Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-03-31, 13:06
  #61
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DissociativePanda
Irländare

Jag håller med. Man märker hur inskränkta många flashbackare är då det är ett så extremt stort fokus på ryssar och östeuropéer i inlägg efter inlägg. Och jag håller med så tillvida att det finns en sorts inneboende hårdhet i slavisk kultur, mentalitet och hela samhällsuppbyggnaden.

Men inte många blickar västerut, där det också finns "hårdhet" att finna. Jag har besökt Irland vid ett par tillfällen, och känner en hel del irländare som jag även rest runt i andra länder med, exempelvis Spanien. Så jag anser mig hyfsat kunnig gällande irländsk kultur och mentalitet. Och irländare är ofta tuffa karlar som inte viker ner sig. Det finns en utbredd slagsmålskultur som är intimt sammanlänkad med den i sig ofta gemytliga pubkulturen. Denna mentalitet finns även i Skottland, men jag tycker nog att den är aningen starkare och mer utbredd på Irland.

Irländarna var under hundratals år förtryckta av engelsmännen, och de har gjort motstånd och rest sig i blodiga revolter vid oräkneliga tillfällen. Och otaliga engelsmän har ljutit döden på Irland, trots att irländarna blivit militärt besegrade vid i stort sett alla tillfällen de har revolterat. Åtminstone förr, fram till 16-1700-talen, var det vanligt att en irländsk familj hade förlorat en eller flera söner, eller till och med familjefadern, i strider med engelsmännen. Så man lärde sig också handskas med förluster i den egna familjen, något av det mest smärtsamma en människa kan uppleva.

De irländska resande, eller "gypsies" som de också kallas även om de har mycket lite gemensamt med riktiga "zigenare", är i en klass för sig. De får bokstavligen lära sig slåss från barnsben. "Bare-knuckle" boxning är deras "nationalsport". Detta ska inte tolkas som att jag beundrar denna kultur, den är våldsam, tragisk och antiintellektuell, böcker är nog det sista man hittar i en irländsk resandefamiljs husvagn eller "mobile home", men de kan lägga förmögenheter på kitsch, bling-bling och annat smaklöst skräp. Men att de är "hårda" kan man inte förneka. Pojkarna lär sig att slåss med nävarna istället för att lära sig argumentera med ord, vilket anses vekt och fjolligt.

Men även bland "vanliga" (icke-resande) irländare finns denna slagsmålskultur representerad, om än inte alls i lika stor utsträckning. Vanliga irländare kan ofta vara belästa och intellektuella, det har jag sett flera exempel på. Men de kan också stå upp för sig själva, och slå någon som provocerar dem eller är hotfull på käften. Givetvis finns det skillnader individer emellan, man kan givetvis hitta enskilda irländare som är "veka", men generellt sett är de inte det.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback