Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2022-05-07, 22:00
  #73
Medlem
Tänkte modifiera frågeställningen något. Hur snabbt BÖR man ladda en elbil (om möjligheten finns att styra själv). Är det lämpligare att ladda så långsamt som möjligt? Finns det en ”sweet spot”-hastighet? Skillnad på AC och DC?
Har själv installerar en 3-fas laddbox hemma för den kommande elbilen som går att ställa in mellan 6-16 A. Har inget problem med kräm in till huset så att köra full patte lär vara möjligt hela tiden (även lastbalansering som stryper effekten vid behov). Men är det t.ex. bättre för bilen att ladda låt säga med 10A (~ 7 kW) istället för 16A (~11 kW). Bilen blir ju fulladdad övernatt ändå.
Citera
2022-05-07, 23:14
  #74
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Tänkte modifiera frågeställningen något. Hur snabbt BÖR man ladda en elbil (om möjligheten finns att styra själv). Är det lämpligare att ladda så långsamt som möjligt? Finns det en ”sweet spot”-hastighet? Skillnad på AC och DC?
Har själv installerar en 3-fas laddbox hemma för den kommande elbilen som går att ställa in mellan 6-16 A. Har inget problem med kräm in till huset så att köra full patte lär vara möjligt hela tiden (även lastbalansering som stryper effekten vid behov). Men är det t.ex. bättre för bilen att ladda låt säga med 10A (~ 7 kW) istället för 16A (~11 kW). Bilen blir ju fulladdad övernatt ändå.

Bättre för batteriet med långsam laddning. Skillnaden 7 kW och 11 kW är nog försumbar.
Skillnaden 11 kW och 250 kW kan nog tänkas påverka degraderingen av batteriet.
Citera
2022-05-08, 08:24
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Tänkte modifiera frågeställningen något. Hur snabbt BÖR man ladda en elbil (om möjligheten finns att styra själv). Är det lämpligare att ladda så långsamt som möjligt? Finns det en ”sweet spot”-hastighet? Skillnad på AC och DC?
Har själv installerar en 3-fas laddbox hemma för den kommande elbilen som går att ställa in mellan 6-16 A. Har inget problem med kräm in till huset så att köra full patte lär vara möjligt hela tiden (även lastbalansering som stryper effekten vid behov). Men är det t.ex. bättre för bilen att ladda låt säga med 10A (~ 7 kW) istället för 16A (~11 kW). Bilen blir ju fulladdad övernatt ändå.

Hos oss i Göteborgsområdet finns en annan "bör"-faktor. Vi får en extra avgift baserad på toppförbrukningen under en timme i hushållet så det finns ett yttre incitament att ladda långsamt.

/Dick
Citera
2022-05-08, 19:00
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Hos oss i Göteborgsområdet finns en annan "bör"-faktor. Vi får en extra avgift baserad på toppförbrukningen under en timme i hushållet så det finns ett yttre incitament att ladda långsamt.

/Dick

Vi kommer drabbad av samma nu i sommar. Gäller dock endast under vinterhalvåret och dagtid, där en effektavgift kommer tas ut. Så laddning av elbil kommer styras till efter 20.00.
Citera
2022-05-26, 11:03
  #77
Medlem
Waterlilys avatar
Bor man i en fastighet där elbelastningen är ojämnt fördelat mellan faserna finns det företag som har produkter som flyttar ström mellan faserna. Då minskar risken att huvudsäkringen går. Nackdelen är att dessa prylar kan vara rätt dyra. Dessutom blir det alltid lite förluster då detta sker.

Såg också att det på nätet fanns laddboxar som plockade strömmen från alla faser beroende på hur huset i övrigt belastade faserna. Dvs de drog inte ned på laddningen som lastbalanserare lär göra då huset drar mycket el.

Jag har solceller på taket och min växelriktare är dyrare än många andra. Men då kan den flytta ström mellan faserna. Mina huvudsäkringar är på 20 A och tröskelvärdet i min växelriktare är satt på 16 A då den ska fasbalansera. Drar huset mer än 16 A på en fas så skickas det ström från de andra mindre belastade faserna till den fas som behöver mycket ström.

Kan kanske vara en lösning då man vet att man ibland behöver mycket effekt.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-11-16, 16:53
  #78
Medlem
OdjuretsGrannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Hos oss i Göteborgsområdet finns en annan "bör"-faktor. Vi får en extra avgift baserad på toppförbrukningen under en timme i hushållet så det finns ett yttre incitament att ladda långsamt.

/Dick

Precis. Just därför har jag skippat laddbox och kör med 1-fas Schuco (jag har ett 3-fas 16A uttag med enfasadapter, så ni kan skippa snacket om brandrisk med 1-fasladdning)
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback