Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-17, 05:43
Medlem
Finns en tråd om att det finns personer som bokar upp alla möjliga passtider för att senare försöka sälja dessa. Kriminella entreprenörer kan vi kalla dem.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-03-17 kl. 05:47.
Citera
2022-03-17, 05:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Finns en tråd om att det finns personer som bokar upp alla möjliga tider för att senare försöka sälja dessa passtider.
Ja, länken dit har redan postats tiidigare här i tråden.
Citera
2022-03-17, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vadå växa utom alla gränser? Givetvis påverkas efterfrågan starkt av den korta giltighetstiderna. Om man inte behövde förnya passet var femte år skulle inte så många behöva nya pass just nu. Eftersom passen i praktiken gäller kortare tid än fem år också vill folk -med rätta - inte skaffa pass som bara ligger och blir gamla utan väntar till dess de skall ut och resa. Ju kortare giltighetstid desto kortare framförhållning kan folk förväntas ha.

Det är klart att i det enskilda fallet kan ju folk planera bättre, till kostnaden att de måste skaffa pass för säkerhets skull relativt ofta och ha det liggande i träda, men det utesluter inte på något sätt ett systemfel.

Precis! Och vadå planera? Man skulle alltså ha planerat för att det skulle komma en pandemi på drygt 2 år, och för att det naturligtvis skulle dyka upp blattar som passar på att krascha systemet. De som hävdar sådant trams, är förmodligen de som aldrig har möjlighet, eller tänker ut och resa. Detta kunde ju inte heller myndigheter förutspå, och lite effekt av överbelastning kunde man väl svälja. Men inte av denna storlek. Då är det ännu ett systemfel i ett av världens en gång i tiden bäst fungerande samhällen. Det har gått åt fel håll med det mesta en längre tid nu. Men resurserna vi ger dem är detsamma, eller större. Bedrövligt!
Citera
2022-03-17, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Framför allt är det helt åt skogen (och oacceptablet) att många myndigheter hänger upp bokning av tider, kontaktvägar, tillgång till dokument och formulär osv på digitalt/mobilt bank-id. Många har inte mobilt bank-.id eller är inte bekväma med det, andra (som jag) har i årtionden skött sina bankaffärer från datorn men med andra manicker, t ex SEB:s digipass (som är minst lika säkert som mobilt bank-id men inte kan användas som ID utanför just dina egna bankaffärer).

Det är många andra myndigheter, inte bara polisen, som har gått över till "boka själv på nätet med mobilt bank-id" och i praktiken murat igen övriga vägar. T ex 1177 (landstingens stora vårdsajt), Arbetsförmedlingen, CSN, stora delar av försvaret också har jag hört. Samtidigt har traditionella fysiska kontor försvunnit i rasande takt och telefontider skurits ner. Det här betyder i praktiken att man lämnar över det traditionella ID-kortets roll till mobilt bank-id, en privat initierad mojäng (administrerad av storbankerna). Hur smart är det?

Nu vet jag inte exakt vad du syftar på men ett problem här gissar jag har varit att man inte behöver mobilt bankID. Därför kan massa tider bokas av samma person och säljas osv. Då blir det väl en ond cirkel med galet långa telefonköer också, och personer som till exempel jag som egentligen inte har en resa planerad tänker att man behöver skaffa ett pass nu om man ska få ett innan sommaren.
Citera
2022-03-17, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jaha du. Så det gäller generellt? Staten beskattar, men att ställa krav på att detta skall innebära en rimlig service av en basal samhällsfunktion är gnäll?

Det är alltid någon annans fel, ja. Köerna och problem med dem är de köandes fel, för det är givetvis inte de som är ansvariga för kösystemet som skall lastas för det.

Ja, vilken enorm fräckhet av medborgarna att vilja ha ut pass de tvingas ha för att resa, när de vill resa.
Det var knappt några som bokade tider under hösten och tidiga vintern. Det gick att förutse att pandemin skulle klinga av och att vi skulle kunna resa igen. så åter igen, var är det egna ansvaret? Det är djävligt lätt skylla på andra, i detta fall staten.
Citera
2022-03-17, 08:02
Medlem
santos_devilles avatar
Det här pratades det om redan förra året.

Dags att förnya passen innan alla restriktioner släpps i världen för det kommer bli sjukt hård belastning när svenne och hammed ska ut och resa efter pandemin.

Jag förnyade mitt och ungarnas mars förra året, var någon veckas väntetid. Det är som alla jävla muppar som hoardar toalettpapper och konserver. Sitter på Flashback och gnäller om att allt är slut och det är alla andras fel, aldrig ens egna ansvar att tänka lite längre än Flashback dasen.
Citera
2022-03-17, 08:16
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Om man bygger in i systemet att endast en tid per person åt gången kan bokas så borde ju det korta köerna en del. Hur många knapptryck krävs för att fixa det?

Du kan redan idag bara ha en bokning per e-postadress, men det är en smal sak att runda genom att ange en annan adress. Samma sak med namn, bara till att uppge vad som helst.
Citera
2022-03-17, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Funkar körkort? För ID-kort har ingen haft efter 18 års-åldern, då normala människor tar körkort.
Nej, körkort duger inte som resehandling el pass.
Och i många länder behöver du även ett internationellt körkort för att köra el hyra bil I landet.
Det är löjligt lätt att komma på ett flygplan (el speciellt kryssningsfartyg) UT ur landet men sedan inte in igen

Nu i dessa orostider borde nog normala människor googla extra noga innan dom ränner iväg utomlands!
Senast redigerad av rantaplan 2022-03-17 kl. 08:30.
Citera
2022-03-17, 08:23
Medlem
Men vad fan gnälls det om egentligen? Det finns lediga tider för pass den 18e Mars i Eslöv, Helsingborg, Hässleholm, Kristianstad Klippan Landskrona OCH SÅ VIDARE (valde Skåne eftersom någon skrev Malmö). Vi fixade nya pass för ett par veckor sedan, fick vänta 4 dagar på tid och passet kunde hämtas 2 dagar senare.

Garanterat har 95% av alla som beklagar sig över Sveriges förfall i denna tråden inte ens gått in och kollat efter lediga tider själva utan bara hoppar på tåget helt utan källkritik.

Sätta sig i bilen till en ambassad utomlands för att få pass istället för att bara boka en av alla lediga tider som finns redan imorgon?

Jävla pajastråd.
Senast redigerad av tjyckemange 2022-03-17 kl. 08:31.
Citera
2022-03-17, 08:29
Medlem
Från att ha ombokat tid för pass i Oktober, lyckades jag med att få tid till September, sedan Juli vidare till Juni och till sist fick jag en tid idag om några timmar.
Citera
2022-03-17, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjyckemange
Men vad fan gnälls det om egentligen? Det finns lediga tider för pass den 18e Mars i Eslöv, Helsingborg, Hässleholm, Kristianstad Klippan Landskrona OCH SÅ VIDARE (valde Skåne eftersom någon skrev Malmö). Vi fixade nya pass för ett par veckor sedan, fick vänta 4 dagar på tid och passet kunde hämtas 2 dagar senare.

Garanterat har 95% av alla som beklagar sig över Sveriges förfall i denna tråden inte ens gått in och kollat efter lediga tider själva utan bara hoppar på tåget helt utan källkritik.

Sätta sig i bilen till en ambassad utomlands för att få pass istället för att bara boka en av alla lediga tider som finns redan imorgon?

Jävla pajastråd.

Jag gick in kollade hela Västra Götaland vid ett antal tillfällen och hittade bara tider i oktober. Sen en dag senare och femtioelva sökningar senare hittade jag en tid i maj.
Citera
2022-03-17, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag gick in kollade hela Västra Götaland vid ett antal tillfällen och hittade bara tider i oktober. Sen en dag senare och femtioelva sökningar senare hittade jag en tid i maj.

Hmm, ja konstigt hur det kan skilja så mellan länen men mig veterligen får man ansöka om pass i vilket län som helst. Kom till Skåne så har ni era pass i början på nästa vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in