Citat:
Ursprungligen postat av
handtralala
Goddag yxskaft.
Om köerna beror på att folk har väntat i flera år med att förnya sina pass och sen att alla plötsligt gör det samtidigt så är det kanske ett samband mellan den personliga planeringen och den uppstådds bristen? Tycker du att det är ICAs fel om folk väntar tills de ryckt den sista papperstussen av den sista toarullen innan man köper nytt och därmed inte kan uträtta sina behov eller är det den egna planeringen som fallerat då?
Om folk skaffar pass ännu oftare än de behöver så ökar köerna och kostnaden blir större. Om jag har ett pass som är giltigt i fem år, så är det rationellt sett till allas nytta att vänta till dess det då går ut innan jag skaffar ett nytt och skall jag inte resa är det inte nödvändigt att skaffa ett nytt och på det sättet minskar jag trycket på passansökningarna, inte ökar.
Att periodisera och sprida ut ansökningarna i stort är den som sköter dettas uppgift och det är de som har överblicken som har möjlighet att göra detta.
Om folk istället bara tänker på sig själva och struntar i andra och beter de sig själviskt kommer de att utnyttja ett bristfälligt system och skaffa pass tidigare än de behöver för att maximera sin egen nytta och täcka upp för sig själva så att de inte står utan pass om de nu exempelvis skall på skidresa i februari nästa år och har ett pass som går ut i januari. Eller också bokar de passtid åt sig själva och lite släkt och vänner och säljer de som blir över. Det är släkt med fenomen som hamstring där du kan köpa på dig toapapper och matolja och skratta åt alla idioter som inte gjort det.