2022-03-22, 21:58
Medlem
Oisín Cantwell skriver:

"Om nu den anhållne befinns vara skyldig har domstolen två alternativ, sluten rättspsykiatrisk vård eller fängelse.

Och i händelse av att domstol fastnar för det senare alternativet kan juridisk historia skrivas.

Fram tills årsskiftet gick det inte att döma personer som inte fyllt 21 år till livstids fängelse. Det maximala straffet var 14 år bakom murar.

Men den 1 januari försvann denna särbehandling av unga myndiga som begår allvarliga brott. Lagens strängaste straff blev då en möjlighet för domstolar även i dessa fall.

Om den misstänkte fälls för två mord kan han bli den första 18-åringen som döms till livstids fängelse."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...s-till-livstid
Citera
2022-03-22, 21:59
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Finns endast två alternativ:
1.Rättspsykiatrisk vård om han bedöms lidit av en allvarlig psykisk störning vid dådet.
2. Livstids fängelse
(Fr o m detta år är straffrabatten borttagen för personer som fyllt 18 år).
Även om han döms till Rättspsykiatrisk vård kommer han hållas inlåst i väldigt många långa år framöver).
Jag tvivlar på att han kan klassas som otillräknelig vid dådet. Det ser väldigt beräknande ut
Citera
2022-03-22, 22:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Jag tvivlar på att han kan klassas som otillräknelig vid dådet. Det ser väldigt beräknande ut

Nej det känns nu som att det spåret är dött. Men man vet aldrig med svenskt rättsväsende.
Citera
2022-03-22, 22:05
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej det känns nu som att det spåret är dött. Men man vet aldrig med svenskt rättsväsende.
Ja, det vore högst anmärkningsvärt om han inte får diagnos på en störning och sedan fängelse.
Citera
2022-03-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON

Ja, att ta med sig tre tillhyggen till skolan på morgonen, prata om skolmassaker på kriminologilektionen, fråga bildläraren om vem som titta på övervakningskameror och var de sitter och när lärarna slutar för att sen, i slutet av dagen utföra dådet och direkt ringa polisen och invänta dem skriker ju inte direkt otillräknelighet.

Och att den stjärnadvokaten med yppandeförbud säger att han är väldigt medveten om vad han gjort är ju inte en räkmacka till psykundersökningen…
Citera
2022-03-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
EDIT: här är länken till videon
https://www.youtube.com/watch?v=2jmaTLSMZRs

Filmen är 1.11 min lång och visar när en bår rullas ut och lastas i i ambulansen. Det ser ut att vara en person på båren men jag kan inte se om personen blodig eller inte.

Ska inte sticka under stol med att jag är skeptisk till allt som kommer från myndigheter och agendamedia. Så därför har jag för vana att leta efter detaljer som ser konstiga ut.

Här lägger jag märke till två saker som direkt utmärker sig som frågetecken.

1: Det förmodade offret på båren har intuberats och en av de två ambulanssjukvårdarna sköter ventilationen med ett slags ballong som han pumpar luft med. Han ser dock ut att vara fokuserad på allt annat än att pumpa luft och det förmodade offrets lungor. Pumpar sällan, och oregelbundet, och allmänt fjuttigt. Under de ca 30s som ballongen är synlig utan att vara skymd räknar jag till 4-5 halvhjärtade pumpningar, varav minst två bara trycker ihop ballongen litegrann. Vidare ser det inte ut att vara knappt nåt motstånd alls när han klämmer ihop ballongen. Pumpningen är inte heller rytmisk på något sätt.

2: Sjuksköterska nr 2 är mer fokuserad på att köra bårvagnen, och lastar in nån väska i ambulansen. Sen plötsligt (vid 44 sekunder) fäster han uppmärksamheten det förmodade offret, och utför med ena handen, sju st kompessioner ('hjärt-massage'), sen lastas båren in i ambulansen.

Nu är jag inte ambulanssköterska men jag skulle vilja påstå att det vi ser är inte en äkta intubering och inte nån äkta hjärtkompression. Vid en äkta intubering/ manuell ventilering så skulle ambulansskukvårdaren ha haft 100% fokus på uppgiften. Och samma sak med hjärtkompressionen: man gör inte sån med ena handen, man tar i med båda händerna och tar i så att man nästan knäcker revbenen på den förmodade personen. Och man gör inte sju kompressioner från ingenstans, halvvägs in i ambulansen, och sen inget mer. Man upprepar kompressionerna i flera omgångar och fortsätter tills hjärtat har kommit igång.

Så vad tror ni om detta och vad säger ni som är sjukvårdskunniga?

Jag kan se tre tänkbara förklaringar:
a) Offret var bara lite halvmedvetslöst och hjärtstoppet var högst tillfälligt, därför räckte det med sporadisk ventilering och ett singelset med kompressioner.
b) Offret var redan dödförklarat men ambulansskötarna fick feeling framför kamerorna och improviserade lite.
c) Den påstådda händelsen var en samordnad myndighetsövning och påverkanskampanj och det förmodade offret är antingen en oskadd övningsdeltagare eller en docka för HLR-övning.

Vidare tippar jag på att filmen snart är borta.

Tyvärr tror jag av de alternativen på B)
Har nu Lärarna fått Yxa och/eller Hammarslag i huvudet så kanske Ambulanspersonalen förstår att det är ”kört” ändå. Eller så är de, trots yrket, lite under chock av att se två friska människor blivit mördade.
En sak att se offer efter trafikolycka etc etc. Men detta. Obeskrivligt. Finner inte ord.

Vågade inte se för att det kommer upp för mycket, sedan jag jobbade som Ambulansförare för 24år sedan i VästSverige. Slutade och omskolade mig till ByggIngenjör istället. Inte ångrat en sekund.
Citera
2022-03-22, 22:07
Medlem
Koppling mellan många SD anhängare i Skåne och och just tre skolattacker på sju månader i Skåne?

Högerextremism är tydligt.
Citera
2022-03-22, 22:09
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaWachowski
Kollade igenom hans konto men ser inga direkta tecken på att han skulle vara en tickande bomb, har du några exempel?

Vad är hans insta?
Citera
2022-03-22, 22:11
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vad finns det för belägg för AAS? Inte läst sedan igår så missat en del. Några sketna videos från Insta duger inte.

Det är förmodligen mest bara för att det är en svenne så då måste man desperat hitta anledningar till hans agerande då en riktig svenne aldrig skulle kunna göra något sånt här.
Citera
2022-03-22, 22:11
Medlem
Varför får alla för sig att killen har tagit steroider? Så stor är han inte. Att han tränar och går på gym har ingenting med dådet att göra. Tar man kosttillskott bara så får man ju lite muskler, men han är knappast ngt muskelberg. Det är hat och säkert ngt psykiskt som har gjort att han begått det här dådet.
Citera
2022-03-22, 22:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intodebauchery
Varför får alla för sig att killen har tagit steroider? Så stor är han inte. Att han tränar och går på gym har ingenting med dådet att göra. Tar man kosttillskott bara så får man ju lite muskler, men han är knappast ngt muskelberg. Det är hat och säkert ngt psykiskt som har gjort att han begått det här dådet.
Det baseras nog mest på att han tydligen blivit märklig det senaste halvåret.
Citera
2022-03-22, 22:14
Medlem
[quote=Intodebauchery|79610496]Varför får alla för sig att killen har tagit steroider? Så stor är han inte. Att han tränar och går på gym har ingenting med dådet att göra. Tar man kosttillskott bara så får man ju lite muskler, men han är knappast ngt muskelberg. Det är hat och säkert ngt psykiskt som har gjort att han begått det här dådet. Isolering och ensamhet i alldeles för lång tid kan ju göra vem som helst galen, här har det säkert gått för långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in