Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Ok, Jag väljer rysk siffra på antal dödade Ukrainska soldater fast jag tror att den är för hög. Jag väljer Pentagons siffror på antal döda ryssar för att jag tror att den är något korrekt. Döda ukrainska soldater < döda ryska soldater
Vad bra, låt höra vad jämförelsen leder fram till när du räknar fram förhållandet mellan stupade ukrainska och ryska soldater?
färre än 2870 / X = ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Rysslands mål när man anföll i norr var att ta Kyiv.
Ja, du och många andra påstår det. Ryssarna påstår dock något annat och hittills så har du inte lyckats jättebra med att bestrida deras påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
De kunde inte flyga in artilleri till de flygburna trupperna som luftlandsatte på Hostomel. De blev mosade av ukrainskt artileri.
Glöm inte att dom även blev överkörda av georgisk-ukrainska befäl efter att ukrainska trupper fått slut på ammunition
Jag vill nog även gärna höra en förklaring till varför hjältarna i Hostomel behövde skjuta artilleri mot flygplatsen efter dom befriat den samma dag som dom förlorade den? Är inte det lite motsägelsefullt? Det låter lite som att du försöker äta kakan och ha den kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Den långa konvojen som stod still utanför Kyiv hade inget artilleri.
Tydligen hade Kiev inte heller något artilleri eftersom konvojen kunde stå där i över en vecka utan att bli slaktad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Ryssland gjorde en alldeles för snabb offensiv mot Kyiv så artilleriet hann inte med.
Eller så ville dom bara ge sken av att försöka ta över Kiev och använde artilleriet i söder?
Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
istället förlitade man sig på kryssningsmissiler utan träff-förmåga. Ukrainska flygvapnet var ju fortfarande aktivt.
Hur aktivt var det då? Det var tydligen inte så aktivt mot en flera mil lång och stillastående konvoj i närheten av deras huvudstad... Var det totalt 2 eller 3 flyg som Ukraina lyckades sätta in vid Hostomels flygplats?
Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jag vet inte vad vi diskuterar längre. Tror inte du vet det heller. Detta är bara en pajkastning.
Jag väntar fortfarande på att du ska presentera någon som helst seriös kritik mot ryssarnas påstående om att anfallen i norr hade som syfte att binda upp och slå ut stora delar av Ukrainas försvar under tiden som ryssarna tog över eftertraktade landområden i söder.
Dina argument kan hittills sammanfattas med att ryssarna förlorat jättemycket trupper och materiel, källor som inte stöder det du påstår, en gissning att rysk propaganda är en tillförlitlig källa när det passar dig och att Ukraina inte kan ha förlorat särskilt mycket trupper i norr eftersom du tycker att dom har bra moral.
Jag hade nog faktiskt kunnat plocka fram betydligt bättre motargument mot ryssarnas påståenden på egen hand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Military expert Mikhail Khodarenok agrees with him. In his Telegram channel, he told what elements of tactics were adopted by our army during the special operation. According to him, our troops "completely got away from stretching communications and using long, poorly covered columns."
Att det erkänns i rysk statsmedia är egentligen helt otroligt. För övrigt drabbel är bara en massa skit om hur bra de är.
Jag kan tyvärr inte ryska så jag kan inte avgöra hur korrekt den där översättningen är men den engelska översättningen stämmer fortfarande inte alls överens med ditt påstående om att "Länkar till rysk nyhetsmedia som också säger att taktiken initialt var usel"...
Det säger bara att dom helt upphört med att använda sig av bland annat svagt skyddade kolonner. Du har helt enkelt missförstått en rysk propagandaartikel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jag trodde du kunde hitta det själv.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/0...ukrainian.html
Jag vet att listan inte är från början av kriget med kör du internet time machine så kan du själv kolla hur listorna såg ut i Mars. Det vet du väl hur man gör?
Det är naturligtvis enklare om du ger mig källor för det du påstår än att jag försöker leta upp dom åt dig.
Kan det finnas någon annan orsak till varför det är mer sällsynt med bilder på förstörd ukrainsk militärutrustning tror du?
Skulle det t ex kunna hänga ihop med att ryska soldater är förbjudna att ha mobiltelefoner? eller att ukrainska civila i ryskockuperade områden inte är jättesugna på att lägga upp bilder på ukrainska förluster?
Frågan är retorisk eftersom du på fullaste allvar verkar tro att Ukraina knappt förlorat något alls och ryssarna förlorat mångfaldigt mer men ändå inte blivit fördrivna från Donbass och de ockuperade områdena i söder.
Som en liten tröst i din fantasivärld så ser det faktiskt ut som att ryssarna kan få det väldigt jobbigt framöver på grund av amerikanska långdistansvapen.
Det är nämligen till skillnad från den ukrainska oförmågan att försvara sig ett väldigt alvarligt problem för ryssarna och kan mycket väl leda till att dom ger upp på sikt. Alternativt att dom går över till fullskaligt krig och att konflikten kraftigt förvärras.