2022-06-13, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livsnjutareen
Kolla stationen! Många som ej verkar få sms men när de väl besöker stationen så ligger passet där.

Fick sms när mitt id var klart, efter fem arbetsdagar.
Behöver inte passet just nu så ingen ko på isen, men kommer det inte under veckan kan jag ju titta in där.
Citera
2022-06-13, 22:44
Medlem
Jag undrar var mina skattepengar tar vägen, får vi rabatt på passen när staten inte kan hålla sina tider? Medans vi vanliga svenssons måste redovisa minsta lilla kvitto på inköp så undrar jag om även staten kunde redovisa vart våra hårt tjänade pengar tar vägen.
Citera
2022-06-14, 00:41
Medlem
Köar i Västerås, snackade en av personerna och en har stått sen söndags midnatt.... De sa att polisen tillverka 40 st provisoriskt pass!!!! de synes sjuk lite
Citera
2022-06-14, 00:48
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du kan bli stoppad och avkrävd din identitet precis varsom. Inte bara när du flyger. Det är inte ovanligt på hotell att de vill ha passet/Nationell ID. Sen har man liksom Sverige tillfälliga kontroller även i andra länder. Körkort fungerar inom Norden men inte fö.

Har själv förutom vid gräns och hotell även blivit stoppad i trafiken och avkrävd både pass, körkort och registreringshandling. Att det inte sker kontroll vid varje gräns innebär inte att det inte gör det alls utan man måste alltid kunna visa sin identitet och att man har tillåtelse att vara där man är.

Att jag sedan kört runt i Europa en månads tid utan att behöva visa passet en enda gång hjälper mig inte den gången jag blir stoppad!

Ni som väntar/väntat på Nationellt ID, hur lång tid har det tagit? Har nu väntat i 7 vardagar, 12 dagar totalt efter ansökan. Det skulle ta 4 vardagar.
Gjorde mitt ID 30 maj lunchtid. Fick mitt sms väldigt sent på dagen den 8/6. Så fick hämta ut den 9e.
Citera
2022-06-14, 00:48
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32
Förstår inte grejen, det är ju inga passkontroller inom EU och Schengen. Enda ID kontrollen är ju vid boarding och de kollar ju bara så rätt person går på med rätt biljett.

De bryr sig knappast om vad du har för medborgarskap. Läst om flera som rest på körkort och det gått fint.
Nej, men den gången dom kräver ditt ID/pass någon gång och du inte har så sitter du i skiten.
Citera
2022-06-14, 00:56
Medlem
Uppdatering gjorde den 6/5
Ringde för en stund sedan och status var: skickad av leverantör.
Så wish me luck
Citera
2022-06-14, 01:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Nej, men den gången dom kräver ditt ID/pass någon gång och du inte har så sitter du i skiten.

Sant. Men kör man bara omkring i EU, så kan det duga med gammalt pass. La märke till detta för något år sedan, när jag kommit hem efter bilsemester på kontinenten. Hade åkt länder och riken runt med ett utgånget pass, eftersom vid hemkomst hittat mitt kvarglömda nya pass hemma på köksbordet!
(Passen till förväxling lika till utseendet)

Behövde bara (som vanligt) visa passet vid incheckning på hotell, knappt och jämt. Kan tänka mig att på flyget drar de chippet, och då blinkar det väl rött i någon apparat.
Citera
2022-06-14, 01:05
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sant. Men kör man bara omkring i EU, så kan det duga med gammalt pass. La märke till detta för något år sedan, när jag kommit hem efter bilsemester på kontinenten. Hade åkt länder och riken runt med ett utgånget pass, eftersom vid hemkomst hittat mitt kvarglömda nya pass hemma på köksbordet!
(Passen till förväxling lika till utseendet)

Behövde bara (som vanligt) visa passet vid incheckning på hotell, knappt och jämt. Kan tänka mig att på flyget drar de chippet, och då blinkar det väl rött i någon apparat.
Till och med om man flyger inom norden kan de kräva pass/nat.IDkort även om det är passfri union.

Minns när jag åkte från landvetter till köpenhamn och sen till prag och de krävde
Citera
2022-06-14, 01:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Till och med om man flyger inom norden kan de kräva pass/nat.IDkort även om det är passfri union.

Minns när jag åkte från landvetter till köpenhamn och sen till prag och de krävde

Har också råkat ut för detta.
Citera
2022-06-14, 01:09
Medlem
Varför skaffar man nytt pass i sista stund å inte ett halvår innan???
Citera
2022-06-14, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Varför skaffar man nytt pass i sista stund å inte ett halvår innan???

Stick Chonard du är fienden 😆
Citera
2022-06-14, 04:14
Medlem
As kallt att sova ute, jag och sambon håller på turas om med bilen. Fick info u västerås tillverka 43 st. Men de oftas 55-60 som köar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in