2022-03-20, 17:38
Bannlyst
Jag ser lediga tider i maj för den som vill flyga till Norrland och ta foto. Sen kan man hämta ut sitt pass på det lokala kontoret.
Citera
2022-03-20, 17:45
Medlem
lone stars avatar
Alla borde väl förstått det skulle bli rush efter covid, kallas planering!
Citera
2022-03-20, 17:50
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Alla borde väl förstått det skulle bli rush efter covid, kallas planering!

Exakt. Men det är ju väldigt bekvämt att skylla på myndigheterna när det är man själv som inte planerat sin tillvaro.
Citera
2022-03-20, 17:52
Medlem
114060s avatar
Ordnade nytt pass vid årsskiftet 20/21 av just denna anledningen. Alla kunde väl se detta komma.

Å andra sidan tycker jag polisen har ett ansvar att korta ned väntetiderna. 6 månader för ett pass, en nödvändig värdehandling, är helt galet. De får väl för fan ha öppet till 23:00 varje dag och öka personalen för att röja undan köerna. 6 månader väntetid för ett jävla pass alltså, helt otroligt!
Citera
2022-03-20, 17:55
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Ordnade nytt pass vid årsskiftet 20/21 av just denna anledningen. Alla kunde väl se detta komma.

Å andra sidan tycker jag polisen har ett ansvar att korta ned väntetiderna. 6 månader för ett pass, en nödvändig värdehandling, är helt galet. De får väl för fan ha öppet till 23:00 varje dag och öka personalen för att röja undan köerna. 6 månader väntetid för ett jävla pass alltså, helt otroligt!
Ja det ska väl inte vara så svårt att ha öppet från 07.00- 23 tills det här över. Man borde ju kunna anställa lite vem som helst för det simpla uppdraget.
Citera
2022-03-20, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
14.48 dagen därpå fick jag sms om att det var klart. Möjligt att dem stängt för dagen då. Hämta upp det dagen efter.

Låter jättemärkligt, det tar ju tid att göra själva passet. Måste varit riktigt dåligt tryck på den stationen
Citera
2022-03-20, 18:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Exakt. Men det är ju väldigt bekvämt att skylla på myndigheterna när det är man själv som inte planerat sin tillvaro.

Är det köer så är det, oavsett om jag personligen har planerat min tillvaro väl eller inte. Och det är köerna som är ett problem och ett som är skapat av myndigheterna i onödan. Det leder till långa väntetider om man agerar som man skall och först skaffar pass när det gamla går ut, för att undvika att belasta systemet i onödan.

Men tydligen är det där med personliga problem kontra samhällsproblem ett mysterium för många människor att döma av svaren i tråden inklusive dig. Du har hamstrat livsmedel i tid ju, så varför klagar folk på att toalettpappret och matoljan är slut i butiken. De skulle ju köpt upp ett lager i tid, duh!
Citera
2022-03-20, 18:10
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Är det köer så är det, oavsett om jag personligen har planerat min tillvaro väl eller inte. Och det är köerna som är ett problem och ett som är skapat av myndigheterna i onödan. Det leder till långa väntetider om man agerar som man skall och först skaffar pass när det gamla går ut, för att undvika att belasta systemet i onödan.

Men tydligen är det där med personliga problem kontra samhällsproblem ett mysterium för många människor att döma av svaren i tråden inklusive dig. Du har hamstrat livsmedel i tid ju, så varför klagar folk på att toalettpappret och matoljan är slut i butiken. De skulle ju köpt upp ett lager i tid, duh!

Goddag yxskaft.
Om köerna beror på att folk har väntat i flera år med att förnya sina pass och sen att alla plötsligt gör det samtidigt så är det kanske ett samband mellan den personliga planeringen och den uppstådds bristen? Tycker du att det är ICAs fel om folk väntar tills de ryckt den sista papperstussen av den sista toarullen innan man köper nytt och därmed inte kan uträtta sina behov eller är det den egna planeringen som fallerat då?
Citera
2022-03-20, 18:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
”Förmodligen”, du vet alltså inte vad du pratar om.
Det tyder även faktumet att du tydligen lyckats missa allt fiffel med svenska pass som ledde till ändringen från 10 års giltighetstid till 5.
Och oavsett den primära orsaken till att tiden förkortades, har invandringen som vanligt varit med och påverkat saken negativt.

Jag har missat att ”fiffel” var anledningen till att giltighetstiden förkortades ja. Men jag tar gärna del av denna information. Finns det inskrivet i nån utredning som ledde fram till förkortningen av giltighetstiden?

Är du säker på att det var invandrarna som ”fifflade” med passen? Det kan väl lika gärna ha handlat om brottssyndikat med folk stationerade i andra länder.

Om svenska pass är heta på svarta marknaden kommer det såklart finnas skrupelfria skurkar som säljer denna produkt precis som vilken annan produkt som helst.
Citera
2022-03-20, 18:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Goddag yxskaft.
Om köerna beror på att folk har väntat i flera år med att förnya sina pass och sen att alla plötsligt gör det samtidigt så är det kanske ett samband mellan den personliga planeringen och den uppstådds bristen? Tycker du att det är ICAs fel om folk väntar tills de ryckt den sista papperstussen av den sista toarullen innan man köper nytt och därmed inte kan uträtta sina behov eller är det den egna planeringen som fallerat då?

Om folk skaffar pass ännu oftare än de behöver så ökar köerna och kostnaden blir större. Om jag har ett pass som är giltigt i fem år, så är det rationellt sett till allas nytta att vänta till dess det då går ut innan jag skaffar ett nytt och skall jag inte resa är det inte nödvändigt att skaffa ett nytt och på det sättet minskar jag trycket på passansökningarna, inte ökar.

Att periodisera och sprida ut ansökningarna i stort är den som sköter dettas uppgift och det är de som har överblicken som har möjlighet att göra detta.

Om folk istället bara tänker på sig själva och struntar i andra och beter de sig själviskt kommer de att utnyttja ett bristfälligt system och skaffa pass tidigare än de behöver för att maximera sin egen nytta och täcka upp för sig själva så att de inte står utan pass om de nu exempelvis skall på skidresa i februari nästa år och har ett pass som går ut i januari. Eller också bokar de passtid åt sig själva och lite släkt och vänner och säljer de som blir över. Det är släkt med fenomen som hamstring där du kan köpa på dig toapapper och matolja och skratta åt alla idioter som inte gjort det.
Citera
2022-03-20, 18:33
Medlem
Citat:
Om folk skaffar pass ännu oftare än de behöver så ökar köerna och kostnaden blir större. Om jag har ett pass som är giltigt i fem år, så är det rationellt sett till allas nytta att vänta till dess det då går ut innan jag skaffar ett nytt och skall jag inte resa är det inte nödvändigt att skaffa ett nytt och på det sättet minskar jag trycket på passansökningarna, inte ökar.

Att periodisera och sprida ut ansökningarna i stort är den som sköter dettas uppgift och det är de som har överblicken som har möjlighet att göra detta.

Om folk istället bara tänker på sig själva och struntar i andra och beter de sig själviskt kommer de att utnyttja ett bristfälligt system och skaffa pass tidigare än de behöver för att maximera sin egen nytta och täcka upp för sig själva så att de inte står utan pass om de nu exempelvis skall på skidresa i februari nästa år och har ett pass som går ut i januari. Eller också bokar de passtid åt sig själva och lite släkt och vänner och säljer de som blir över. Det är släkt med fenomen som hamstring där du kan köpa på dig toapapper och matolja och skratta åt alla idioter som inte gjort det.

Du kanske analyserar lite för mycket när du inte vet orsaken till bristen på tider.
Räcker med EN person för att boka upp alla tider som finns.
Finns inga kontroller.
(FB) Arabiskspråkiga facebookgrupper säljer svenska passtider på svarta marknaden

Om EN enda person vill så kan hen sabotera för hela Sveriges passansökare.
Citera
2022-03-20, 18:47
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Min misstanke är att det är covids fel. I två år har man bara med svårighet kunnat åka utomlands, och "hemester" har uppmuntrats. Många har därför inte bytt pass, i väntan på att covid ska ta slut. Jag känner själv flera som betett sig så, vilket också är rationellt, för om passet bara varar fem år, varför ska man slösa bort giltighetstid när man inte behöver resa?

Så det vi ser nu är väl en backlog när alla som inte förnyat sina pass på två år plötsligt ska göra det på en gång inför sommarens utlandssemester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in