då de verkar ännu mer aggressiva med sina räntehöjningar där borta, samt dollarns status som ’safe haven’ i oroliga tider.
Citera
2022-10-13, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Euron har tvärtom sitt lägsta läge mot USD på över 10 år, skriv inte om saker du inte känner till.
https://www.xe.com/currencycharts/?f...o=USD&view=10Y

Du har vänt grafen fel.
Du får mindre än 1 dollar för varje euro nu.
Tidigare fick du 1.2 USD.

Rätt graf är nedan och euron har aldrig varit lika svag mot dollarn som den är nu.
https://www.xe.com/currencycharts/?f...o=EUR&view=10Y
Citera
2022-10-13, 06:15
Medlem
Jag är ingen expert. Men är det inte så att,
När kronan faller tillräckligt lågt, ökar investeringarna i landet från utländska investerare som börjar se köpläge.
Kronan hämtar sig, och vi får en skjuts när de andra valutorna sen faller. Tex dollarn.

Det tråkiga i kråksången är väl att när nästa högkonjunktur påbörjas, ser siffrorna bra ut, folket börjar bli nöjda.
Men i helhet har väl då hela Sverige blivit fattigare? Och totalt blåsta på konfekten?

Reality check?
Citera
2022-10-18, 20:15
Medlem
Nu har Apple höjt typ alla sina priser i kronor… en iPad som tidigare kostade 3990 kr kostar nu 4990 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in