Citat:
Haha, det var roligt skrivet.
Citat:
Jag har växt upp med östeuropeer (pga styvförälder och styvsyskon). De jag fått lära mig för det första är att de som skriker mest om att de är ryssar i själva verket är Kazaker och liknande folkslag, förmodligen pga att det är högre status att vara ryss, framförallt i Ryssland. Min styvförälder har efter att ha blivit "integrerad" fått problem med att dennes egna släktingar konstant ljuger för att försöka blåsa och vilseleda denne för tillskansa sig pengar. Detta gäller även dennes vänner från gamla landet.
TS, du raljerar lite väl mycket här. Men samtidigt så ljuger vissa östeuropeiska folkslag grymt mycket. Jag vet inte om det alltid har varit såhär eller om det är någon kulturell skada som orsakats av generationer av sociala experiment i Sovjet Unionen. När jag läser äldre svenska skrifter eller har lyssnat på historier från släktingar från den tiden då Sverige var fattigt så drar jag slutsatsen att det inte ENDAST kan vara pga ekonomiska faktorer som ryssar ljuger. Mina släktingar som var så fattiga att de hade trampat jordgolv skulle förmodligen örfila sin unge om den ljög, man ljög inte liksom, det ansågs fult och dåligt. Lögnen ansågs vara ett fruktansvärt dåligt personlighetsdrag. Man verkar helt enkelt inte ha ljugit och vilselett varandra på samma sätt i fattighjonssverige som man gör idag i Ryssland. Personligen så tror jag inte att Ukraina är bättre än Ryssland i detta avséende.
TS, du raljerar lite väl mycket här. Men samtidigt så ljuger vissa östeuropeiska folkslag grymt mycket. Jag vet inte om det alltid har varit såhär eller om det är någon kulturell skada som orsakats av generationer av sociala experiment i Sovjet Unionen. När jag läser äldre svenska skrifter eller har lyssnat på historier från släktingar från den tiden då Sverige var fattigt så drar jag slutsatsen att det inte ENDAST kan vara pga ekonomiska faktorer som ryssar ljuger. Mina släktingar som var så fattiga att de hade trampat jordgolv skulle förmodligen örfila sin unge om den ljög, man ljög inte liksom, det ansågs fult och dåligt. Lögnen ansågs vara ett fruktansvärt dåligt personlighetsdrag. Man verkar helt enkelt inte ha ljugit och vilselett varandra på samma sätt i fattighjonssverige som man gör idag i Ryssland. Personligen så tror jag inte att Ukraina är bättre än Ryssland i detta avséende.
Intressanta analyser! Låter sunt.
Spontant så tänker jag att lögnen hänger ihop lite med ett korrupt samhälle också. Den som är korrupt känns som att man redan visat att man har en "dynamisk" moral.
Ryssar i gemen är det synd om. De är fattiga och bor på landsbygden. Men det skulle antagligen inte tveka en sekund att lura en godtrogen dum svensk om man kom dit.