• 1
  • 2
2022-03-06, 23:24
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Jag har tidigare knt att man fr "st ut" med propagandan. Jaja allt frn Sportnytt till Filosofiska rummet ska stndigt ge sin bn till St. Greta och lord Tegnell, men d har jag kunnat stnga av eller byta. Men rapporteringen i Ukraina har gjort mig vldigt besviken. Nu fljer jag dem bara fr att se hur de vinklar, utelmnar och ljuger om krisen.

Det r svart mot vitt, gott mot ont, segrare och frlorare. Ryssland gr allting fel fr att de inte r tillrckligt snabba och brutala samtidigt som de r totalt hnsynslsa samtidigt. Putin r psykiskt sjuk och totalitr och leder en diktatur, samtidigt som de vanliga ryssarna ska straffas p alla orimliga stt (trots att detta rimligen motsger varandra). Ukraina kan omjligen ge desinformation fr det har Ryssland ensamrtt p, samtidigt som Ukraina slnger ltsassiffror om frluster p alla sidor och ljuger om att Vitryssland (sic) invarderat, blev det ngon uppfljning p det frresten? Masspsykosen sprider sig, srskilt till de unga som inte varit med om detta tidigare, Glenn Greenwald skrev nyligen om detta att massmedia gr om detta fr varje ny generation precis som mina gon ppnades i min generations krig i Irak och GW Bushs "vi eller dem".

Nej nu har de pushat mig till "full alt-media". Skmmes!

Knner igen mig. Och det r nog mnga hundratusentals svenskar som gr.
Fr att bilda sig en uppfattning r svt betrakta som RT eller Ukrainas frsvarsministerium. Man f hoppa ver svt, och se kllan direkt istllet, dvs CNN, Sky, BBC et c.

Minns nr vi fick hra grthistorien om "barnen som slets ut kuvserna" (flickan som flydde frn sjukhuset och talade i USA var i sjlva verket Kuwaits ambassadrs dotter) i Kuwait nr populasen skulle offra sina sner i Desert Storm. 2003 blev det nnu vrre och s har det fortsatt...
Citera
2022-03-07, 00:25
Medlem
Fimbulramns avatar
Om det r staten som betalar din ln s r det dr din lojalitet liggeer. Oavsett vad din chef sger. Samma sak gller presstdet.

Rapporteringen frn Ryssland och andra lnder kan fungera bra. Svenska staten har ju strst inflytande p inrikespolitiken.
Citera
2022-03-18, 13:29
Medlem
Svt r ett skmt. Varfr inte ta upp vad s kallade meningsmotstndare kallas hr? Efter allt rasism och fascismkletande p sina egna meningsmotstndare har de mage att peka finger t Ryssland. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...itart-samhalle
Citera
2022-03-19, 02:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StagneliusErik
Du tror inte att de har lyft klimatfrgan i den utstrckning de gjort, pga att det r ett vldigt aktuellt mne? Hller inte med om att det var en hxjakt p folk som ifrgasatte vaccin, de lyfte fram deras berttelser. T.ex. hur folk har frlorat vnner pga det osv. Hade alternativet varit att lyfta fram en massa klimatfrnekare och p s stt visa 2 sanningar, nr nstan alla forskare r verens om att det bara finns 1?

Nej, det r inte vad jag tror heller. Det r partiskheten som cklar. Den evigt frekommande ensidiga propagandan.
Citera
2022-03-19, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Fr att vara en som aldrig "kollar p skiten" r du vldigt vlinformerad om SVT:s utbud!

Ok? Det r ingen pong. TS har rtt i sak.
Citera
2022-03-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Nej, det r inte vad jag tror heller. Det r partiskheten som cklar. Den evigt frekommande ensidiga propagandan.

Intressant. Frstr dock inte var denna partiskheten finns
Citera
2022-03-20, 15:44
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Har du ngot exempel p nr SVT har tagit parti i ngon frga?
De vgar ju knappt kritisera Putin.
Lillasyster fick skit fr det i Mellon.
Citera
2024-05-14, 09:24
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
De som skriver att SVT r vinklad propaganda, kolla i stllet Rysk eller Nordkoreansk Statstelevision, om ni gr det kommer ni mrka vad som r propaganda, fr det jag sett av Rysk statstelevision s r skillnaden tusenfalt milsvid, det mrks att dessa personer inte levt i ett diktatur fr d skulle de vid det hr laget blivit insprrade och somliga blivit avrttade.

Nej Sverige r inte NordKorea. Men varfr handlar inte debatten i samband med den parlamentariska utredningen om SVT och SR om vnstervridningen i statsmedia - utan istllet om en massa vnstergnll om fr lite pengar och ifall statsmedia ska f sprida textnyheter och annat slikt?

Det som kritiken har gllt i ratal r ju den supertydliga vnstervridningen och statsmedias agenda att jmt och samt lyfta fram sdant som ligger dem sjlva varmt om hjrtat som vurmandet fr utsatta grupper och div. minoriteter som stndigt ges rikligt med utrymme. Allt ses genom identitetspolitikens glasgon vare sig det gller kvinnor, invandrare, rasifierade, kriminella, lappar eller zigenare.

Statsmedias agenda innebr att i tid och otid pusha fr wokismens och den politiska korrekthetens favoritmnen om ras, kn, och hbtq+++. Hur opartiskt r det? Denna woke- och PK-propaganda genom program- och mnesval r ju rena motsatsen till saklighet, opartiskhet och objektivitet!

Allt det som strt s mnga s lnge i statsmedias vnstervridna programutbud tycks emellertid nu vara en icke-frga i den offentliga debatten om public service. Det tycker jag r t helvete. Eller vad tycker ni? Mste allt handla om vnsterns favoritfrgor enligt deras politiska agenda fr att frndra Sverige och svenskarna? Det finns s oerhrt mycket annat att ta upp i radio och TV!
Senast redigerad av Comitium 2024-05-14 kl. 09:30.
Citera
2024-05-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Jag kan fortfarande inte slppa nr jag sg att jag blivit tvingat betala 1349 kr fr denna statliga propagandan public service nr jag inte ens har tv eller kollar p skiten.

SVT pstr sig att vara opartisk men det r bara kolla p deras hemsida s kan man direkt fatta att det inte finns ngon opartiskhet direkt.

Man mrker direkt vilken sida de str p i Ukraina kriget, istllet fr att frmedla nyheterna kring att vara opartisk och vara neutrala s visar de ensidig nyans. Man bjuder in sk experter fr att ge sina egna analyser och bild utifrn vad de sjlva har fr sikt kring kriget och mycket har dessutom varit konspirationsteorier.

SVTs starkaste och mest fanatiska favoritmne i flera r har varit Klimatfrgan. De har drivit p skrmselpropaganda fr att hjlpa Miljpartiet och skapa opinion. Tror inte det r ngon som har missat detta.

Samma sak under Coronapandemin dr man drev indirekt vaccinationskampanj och hxjakten p folk som ifrgasatte pandemin och vaccinerna blev uthngda.

Kort och gott hela deras rapportering bygger p att det finns bara en sanning.

Hur kan vi stoppa det hr vansinnet? r det ens lagligt att tvinga p folk genom beskatta de fr att staten ska producera propaganda ?

Om man tror p fr mycket stolligheter s blir det jobbigt att kolla p MSM, stmmer.

En bttre frga r hur vi gick frn vetenskap, rationalitet och frakt fr vantro- och vidskepelse p 1950-talet till den ytlighet, lmmelmentalitet, krringskvaller och ett etablisemang infiltrerat av medicinmn och konspirationsteorier idag.
Citera
2024-05-14, 16:15
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bucknsteak
Om man tror p fr mycket stolligheter s blir det jobbigt att kolla p MSM, stmmer.

En bttre frga r hur vi gick frn vetenskap, rationalitet och frakt fr vantro- och vidskepelse p 1950-talet till den ytlighet, lmmelmentalitet, krringskvaller och ett etablisemang infiltrerat av medicinmn och konspirationsteorier idag.

Det r jobbigt att bli proppad med statsmedias propaganda. Det r vad jag skrev om ovan. Deras woke/pk-agenda.
Citera
2024-05-22, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
De som skriver att SVT r vinklad propaganda, kolla i stllet Rysk eller Nordkoreansk Statstelevision, om ni gr det kommer ni mrka vad som r propaganda, fr det jag sett av Rysk statstelevision s r skillnaden tusenfalt milsvid, det mrks att dessa personer inte levt i ett diktatur fr d skulle de vid det hr laget blivit insprrade och somliga blivit avrttade.
Att jmfra med Rysk och nordkoreansk media r att frska negligera att Svt drivs av egna agendor. r dock inte sker p att de drivs av annat n en dligt ledd chefsorganisation som lter oskickliga journalister fritt fr hrja med sina egna dolda syften. Sen r det uppenbart att de har en struktur att de ska ge tyngd till sina pstenden med att anvnda sk experter som ska strka upp deras lngner. Om jag var expert idag skulle jag nog tnka mig fr att bli anvnd i Svt:s rapporteringar. Det snker trovrdigheten. Det r tragiskt att vi mste tvngsbetala fr denna illa sktta statliga mediaverksamhet.
Citera
2024-05-22, 09:25
Finns ingen opartiskhet. Inte s lnge dessa r beroende av vra skattepengar.

Frhoppningsvis kommer SVT i framtiden att bli irrelevanta nr boomergenerationen vl frsvinner. De r deras sista lojala tittargrupp och detta r SVT frmodligen sjlva vl medvetna om. Fr de ifrgastter nstan aldrig utan lter sig obekymrat hjrntvttas av deras propaganda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in