Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-14, 02:01
  #49
Medlem
Disney-Psychos avatar
Nu börjar jag ana oråd.... Hyresvärden har kontaktat socialen, som skickade ett brev där de skrev att de skulle komma på besök. Jag höll mig hemma den dagen i väntan på att de skulle dyka upp, vilket de inte gjorde och de har inte hört av sig igen. Sen skulle tillsyningsman komma på återbesök igår (den 13 april alltså) men dök aldrig upp och hörde inte av sig heller. Vad är det fråga om? Börjar nästan känna mig som Josef K, typ.
Citera
2022-04-14, 03:24
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disney-Psycho
För att göra en lång historia så kort som möjligt så har jag bott i samma lägenhet i över 20 år, alltid betalat hyran i tid och skött mig bra under tiden jag bott här. Av och till har avloppet krånglat (stopp + översvämning) och företaget jag hyr lägenhet av har vissa regler man ska följa när man gör en felanmälan:

1. Kontakta hyresvärden via formulär på deras hemsida eller skicka epost om ärendet inte är akut.
2. Om ärendet är akut så ska man ringa deras jour som har öppet dygnet runt och förklara vad som är fel och sen avgör de vad som ska hända. När det gäller stopp i avloppet så brukar de kontakta Securitas, som i första hand brukar försöka fixa stoppet själva men om de inte klarar av det så skickar de en spolbil.

Det är inte jag som orsakar stopp i avloppet. Jag spolar bara ner sånt som ska spolas ner och så vidare. Hyreshuset jag bor i byggdes på 1980-talet och stammarna har aldrig blivit bytta. Jag kan inget om VVS men jag gissar att det kanske spelar en viss roll? Men i alla fall. På sista tiden har det blivit stopp i avloppet flera gånger i veckan, vilket är påfrestande. I förra veckan blev det dessutom översvämning så att det rann vatten ut i hallen och det var inte roligt.

Nån dag senare kom några som jobbade för företaget på besök. De var bara här i några minuter och kollade lite snabbt i hallen och ännu snabbare i badrummet samt i två garderober och påpekade sen att golvet blivit fuktskadat och att de skulle anlita hantverkare för att åtgärda det.

Sen hörde jag inget från dem förrän igår då jag fick en lapp i brevlådan där det står att de kan bevisa att jag har vanvårdat lägenheten och att jag måste åtgärda det vanvårdade ASAP så att de kan inleda renoveringen och om jag inte gör det så kommer jag bli vräkt. Exakt vad det är som jag ska åtgärda fick jag inte någon som helst förklaring till. Det stod bara att jag ska åtgärda det jag har vanvårdat i lägenheten och att jag ska skura efter mig.

Så nu vänder jag mig hit för att få råd. Hur ska jag hantera denna situation? Har hyresvärden rätt att vräka mig utan att ge någon tydlig förklaring till vad jag gjort för fel?
Hej, har fått samtal från min hyresvärd också pga. att de trodde att jag som man spolade ned bindor avloppet, vilket jag ej gjorde. Vill dock tillägga att om de vill avhysa sig som hyresgäst, så är de tvugna att magasinera allt ditt bohag i 3 månader, dvs. de kan ej slänga ut dig på gatan, som i andra länder, så man har iaf. i Sverige möjligheten att samla ihop sina ägodelar tills man hittar någon annan bostad. Hoppas jag var till någon hjälp.
Citera
2022-04-16, 03:04
  #51
Medlem
Disney-Psychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraga
Hej, har fått samtal från min hyresvärd också pga. att de trodde att jag som man spolade ned bindor avloppet, vilket jag ej gjorde. Vill dock tillägga att om de vill avhysa sig som hyresgäst, så är de tvugna att magasinera allt ditt bohag i 3 månader, dvs. de kan ej slänga ut dig på gatan, som i andra länder, så man har iaf. i Sverige möjligheten att samla ihop sina ägodelar tills man hittar någon annan bostad. Hoppas jag var till någon hjälp.

Ja, det känns betryggande så jag ber att få tacka. Vill ju helst inte bli vräkt alls men om det händer så får man väl försöka göra det bästa av situationen.
Citera
2022-04-16, 15:50
  #52
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disney-Psycho
Nu börjar jag ana oråd.... Hyresvärden har kontaktat socialen, som skickade ett brev där de skrev att de skulle komma på besök. Jag höll mig hemma den dagen i väntan på att de skulle dyka upp, vilket de inte gjorde och de har inte hört av sig igen. Sen skulle tillsyningsman komma på återbesök igår (den 13 april alltså) men dök aldrig upp och hörde inte av sig heller. Vad är det fråga om? Börjar nästan känna mig som Josef K, typ.

Alltså, något här känns ju jävligt knepigt och inte helt 100. Antingen är din hyresvärd en wacko, eller så är du en wacko.
Det känns ju totalt orimligt att hyresvärden skulle ha socanmält någon för något som bara råkat hända, när man i övrigt är relativt städad och normal..
Citera
2022-04-17, 02:39
  #53
Medlem
Disney-Psychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Alltså, något här känns ju jävligt knepigt och inte helt 100. Antingen är din hyresvärd en wacko, eller så är du en wacko.
Det känns ju totalt orimligt att hyresvärden skulle ha socanmält någon för något som bara råkat hända, när man i övrigt är relativt städad och normal..

När de var här så fanns det lite grus i hallen pga att jag inte hade dammsugit på ett par dagar. För övrigt så är det heller inte särskilt ovanligt så här under sluten av vintern/början av våren när vintern inte hunnit ge med sig riktigt. När det snöar så brukar det sandas i området vilket medför att snö och i viss mån gruset som de sandar med fastnar under kängorna och följer med in i lägenheten. Jag brukar vara noga med att städa upp det fortast möjligt men ibland när man är upptagen med annat, vilket jag var i det här fallet, så är det lätt hänt att man kanske glömmer att dammsuga hallen efter varje gång man vistats utomhus.
Citera
2022-04-17, 02:46
  #54
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disney-Psycho
När de var här så fanns det lite grus i hallen pga att jag inte hade dammsugit på ett par dagar. För övrigt så är det heller inte särskilt ovanligt så här under sluten av vintern/början av våren när vintern inte hunnit ge med sig riktigt. När det snöar så brukar det sandas i området vilket medför att snö och i viss mån gruset som de sandar med fastnar under kängorna och följer med in i lägenheten. Jag brukar vara noga med att städa upp det fortast möjligt men ibland när man är upptagen med annat, vilket jag var i det här fallet, så är det lätt hänt att man kanske glömmer att dammsuga hallen efter varje gång man vistats utomhus.

.. så du menar på att hyresvärden har socanmält dig för lite grus i hallen?
Citera
2022-04-17, 02:53
  #55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Mitt svenska hem har inte en sådan tröskel.
I gengäld så har alla hem jag bott i eller lånat toa i haft extra hög tröskel till badrummet, i lägenheter. I villor är det arkitekten som bestämmer sånt.
Citera
2022-04-17, 08:37
  #56
Medlem
Saxofonjudes avatar
Något stämmer inte riktigt här.. Kan du fota och lägga upp bilder på hall/vattenskadan och toaletten så vi kan göra en bättre bedömning?
Citera
2022-04-17, 08:58
  #57
Medlem
Låter ju som ts borde skynda sig att ringa hyresgästföreningen.
Citera
2022-04-17, 14:09
  #58
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disney-Psycho
När de var här så fanns det lite grus i hallen pga att jag inte hade dammsugit på ett par dagar. För övrigt så är det heller inte särskilt ovanligt så här under sluten av vintern/början av våren när vintern inte hunnit ge med sig riktigt. När det snöar så brukar det sandas i området vilket medför att snö och i viss mån gruset som de sandar med fastnar under kängorna och följer med in i lägenheten. Jag brukar vara noga med att städa upp det fortast möjligt men ibland när man är upptagen med annat, vilket jag var i det här fallet, så är det lätt hänt att man kanske glömmer att dammsuga hallen efter varje gång man vistats utomhus.

En orosanmälan för att du inte dammsugit på några dagar? Det tror jag inte på för fem öre.
Citera
2022-04-18, 23:02
  #59
Medlem
Disney-Psychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonjude
Något stämmer inte riktigt här.. Kan du fota och lägga upp bilder på hall/vattenskadan och toaletten så vi kan göra en bättre bedömning?

Jag har gjort en video nu där man jag visar hela hallen:
https://www.youtube.com/watch?v=8LKYJ27XWjk

Det ser i princip ut som det gjorde när de var här. Enda skillnaden är att jag då hade en mindre soffa under almanackan men denna soffa har jag nu flyttat på.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
En orosanmälan för att du inte dammsugit på några dagar? Det tror jag inte på för fem öre.

Nu vet ju inte jag exakt vad hyresvärden har sagt. I brevet jag fick från soc står det bara att de har fått in en orosanmälan från hyresvärden med anledning av att jag har vanvårdat lägenheten. Tydligare än så har de inte uttryckt sig, tyvärr.
Citera
2022-04-22, 01:22
  #60
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Spontant av videon tycker jag inte att det ser ut som en "vanvårdad" lägenhet. När jag hör det begreppet tänker jag på en typisk knarkarkvart eller en hamstrares lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in