Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-05, 07:17
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Misstaget du gör är att foga in ordet "oprovocerat" i ditt inlägg - Ordet måste fyllas med nån slags betydelse. Vad jag menar är att liksom Sverige nu krumbuktar sig om sin säkerhet ser även ryssen över sin säkerhet. Att ha en organisation som NATO nästgårds tillsammans med det fientligt inställda EU måste kännas väldigt osäkert för Ryssland. Nu försvarar du dej nog med att Ukraina varken är medlen av NATO eller EU.

Mitt svar blir: inte ännu. För övrigt anser jag att Ryssland har rätt när dom klassar Ukraina som ett ryskt intresseområde. Det gör jag också och har gjort ända från början. Redan när Biden stod och basunerade ut över världen "VARGEN KOMMER" så förvånades jag över att han överhuvudtaget brydde sej. Tydligt är att USA redan har installationer där som dom värnade om. Att ha USA nästgårds är kanske en lycklig omständighet för dej men knappast för ryssen.

För övrigt anser jag att Donesk och Luhansk är Rysslands betalt för gammal ost när det kommer till Bosnien och Kroatien. Som EU "befriade" dessa två områden och gubevars även Kosovo som ingen ens i dag ser som nåt självständigt land "befriar" nu ryssen Krim, Luhansk och Donbas. Lika för lika. Detta oförbehållsamma och jolmiga daltet med Ukraina anser jag vara både ovärdigt, okunnigt och vinklat, det äcklar mej. Som en jättelik mobb på skolgården står nu hatarna i ring skanderandes "mera blod" "mera blod". Glöm inte att USA är väldens största aggressor med miljoners liv på sitt rymliga samvete.
Trams. Putin förstår naturligtvis att inget västerländskt land är intresserat av att invadera u-landet Ryssland. Vad är det man skulle vilja komma åt? Torrdassen? Alkoholisterna? Eller kanske det behagliga klimatet? Den goda maten? Eller den ryska popkulturen?
Citera
2022-05-05, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Vilka anledningar?
Du reagerade förstås så mycket på kriget mot Irak, ruski.
De viktigaste är väl att Ukraina närmat sig NATO samt att Ukraina har beskjutit etniska ryssar i Donbass ända sedan 2014.

Nej, jag reagerade inte alls under kriget mot Irak faktiskt. Mer av en "jaha de trodde de skulle komma undan med att avskaffa petrodollarn *shrug*". Samma här. Förhåller mig neutral som en sann svensk. Ni andra som hysteriskt viftar med ukrainaflaggor beter er inte särskilt svenskt alls.
Citera
2022-05-05, 08:08
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatahudar
De viktigaste är väl att Ukraina närmat sig NATO samt att Ukraina har beskjutit etniska ryssar i Donbass ända sedan 2014.

Nej, jag reagerade inte alls under kriget mot Irak faktiskt. Mer av en "jaha de trodde de skulle komma undan med att avskaffa petrodollarn *shrug*". Samma här. Förhåller mig neutral som en sann svensk. Ni andra som hysteriskt viftar med ukrainaflaggor beter er inte särskilt svenskt alls.

Jag tror inte det handlar om NATO, snarare att de kunde använda det som en ursäkt. Det finns mycket naturgas ryssarna vill komma åt. Ryssland annekterade Krim 2014.
Det är skillnad på att vara passiv och neutral.
Citera
2022-05-05, 08:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Jag skrev nedanstående inlägg i huvudtråden igår, men det kanske kan vara av mer intresse i denna tråd.

————————
Det är förmodligen fler än jag som förundrats över att Ryssland med sina stora råvarutillgångar har en BNP endast motsvarande 1/2 Kalifornien eller 1/3 Tyskland, eller att BNP/capita är bara 2/3 av Polens. Ett skäl till detta är den svaga tillväxten de sista 10-15 åren.

Rysslandskännaren och professorn i internationell ekonomi Anders Åslund går igenom Rysslands ekonomiska situation i SvDs ledarredaktions podd:
https://podcasts.apple.com/se/podcas...=1000559599748
Hörvärt.

Några tänkvärda punkter:
- Redan de milda finansiella sanktionerna som infördes 2014 beräknas ha kostat 2.5% årligen. Detta kan jämföras med östeuropa med en årlig tillväxt på 5-6% under samma period.
- De nya kraftiga sanktionerna beräknas kosta 10% av BNP. Utöver detta bedömer Åslund att importsanktionerna skadar ekonomin så pass att BNP totalt minskar med 15-20%.
- I princip all produktion av bilar, papper, elektronik har upphört. Papper kan inte tillverkas eftersom kemikalier saknas.
- Rysslands export av olja motsvarar 3/4 av energiexporten. Sanktioner mot olja kommer alltså slå hårt mot exportinkomsterna. Gasexporten kan inte ledas om till t.ex. pga av begränsade ledningar och LG-terminaler.
- Iden att få betalt i rubel är inte positiv ur nationalekonomisk synvinkel och snarast en återgång till Sovjet-tiden.
- Åslund uppskattar ryska armen i norr/öst till ca 75000 man medan Ukraina har flera 100 000 med ständig tillförsel av materiel från väst, och att det är fullt möjligt att Ukraina kan driva ut Ryssland ur Donbas.
- Ukraina har dödat ca 50% av de höga ryska befälet (överste till general).
- Repressionen idag är värre än på Sovjettiden enligt Åslund, som bodde i Ryssland på 80-talet. Talet om nazism är en del av en propaganda från en blivande Stalin-diktatur.
- De uppmärksammade morden (fejkade självmorden) på ryska finansmän med familj menar Åslund utförts av FSB på Putins order.

Andra godbitar var t.ex. att ryska soldater kan säga upp sig eftersom det inte är krig (!), och att det inte längre går att sy upp kostymer eftersom det saknas… knappar.
Citera
2022-05-05, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Vet inte exakt vad du menar men det låter intressant.

Vi får i princip inte veta några siffror om hur det går för Ukraina.

USAs beräkning 24 February – 9 March 2022 är 2,000–4,000 döda ukrainska soldater. Vad har då hänt under den senaste månaden? 2-4K ytterligare? Ligger Ukraina på minst 8000 döda soldater?

Men vad har hänt med alla utlänningar. Ukraina säger att typ 200 000 utländska soldater joinade kriget. Men flertalet ska ju ara i Donbas och Ryssland har ju tagit det mesta vid det här laget. Så vad händer med dom?

Medierna tystar ner allt som händer på Ukrainas sida.

Rysslands förlustsiffror ligger runt 3 dödade och skadade soldater per Ukriansk soldat. Med runt 25000 dödade Ryssar och 70000+ skadade så landar Ukraina på ca 8000 dödade och 20-25000 skadade.
Citera
2022-05-05, 08:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Trams. Putin förstår naturligtvis att inget västerländskt land är intresserat av att invadera u-landet Ryssland. Vad är det man skulle vilja komma åt? Torrdassen? Alkoholisterna? Eller kanske det behagliga klimatet? Den goda maten? Eller den ryska popkulturen?

Väst och storfinansen arbetar inte genom invasion. De tillsätter regimer som är västvänliga och som inte kan vara ett hot mot USA. Oavsett det mänskliga priset för detta.
Citera
2022-05-05, 08:40
Medlem
happyjoys avatar
Man kan undra vad Putins svar blir på uppgifterna att NATO lämnar underrättelser till Ukraina så att de kan slå till mot rörliga ryska stabsplatser och döda höga officerare.
Citera
2022-05-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag skrev nedanstående inlägg i huvudtråden igår, men det kanske kan vara av mer intresse i denna tråd.

————————
Det är förmodligen fler än jag som förundrats över att Ryssland med sina stora råvarutillgångar har en BNP endast motsvarande 1/2 Kalifornien eller 1/3 Tyskland, eller att BNP/capita är bara 2/3 av Polens. Ett skäl till detta är den svaga tillväxten de sista 10-15 åren.

Rysslandskännaren och professorn i internationell ekonomi Anders Åslund går igenom Rysslands ekonomiska situation i SvDs ledarredaktions podd:
https://podcasts.apple.com/se/podcas...=1000559599748
Hörvärt.

Några tänkvärda punkter:
- Redan de milda finansiella sanktionerna som infördes 2014 beräknas ha kostat 2.5% årligen. Detta kan jämföras med östeuropa med en årlig tillväxt på 5-6% under samma period.
- De nya kraftiga sanktionerna beräknas kosta 10% av BNP. Utöver detta bedömer Åslund att importsanktionerna skadar ekonomin så pass att BNP totalt minskar med 15-20%.
- I princip all produktion av bilar, papper, elektronik har upphört. Papper kan inte tillverkas eftersom kemikalier saknas.
- Rysslands export av olja motsvarar 3/4 av energiexporten. Sanktioner mot olja kommer alltså slå hårt mot exportinkomsterna. Gasexporten kan inte ledas om till t.ex. pga av begränsade ledningar och LG-terminaler.
- Iden att få betalt i rubel är inte positiv ur nationalekonomisk synvinkel och snarast en återgång till Sovjet-tiden.
- Åslund uppskattar ryska armen i norr/öst till ca 75000 man medan Ukraina har flera 100 000 med ständig tillförsel av materiel från väst, och att det är fullt möjligt att Ukraina kan driva ut Ryssland ur Donbas.
- Ukraina har dödat ca 50% av de höga ryska befälet (överste till general).
- Repressionen idag är värre än på Sovjettiden enligt Åslund, som bodde i Ryssland på 80-talet. Talet om nazism är en del av en propaganda från en blivande Stalin-diktatur.
- De uppmärksammade morden (fejkade självmorden) på ryska finansmän med familj menar Åslund utförts av FSB på Putins order.

Andra godbitar var t.ex. att ryska soldater kan säga upp sig eftersom det inte är krig (!), och att det inte längre går att sy upp kostymer eftersom det saknas… knappar.
Ja det är med att Ryssland skulle vara självförsörjande är ju en låglivad myt. Mycket av den militära produktionen står väl stilla i brist på komponenter från väst. Likadant med matförsörjningen om jordbruket inte kan få viktiga komponenter till sin maskinpark.
Citera
2022-05-05, 10:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja det är med att Ryssland skulle vara självförsörjande är ju en låglivad myt. Mycket av den militära produktionen står väl stilla i brist på komponenter från väst. Likadant med matförsörjningen om jordbruket inte kan få viktiga komponenter till sin maskinpark.
Det är väl ett av skälen till varför de snor massa jordbruksmaskiner från Ukraina.

https://twitter.com/UaCaretaker/stat...41497041211392

https://twitter.com/yarko/status/1520744685299548160

https://twitter.com/golub/status/1512454762746241031
Citera
2022-05-05, 10:40
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Man kan undra vad Putins svar blir på uppgifterna att NATO lämnar underrättelser till Ukraina så att de kan slå till mot rörliga ryska stabsplatser och döda höga officerare.

Vad ska han göra? Annat än gapa om kärnvapen vilket han redan gjort 5 ggr typ.

Det verkar finnas en del sympati för det ryska narrativet att man för krig mot ryssland om man förser Ukraina med vapen och underrättelser, så är naturligtvis inte fallet.

Sverige skickade soldater, underrättelser vapen till Finland under vinterkriget, inte f-n hotade Stalin Sverige, det säger en del om nivån på det stora supersvinet Putin.
Citera
2022-05-05, 12:15
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatahudar
Absolut, ryssen har invaderat Ukraina. Av flera anledningar. Förstår bara inte varför det blir ett sånt jävla liv om saken och en massa hashtags hit och dit när folk inte reagerade så när jänkarna invaderade t.ex. Irak.

Det har jag också frågat mej. Väl talat. Inte en dag för sent.
Citera
2022-05-05, 12:20
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Rysslands förlustsiffror ligger runt 3 dödade och skadade soldater per Ukriansk soldat. Med runt 25000 dödade Ryssar och 70000+ skadade så landar Ukraina på ca 8000 dödade och 20-25000 skadade.

25 000 döda ryssar? Det där är Ukrainas siffror. Enligt USAs beräkningar ligger antal döda på 10 000. Enligt Ryssland ligger samtliga förluster, inkl. Donetsks och Luhanks militär, på runt 4000. De kan man ju se som underdrivna, men Ukrainas är definitivt överdrivna, säkert även USAs. Skulle gissa på att det är rimligare antagande på att Rysslands förluster ligger på max 8000. Och då är jag generös. Ukrainas förluster är också definitivt större än vad de själva utger.

Förståeligt nog har vi även ett propagandakrig. Väst vill att det ska se ut som om Ukraina vinner för att boosta Ukrainas befolknings moral och fortsätta kämpa. Det är logiskt att siffror från Ukraina och Väst är påhittade. Hur det ligger till med Ryssland vet vi inte förrän kriget är slut.

Oavsett är det ju märkligt att USA fortsätter att skicka mer och mer vapen till Ukraina om de verkligen håller på att vinna.

Enligt officiella amerikanska källor verkar det som att kriget står ganska still från båda hållen, ingen sida tar särskilt mycket mera områden just nu. Det talar inte heller för att Ukraina skulle vara direkt överlägsna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in