Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-09, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det här är bara en detalj men något jag reagerade lite på i FUP. Vet inte om det har diskuterats i tråden?

Det framgår (om jag inte missförstod/kommer ihåg fel) att Fabian satte in 3 000 kr på sin pappas konto (swishade?) varje månad. Som förälder till barn i den åldern kan jag förstå om man tycker barnen ska bidra lite ekonomiskt om de tjänar pengar samtidigt som de bor hemma.

Men vad jag förstår hade Fabian ”bara” ett arv från sin mamma vid sidan om sitt studiebidrag på en dryg tusenlapp. Var det meningen att han skulle ta av de pengarna?

Det tar emot att sparka på den som redan ligger och i ljuset av det helt fruktansvärda som har hänt känns det futtigt och fel att tala om något så banalt som pengar. Jag har lyckligtvis inte varit i någon liknande situation själv. Men någonstans tänker jag att jag med en hyfsad lärarlön hade velat försörja mitt gymnasiestuderande barn själv. Att pengarna från Fabians bortgångna mor skulle sparas för att användas senare i livet.
Väldigt märkligt.
I Sverige gäller försörjningsplikten till dess att barnet fyller arton år. Om barnet studerar på gymnasienivå eller motsvarande kvarstår försörjningsplikten upp till 21-årsdagen.
F var fruktansvärt ensam. Pappan såg väl sig själv i honom och ville straffa honom för hans existens.
Citera
2022-08-09, 16:37
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Väldigt märkligt.
I Sverige gäller försörjningsplikten till dess att barnet fyller arton år. Om barnet studerar på gymnasienivå eller motsvarande kvarstår försörjningsplikten upp till 21-årsdagen.
F var fruktansvärt ensam. Pappan såg väl sig själv i honom och ville straffa honom för hans existens.

Det var det dummaste jag hört

Det kan ju vara så att pappan såg hur Fabian strössla pengar runt sig och tog hand om halv arvet för framtida köp ex boende, bil etc.

Var inte så förbannat trångsynta och lägg skulden på pappan.

Det föds monster - det behöver inte vara föräldrarnas fel.
Citera
2022-08-09, 18:01
Medlem
Alex-Supertramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killmyshades
Tack! Du svarade precis på min fundering om RPU, ska begära den när det är klart med undersökningen.

Dela gärna med dig
Citera
2022-08-09, 21:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Tack! Du svarade precis på min fundering om RPU, ska begära den när det är klart med undersökningen.

Är inte den sekretessbelagd?
Citera
2022-08-10, 23:03
Medlem
Men varför valdes Norra Latrin ut för detta attentat? Kopplingar, mm??
Citera
2022-08-11, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan

Det är inte konstigare än att han själv var elev där.
Citera
2022-08-11, 00:50
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan

Det gjorde det inte. Norra Latin ligger i Sthlm. Denna händelse var på Latinskolan i Malmö där han var elev. Läs rubriken.
Citera
2022-08-11, 00:53
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Sverige är också ett land byggt för att skapa personligheter likt GM. Vi bara älskar dom där udda figurerna som vi får stöta ut så vi kan ha någon att se ner på och titta snett på så vi får känna oss lite bättre själva. Svenskar är så jävla efterblivna så ser dom att grannen sitter ensam så låter dom honom hellre sitta ensam än att fråga om han vill komma över på en fika. Samtidigt som man pissar på sina egna landsmän så klagar man på invandrare. Vurmandet för det svenska är bara skitprat. Ingenting kan bli mer svenskt än en etnisk svensk och ändå, när sanningen ska fram så struntar man i sina landsmän.

Ett tips till alla socialt handikappade svenskar är att bjuda med den som verkar ensam. DET kan OM NÅGOT förhindra att en ensam galning som tappat hoppet på livet tar ut sin frustration på omgivningen.
Mobbning där börjar utanförskapet ytligt sett. Därmed inte sagt att det är hela sanningen och vi har också olika personlighetstyper, särskilt här i Norra Europa där vi i grunden lever mer enskilt och blir man vän med någon, ja då håller det i vått och torrt livet ut om man jämför med andra länder där det är ”lätt” att bli inbjuden etc men är mer ytlig kontakt.
Citera
2022-08-11, 17:22
Medlem
Killmyshadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Är inte den sekretessbelagd?

Jo, men jag vill veta om de bedömer honom allvarlig psykisk störning eller frisk nog för att sitta fängelse innan rättegången.
Citera
2022-08-11, 18:21
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Jo, men jag vill veta om de bedömer honom allvarlig psykisk störning eller frisk nog för att sitta fängelse innan rättegången.

Vi är nog många som vill veta.
Dela gärna med dig när du fått infon.
Citera
2022-08-11, 22:37
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Mobbning där börjar utanförskapet ytligt sett. Därmed inte sagt att det är hela sanningen och vi har också olika personlighetstyper, särskilt här i Norra Europa där vi i grunden lever mer enskilt och blir man vän med någon, ja då håller det i vått och torrt livet ut om man jämför med andra länder där det är ”lätt” att bli inbjuden etc men är mer ytlig kontakt.

Just den där ytliga kontakten är väldigt viktig. Att bryta ensamhet är viktigt. Ingen mår bra av att känna sig ensam. Man får ångest, blir nedstämd osv. Det är också då ett hat kan börja byggas upp. Detta hat är sällan rationellt och kan rikta sig mot precis vem som helst.

Just fallet med denna förövaren är helt omöjligt att uttala sig om. Han har ju deklarerat att han mådde dåligt och ville ta livet av sig. Helt uppenbart har han mått dåligt länge. Han hade behövt komma i kontakt med den psykiatriska vården långt innan det som hände. Uppenbarligen har han inte känt sig manad att ta kontakt med vården utan verkar vara typen som håller allt inom sig. En sluten typ med ett inre känsloliv där allt är kaos och omgivningen ser rökpustarna som talar om att inte allt stämmer. Många hade ju flaggat för att här behöver någon hjälpa personen i fråga. Ändå har allt fallit mellan stolarna. Kanske var hans beteende inte tillräckligt avvikande för att motivera ett ingripande mot honom tidigare. Psykiatrin bollar med snäva resurser. Andra, mera krävande individer, går före. Jag skulle gissa på att vi i Sverige skulle behöva avsätta ENORMT mycket mer resurser åt psykiatrin och psykiatriska vårdinrättningar.
Citera
2022-08-12, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Vi är nog många som vill veta.
Dela gärna med dig när du fått infon.
Kan redan nu stilla din nyfikenhet, finns inget annat utfall än allvarlig psykisk störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in