Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-18, 22:04
Medlem
NidarosGnomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Jag prövade själv och det stämmer, i mitt län måste man också ange namn, jag vet inte hur det går till rent praktiskt men kanske kan man ändra namnet före försäljningen?

Eller så bryr sig inte polisen som du säger.

Tiderna säljs i facebookgrupper.

Jag gick in och testade, precis som du, eftersom jag inte kom ihåg vad det står ordagrant.
"Välj pass och/eller nationellt id-kort. För- och efternamn är obligatoriskt att fylla i och går inte att ändra i efterhand." Är vad det står när man ska boka tid. Det går alltså inte att ändra namnet om man har köpt en tid av någon annan.

Obs, än en gång så vet jag inte vad det har för betydelse i verkligheten. Det finns en risk att polisen inte bryr sig om att namnen inte stämmer överens.
Citera
2022-03-18, 22:59
Medlem
I ett nästa steg kommer svenska staten börja utreda hur ni ska köa bättre.

Merparten av er i tråden kommer då att börja diskutera kö-strategier, och vilken av M/S/SD som är bäst på att hantera dessa köer. Kanske kommer ni hitta "privatiserings-köer", där staten har bakat in ett vinstintresse i köandet för statens resurser? Ni kommer kalla detta "högerpolitik"; en del av er som hyllning, en del av er som kritik.

Ni (den majoriteten) är auktoritära kommunister och ni förtjänar exakt allt som händer er och kommer fortsätta hända er.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-03-18 kl. 23:28.
Citera
2022-03-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NidarosGnomen
Passtiderna räcker till hela Sverige, bara inte när alla vill ha ett förnyat pass precis samtidigt.
Bröd räcker till hela Sverige, bara inte när alla vill ha bröd samtidigt.

Jösses.
Citera
2022-03-19, 00:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Passen gäller ju fem år. För fem år sen var det helt normala tider för nytt pass. De passen gäller för fem år. Nu går det inte att boka. Varifrån kommer de som blockerar kötiderna nu?

Att passen bara gäller fem år istället för tio år som tidigare har ju också ställt till det med köer.
Jag har inga planer på att resa men man vill ändå vara på säkra sidan och ha ett fungerande pass om man kommer på andra tankar.
Kanske är det dags att bygga upp en större organisation för just pass och det kanske inte måste ligga under polisen då de faktiskt har viktigare saker att göra än att fixa nya pass till människor.

I västmanland kan vi skaka fram ca 700 passtider i veckan. Så ca 35000 personer per år kan få ett nytt pass.
Vi bor ca 280 000 människor här i landskapet så vi klarar att hjälpa lite över 10% av befolkningen men med en giltighet på fem år så bör vi ligga på ca 17% så alla som behöver kan få ett nytt. Har räknat bort ca 3% då alla barn, gamla måste inte ha ett pass.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-03-19 kl. 00:16.
Citera
2022-03-19, 00:21
Medlem
BallaKlavas avatar
Man kan få ett provisoriskt pass, som ser nästintill identiskt ut, på 15 minuter. Kostar en ansenlig summa. Detta säger mig att pass-verksamheten har korrumperats.
Citera
2022-03-19, 00:31
Medlem
EricBlairs avatar
Kan inte någon kunnig göra en robotsnurra som bokar upp alla tider i tio år framåt?

Det är ju tydligen lagligt? Eller om man måste upplåta tiderna till försäljning så ta en miljon per tid?

Detta vore en välgärning som förhoppningsvis kan göra så att polisen måste göra något annat än att än en gång vika sig för den islamska invasionen.
Citera
2022-03-19, 01:07
Medlem
Borde vara extremt enkelt för polisen att prognostisera hur många pass som behöver förnyas varje år, eller t.o.m månad, och anpassa verksamheten efter detta. De kanske även kan kosta på sig att skicka ett påminnelse-SMS i lagom god tid till folk som behöver förnya.

Däremot får även folk sluta ha så dålig framförhållning. Man måste inte förnya passet mitt under högsäsongen. Sen om ens gamla pass råkar gå ut mitt under denna får man kanske ändå bita i det sura äpplet och förnya några månader tidigare än absolut nödvändigt, även om det är 7:- per månad man kastar i sjön
Citera
2022-03-19, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Borde vara extremt enkelt för polisen att prognostisera hur många pass som behöver förnyas varje år, eller t.o.m månad, och anpassa verksamheten efter detta. De kanske även kan kosta på sig att skicka ett påminnelse-SMS i lagom god tid till folk som behöver förnya.

Däremot får även folk sluta ha så dålig framförhållning. Man måste inte förnya passet mitt under högsäsongen. Sen om ens gamla pass råkar gå ut mitt under denna får man kanske ändå bita i det sura äpplet och förnya några månader tidigare än absolut nödvändigt, även om det är 7:- per månad man kastar i sjön

Vadå framförhållning. Utvecklingen för folket måste gå framåt inte bakåt. Du kommer att frysa ihjäl p ga elbrist och utan pass kan du inte åka till värmen medan andra alltid kommer att kunna.
Citera
2022-03-19, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Vadå framförhållning. Utvecklingen för folket måste gå framåt inte bakåt. Du kommer att frysa ihjäl p ga elbrist och utan pass kan du inte åka till värmen medan andra alltid kommer att kunna.

Framförhållning som i att man förnyar passet i god tid innan det går ut, istället för i sista minuten som folk verkar ha vant sig vid att göra numera. Måste finnas något slags golv kring vad folk gnäller om.
Citera
2022-03-19, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Framförhållning som i att man förnyar passet i god tid innan det går ut, istället för i sista minuten som folk verkar ha vant sig vid att göra numera. Måste finnas något slags golv kring vad folk gnäller om.

Vadå vant sig vid? Läste du vad jag skrev? Ja, du är van med ljus och värme med men
det håller på att försvinna. Ingen framförhållning här inte. Utvecklingen för just folket ska gå framåt.
Citera
2022-03-19, 06:50
Medlem
Alla lediga strötider damsugs upp av försäljare, polisen vet om det men gör ingenting. Just nu är nästa lediga tid i Stockholm i september, på vissa håll i landet i augusti och på andra håll så långt in i framtiden som november.
https://www.dn.se/sverige/passtider-...te-brottsligt/
” Bristen på passtider hos Polisen skapar en andrahandsmarknad där folk säljer bokade tider för så mycket som 500 kronor.”
Citera
2022-03-19, 08:22
Medlem
Ingen som observerat problemet att det mestadels är svartskallar som handlar med tider och säljer tiderna till svartskallar, så att det blir svårare för svenskar att skaffa egna pass i sitt eget land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in