• 2
  • 3
2022-03-13, 14:17
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Har med deras kroniska alkoholism att göra, jag ljuger också alltid i fyllan.

Haha, det var roligt skrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Jag har växt upp med östeuropeer (pga styvförälder och styvsyskon). De jag fått lära mig för det första är att de som skriker mest om att de är ryssar i själva verket är Kazaker och liknande folkslag, förmodligen pga att det är högre status att vara ryss, framförallt i Ryssland. Min styvförälder har efter att ha blivit "integrerad" fått problem med att dennes egna släktingar konstant ljuger för att försöka blåsa och vilseleda denne för tillskansa sig pengar. Detta gäller även dennes vänner från gamla landet.

TS, du raljerar lite väl mycket här. Men samtidigt så ljuger vissa östeuropeiska folkslag grymt mycket. Jag vet inte om det alltid har varit såhär eller om det är någon kulturell skada som orsakats av generationer av sociala experiment i Sovjet Unionen. När jag läser äldre svenska skrifter eller har lyssnat på historier från släktingar från den tiden då Sverige var fattigt så drar jag slutsatsen att det inte ENDAST kan vara pga ekonomiska faktorer som ryssar ljuger. Mina släktingar som var så fattiga att de hade trampat jordgolv skulle förmodligen örfila sin unge om den ljög, man ljög inte liksom, det ansågs fult och dåligt. Lögnen ansågs vara ett fruktansvärt dåligt personlighetsdrag. Man verkar helt enkelt inte ha ljugit och vilselett varandra på samma sätt i fattighjonssverige som man gör idag i Ryssland. Personligen så tror jag inte att Ukraina är bättre än Ryssland i detta avséende.

Intressanta analyser! Låter sunt.
Spontant så tänker jag att lögnen hänger ihop lite med ett korrupt samhälle också. Den som är korrupt känns som att man redan visat att man har en "dynamisk" moral.

Ryssar i gemen är det synd om. De är fattiga och bor på landsbygden. Men det skulle antagligen inte tveka en sekund att lura en godtrogen dum svensk om man kom dit.
Citera
2022-03-25, 14:36
Medlem
Jag känner igen från flera olika slaviska folkgrupper den här opålitligheten. Man skarvar på sanningen, lovar saker man inte håller, eller drar en hel lögn.

Det kan vara så att det går långt tillbaka. De slaviska länderna har trots allt alltid legat efter västeuropa. Det kan sedan ha förstärkts av fattigdom och kommunism, med angivarsamhälle och allt va de hade.
Citera
2022-03-25, 18:16
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Det är väl relativt uppenbart att ryssar har närmre till att slarva med sanningen.
Det är inte nytt att de ljuger och hittar på saker för att sedan komma med usla bortförklaringar när de blir konfronterade med lögnen.

Ett modern exempel som alla kan relatera till:
Putin lovade ju att de inte skulle gå in i Ukraina och tyckte det var grundlösa påståenden att de förberedde en attack mot Ukraina. Men han gjorde precis det som USA:s underrättelsetjänst sagt att han skulle göra. Ändå stod han där och ljög.

Sådär är min bild att alla ryssar beter sig. De kan säga vad som helst för att rädda sig i ögonblicket.

Kan detta vara en genetisk skillnad i hur hjärnan är uppbyggd? Exempelvis brist på konsekvenstänk.

Eller ligger det mer en rysk kultur att man ljuger? Jag har träffat flera lögnaktiga ryssar i mitt liv skall sägas.

Putin och hans regim har gjort det till ett maskineri som faktiskt fungerar till viss del. Har du en tillräckligt stor apparat blir lögn snart sanning. Även i väst anpassar man sig stegvis till det. Det blir efter ett tag helt rimligt att prata om intressesfärer medans det inte var det alldeles nyss. Militär makt gör att det går inte att komma åt Putin för sina lögner. Det finns inga baksidor.

Det är väl vanligt inom rysk maktkultur kopplat till den ryska regimen att regimen kan ljuga och befolkningen anpassar sig såklart för att överleva. Däremot finns det ingen rysk gen för lögn specifikt. Det går att implementera samma typ av sturktur och samhälle på vilket folkslag som helst.
Citera
2023-02-15, 17:02
Avstängd
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Det är väl vanligt inom rysk maktkultur kopplat till den ryska regimen att regimen kan ljuga och befolkningen anpassar sig såklart för att överleva.
Absolut, det är i det närmste "second nature" för dem, och något deras överlevnad i flera generationer har hängt på: Ljuga för partikommissarierna så man inte skickades till Sibirien eller ljuga om att grannen arbetade för det "degenererade Väst™" så denne avrättades och man fick en limpa bröd för besväret. I ett sådant samhälle blir det självklart naturligt att ljuga hela tiden.

De har tom. själva ett (eller flera?) ord för detta konstanta ryska ljugande: "Vranyo"
https://glossophilia.org/2018/09/vra...-russian-word/
Citat:
“Vranyo”: a previously untranslatable Russian word
Pioneered by the Soviets and perfected by Putin, this is a special word in Russia which means telling a barefaced lie which you do not expect anyone to believe.
“You could say vranyo means 'lies,' but in his 1983 book, Russia: Broken Idols, Solemn Dreams, published at the waning of the Cold War, … David Shipler, the longtime Moscow correspondent for the New York Times, gave a more nuanced explanation of vranyo. He wrote: A Russian friend explained vranyo this way: ‘You know I’m lying, and I know that you know, and you know that I know that you know, but I go ahead with a straight face, and you nod seriously and take notes.’
Och detta är något som vi sett, sedan de invaderade Ukraina i början av 2022, spridas till Flashback: Kontanta Google Translate-översatta trådstarter av nyregistrerade konton som predikar Rysslands framgång och fantastiska förmåga, Väst™s "nazistiska" sanktioner till trots, och hur otroligt lömska och ondskefulla "ukropsen" i Ukraina är.

Osv. osv. osv.... Betänk att det här bara är en bråkdel av de faktiska exempel som finns, och bara hämtade från ett enda sub-forum.
Men just Rysslands ljugande och "double speak" är en intressant kontext för att kunna förstå dessa ofta självmotsägande ryska narrativ: För enligt dem själva så klarar de alldeles utmärkt och blir tom. "starkare" av sanktionerna de placerats under, pga. deras oprovocerade invasion av Ukraina, samtidigt som det är av yttersta vikt att vi avskaffar dessa sanktioner "för vårt eget bästa" så att Väst™ inte "ska frysa ihjäl"?

Hela den där argumentationen om att alla som står eller säger emot dem är "nazister" är f.ö. också värd att nämna: I Ryssland har "nazism" ingenting med antisionism eller Hitler att göra: Det betyder bara "icke-rysktalande" eller "motståndare till Ryssland". Så när de börjar yra om att något är "nazistiskt" så vet man helt enkelt att man är inne på rätt spår. Också ironiskt eftersom RU har en lång historia av nazism...

I slutändan så kan man bara sammanfatta det som att ryssar ser det som sin plikt att ljuga, i synnerhet för utomstående "nazister" som oss på Flashback, så det kommer aldrig att finnas någon anledning att tro på vad de säger, eller ens försöka ta någon diskussion med dem. För de är ett fascistiskt folk, totalitärt styrda av överhögheten i Kreml under århundraden, och de kommer bara fortsätta att ljuga och säga vad som passar för tillfället och utmålar dem som stora och starka.
https://carnegieendowment.org/2022/0...ruth-pub-86132
Citat:
Why The Kremlin Lies: Understanding Its Loose Relationship With the Truth
One of the stickiest challenges for Western governments has been how to deal with, or even understand, a Russian leadership that lies insistently and incessantly, even when it doesn’t need to.
Vilket också självklart gör förhandlingar och uppgörelser med ryssar fullkomligt meningslösa: De ser bara sådana saker som bevis på hur lättlurat Väst™ är, för varför skulle de ha någon skyldighet gentemot "nazisterna" eller behöva vara ärliga mot dem?
https://threadreaderapp.com/thread/1...455654913.html
Citat:
In this respect Russian state didn't change much since 1654. As Putin's deputy Kirienko told in 2017, "Russian state is not based on treaties". Treaty is a restraint on the Tsar's power, a condition he abides to committ. That's a dishonour and he breaks treaty at the first chance.
Citera
2023-02-15, 17:08
Medlem
SAIVONs avatar
Tvivlar starkt på att det någonsin förekommit krig och konflikter där inte bägge sidor ljugit. Att den starkare, förtryckande eller angripande parten ljuger mest är rätt givet då inga folk uppskattar att få uppleva att de tillhör en ondsint sida som orätt attackerar andra. Sådant stärker inte stridsmoral eller folkligt stöd så nej

ryssar är inte "genetiskt" präglade för att ljuga mer än annat folk.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in