Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Stockholm har skattetabell 30. Om du går in i den tabellen och kollar på inkomst 13275 kr/månad i kolumn 4 (sjukersättning) så ser du skatteavdraget i kronor och det är 14%.

Den där tabellen stämmer nog väldigt dåligt eller så är det någon skatt som saknas.

Enligt den tabellen ska du som vanlig arbetare som tjänar 30 tusen betala 5766kr i skatt.
5766kr av 30 tusen är 19%, menar du då att en vanlig arbetare endast betalar 19% i skatt?

Testa själv, sätt åldern på över 30 och Stockholms kommun och kryssa för att du får lön från arbete

https://www7.skatteverket.se/portal/...katt-se-tabell
Citera
2024-11-16, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Den där tabellen stämmer nog väldigt dåligt eller så är det någon skatt som saknas.

Enligt den tabellen ska du som vanlig arbetare som tjänar 30 tusen betala 5766kr i skatt.
5766kr av 30 tusen är 19%, menar du då att en vanlig arbetare endast betalar 19% i skatt?

Testa själv, sätt åldern på över 30 och Stockholms kommun och kryssa för att du får lön från arbete

https://www7.skatteverket.se/portal/...katt-se-tabell

Ja, jag får också fram ett skatteavdrag på 5766 kr. Det stämmer alldeles utmärkt att en ”vanlig arbetare” i Stockholm med en bruttolön på 30 papp har en inkomstskatt på 19%.

Du och många andra blandar ihop skattetabellernas benämning med det faktiska skatteavdraget. Ibland undrar jag om ni ens har kollat på er egen lönespecifikation hur mycket ni betalar i inkomstskatt.
Citera
2024-11-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ja, jag får också fram ett skatteavdrag på 5766 kr. Det stämmer alldeles utmärkt att en ”vanlig arbetare” i Stockholm med en bruttolön på 30 papp har en inkomstskatt på 19%.

Du och många andra blandar ihop skattetabellernas benämning med det faktiska skatteavdraget. Ibland undrar jag om ni ens har kollat på er egen lönespecifikation hur mycket ni betalar i inkomstskatt.

Jag är bara 20 ännu så har inte börjar jobba, men du säger 19%, men Google säger att snittskatt i Sverige är just över 30%, så du kanske kan förklara lite hur det kommer sig?
Citera
2024-11-16, 19:03
Medlem
Citat:

tar du med jobbskatteavdrag i beräkningen?
För det kan du göra på vanligt arbete men jag tror inte jobbskatteavdrag är tillåtet för folk med sjukersättning
Citera
2024-11-16, 19:47
Medlem
….
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2024-11-16 kl. 19:51.
Citera
2024-11-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
tar du med jobbskatteavdrag i beräkningen?
För det kan du göra på vanligt arbete men jag tror inte jobbskatteavdrag är tillåtet för folk med sjukersättning

Ja, den jag svarade talade om arbetsinkomst, inte sjukersättning.

Såvitt jag förstår så har de med sjukersättning en högre skattesats än de som jobbar beroende på att de inte har jobbskatteavdrag.
Citera
2024-11-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ja, den jag svarade talade om arbetsinkomst, inte sjukersättning.

Såvitt jag förstår så har de med sjukersättning en högre skattesats än de som jobbar beroende på att de inte har jobbskatteavdrag.

verkar ju inte heller stämma enligt tabellen.

Enligt tabellen ska 1863 kr skattas av de 13275 man får i sjukersättning och aldrig jobbat innan.
Det är 14% i skatt totalt.

Menar du att de med sjukersättning inte skattar 30% som alla andra?
Citera
2024-11-17, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
verkar ju inte heller stämma enligt tabellen.

Enligt tabellen ska 1863 kr skattas av de 13275 man får i sjukersättning och aldrig jobbat innan.
Det är 14% i skatt totalt.

Menar du att de med sjukersättning inte skattar 30% som alla andra?

Men snälla! Hur många gånger ska jag behöva förklara? Bara för att man har skattetabell 30 så innebär det inte att man alltid betalar 30% i inkomstskatt! Skatten är progressiv. De med låga inkomster betalar en lägre skatt än de med högre inkomster.

Exempel:

Arbetande person i Stockholm med 22000 kr i lön betalar ca 17% i inkomstskatt.

Arbetande person i Stockholm med 75000 kr i lön betalar ca 32% i inkomstskatt.

Båda har skattetabell 30
Citera
2024-11-18, 01:09
Medlem
Vad gäller för sjukersättning med bostadsbidrag?

Om man bor 2 i hushållet och den totala kostnaden för bostaden är 6000 per månad, får jag då 3000kr i bidrag , alltså hälften av vad det kostar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in