• 3
  • 4
2022-04-18, 20:36
Medlem
Det riktigt intressanta vore en granskning av de som ligger bakom det här drevet. Det handlar om fler än en person. Alla inblandade drivs av varierande motiv riktade mot flera personer, men det finns några gemensamma nämnare. Det kan även vara intressant att granska alla politiker i KSAU, vissas samveten har nog fått sig en törn, andras inte då de är mer hårdhudade. I sin iver att visa sig motverka den så kallade tysnadskulturen cementeras den av tystnadskulturens skinande riddare, politikerna, som gör allt för att rädda sina egna skinn. Man måste positionera sig. Politiker vill dölja gamla lik i garderoben. Det är ju valår.

För några år sedan stod det att läsa i Karlskoga tidning att en säkerhetsansvarig på kommunen fick avgå med omedelbar verkan, mannen fick ledsagas från byggnaden. Fallet beskrevs av samma journalist som bedriver den nuvarande förtalskampanjen mot den påstått ”tafsande tjänstemannen”. Journalisten valde att inte gå vidare med granskningen av den säkerhetsansvariges bedrägliga beteende. Inget drev där. Den säkerhetsansvarige, som har fått en liknande tjänst i Stockholmsregionen (den intresserade kan googla var), är gift med den person som blev av med sin befattning då kommunen valde att lägga ner det kommunala bolag där hon var högsta hönset. Båda dessa personer har nära kopplingar till den kvinna som påstår sig ha blivit utsatt för närmanden från tjänstemannen. Kommunledningen valde att ändra den nu aktuelle tjänstemannens titel i samband med nedläggningen av det kommunala bolaget. Detta föll inte i god jord hos vissa, trots att tjänstemannen inte var delaktig i beslutet om sin nya titel.

Mycket intressant är också att de ovan nämnda personerna har en nära koppling till chefredaktören för Karlskoga Tidning som i skrivande stund driver kampanjen mot den kommunale tjänstemannen. Tidningen har agerat megafon för sina källor utan att kritiskt granska dem. Inte en enda kritisk fråga, bara hetsjakt på löst sammankopplade indicier. Bland annat väljer Karlskoga Tidning att benämna tjänstemannen som ”förövaren” i sin sammanfattning om vad som har hänt i ärendet; ”Den tafsande tjänstemannen”. Benämningar som ”förövare” och ”den tafsande tjänstemannen” liknar förtalskampanjen som ledde till den oskyldige Benny Fredrikssons självmord. Den ”högt uppsatte tjänstemannen” har blivit en bricka i ett spel.

Tidningen och kommunen verkar ha gift sig i en gemensam syn på tjänstemannens skuld och han görs till allmänt villebråd i laglöst land. Kommunpolitiker är desperata i sina försök att kamouflera tystnadskultur och gamla lik i garderoben. Karlskoga Tidning behöver få rätt till varje pris, då risken är stor att de juridiska påföljderna blir kännbara. Både kommunen och Karlskoga Tidning bedriver en nästan desperat jakt där man uppmanar allmänheten och gamla kollegor om vartannat, att inkomma med uppgifter, vilka som helst, som kan smutsa ner tjänstemannen. Samma dag som den kommunala presskonferensen ägde rum skålade kvinnan, som säger sig ha utsatts för närmanden, i champagne på instagram. Kvinnan som blev av med sitt jobb på Knotab gick in och gillade. Maria Nyberg(V) kommenterade med en applåderande hand. Visst är världen liten?

Förresten, jag glömde att nämna att rykten går om att den säkerhetsansvarige mannen fick avsked med omedelbar verkan då man kunde koppla samman honom med avlyssningsapparatur i kommunhuset. Den säkerhetsansvarige mannen agerade inte ensam.

Jag glömde visst också att berätta om bakgrunden till att kvinnan, som säger sig ha blivit utsatt för närmanden, har fått onda ögat till ”tjänstemannen”. Det får bli en cliff hanger.

Just det… Maria Nyberg (V) som avskedade både kommundirektören och tjänstemannen är mycket nära vän med alla ovan nämnda personer. Hon var mycket snabb att agera på Karlskoga Tidning vinkling utan ifrågasättande. Hennes lämplighet kan diskuteras.

Höll på att glömma... tjänstemannens kollegor har velat offentliggöra en nyanserad bild av ”den tafsande tjänstemannen” men kommunledningen har hotat med att ”huvuden kommer att rulla” om kollegorna går till försvar. Politiker, från höger till vänster, är rädda om sina egna huvuden. Vad som står smärtsamt tydligt är att man sätter locket på kollegorna. Snacka om tystnadskultur...

Vilket samhälle lever vi i om kommunala politiker och tjänstemän i ohelig allians med media kan tillåtas göra karaktärsmord på människor som av olika anledning uppfattas som obekväma? Vilket rättskydd har den enskilde individen? Vilken domstol har dömt ”den tafsande tjänstemannen”? På vilka grunder?

Fortsättning lär följa…
Citera
2022-04-19, 16:33
Medlem
Ja, nu har även jag varit inne och kollat upp lite. Jag har tidigare deltagit i några av tjänstemannens föreläsningar och har aldrig tagit illa upp. Det känns onekligen som en storm i ett vattenglas. Jag kan förstå att vissa inte gillar tjänstemannen och att andra gör det, men att avrätta honom offentligt är väl ändå att ta i? Och kommundirektören…vad handlar det om?

”Oppositionen i Karlskoga var drivande i att avskeda kommundirektören, det menar oppositionsrådet Ida Edström (S).Beslutet togs i kommunstyrelsens arbetsutskott där oppositionen har majoritet. Och oppositionspartierna Socialdemokraterna och Vänsterpartiet drev på de styrande partierna för att kommundirektören skulle avskedas.”

”I stort sett sa vi till dem att nu får ni välja, för det här är me-too och vi kan inte stå bakom det", säger Ida Edström.”

Ida Edström baserar alltså avskedandet av kommundirektören och tjänstemannen på en tvivelaktig klappjakt som KT-Kuriren har initierat och bedrivit på en tjänsteman som har försökt hålla en inspirerande föreläsning med möjligtvis vissa inslag av ekivoka skämt. Tjänstemannen är känd för sina roliga och tänkvärda föreläsningar. Ekivoka skämt kan vara ett sätt att få åhörare att spetsa öronen. Jag föreslår att Ida Edström lyssnar på Sissela Kyles senaste show. Där kan man tala om ekivoka skämt, och Sissela Kyle är en uttalad feminist som har uttalat sig mycket kritiskt kring Aftonbladets karaktärsmord på Benny Fredriksson som ledde till hans tragiska självmord.

Ida Edström (S) och Maria Nyberg (V), går så långt att de kallar tjänstemannen för förövaren vilket är ett juridiskt begrepp på en redan dömd. Det innebär att de föregriper ett juridiskt förfarande. De agerar både åklagare och domare. Hur kan det komma sig kommunen låter dem ta sig rätten att ställa sig över lagen?. De släpar Me too i smutsen. Me too förtjänar bättre än så. Skärpning!

Både mediarepresentanter och politiker måste ta ansvar och undvika att gå i den rutinmässiga fällan att dra till med ”me-too vapnet”, när en lugn och klar blick, och skarp analys är på sin plats. Det vore önskvärt att våra politiker inte baserar sina beslut på hörsägen och framstressade orelaterade åsikter som stuvas om och presenteras som fakta. Fake news borde stå alla upp i halsen vid det här laget. Även våra ädla politiker inom KSAU skulle nog få anledning att skruva på sig om man skrapade lite på ytan och blottlade deras svagheter. Alla har sidor som man är mindre stolt över. Att leva och låta leva är ett motto som mänskligheten borde göra till sitt.
Citera
2022-04-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huggo5
Sant. Fast är man bitter (pint of bitter?)och vill smutskasta anonymt och utan faktakoll är detta platsen.😅
Huggo5, man kan stängas av från Flashback om man försöker outa en signatur. Jag är helt ny här och har läst in mig på reglerna. Just sayin😉.

Det du säger om faktakoll och om att smutskasta anonymt gäller alla som gör inlägg här. Vad som däremot inte kan stämma är det du antyder om Glashuset. KSAU kan enbart avskeda kommundirektören, inte tjänstemannen. Annat arbetsrättsligt avtal gäller för tjänstemannen, hans avskedande görs enligt ett helt annat regelverk och inte av politiker. Sånt måste både tjänstemannen och kommundirektören vara väl insatta i. Men Glashusetinvigd känner inte till det, utan skriver att KSAU har avskedat både kommundirektören och tjänstemannen, vilket strider mot lagar och regler och talar därmed emot din gissning. De behöver heller inte skriva här då de har tillgång till mer legitima forum. I motsats till dig, Huggo5 , kan jag tänka mig att Glashuset är en anställd på insidan och som är belagd med munkavle. Ska bli intressant att höra vad undersökningen om tystnadskultur utmynnar i.
Senast redigerad av nostradamus0314 2022-04-20 kl. 11:47.
Citera
2022-05-13, 23:22
Medlem
Det gör väl inget att outa namnet här?
Fram med namnet nu. Ni som vet!

Folk som inte lyckas hålla fingrarna i fickorna ska bara ha.
Skyll inte på att "jag var full"

"Oj då! Jag skulle inte ha kört bil på fyllan. Men jag var ju full och visste inte vad jag gjorde"

Att man är full är ingen ursäkt!

Fram med namnet på idioten nu!
Citera
2022-05-13, 23:37
Medlem
Kalle Se*an*er
Citera
2022-05-18, 19:05
Medlem
Typisk inavelshåla där folk vet mer om andra än sig själva..
En vanlig liten behåla där du är kung om du har ett litet företag med 2 anställda, då hänger du på lokala fiket & äter frukost...
Musiker som spelar på sunkiga lokala hotellet eller puben, fungerar oxå för att tillhöra det fina inne folket i den lokala inavels byggden..
Större kung om du lyckats slickat till dig en position inom kommunen eller politiken..
Sen kommer alla överflödiga by luder på 40+ som tittar på paradis hotell och trycker botox..
All denna smörjan resulterar i resultat som detta..
Inavelshålor som Karlskoga, där folk slickar röv på varandra för att hamna i bättre position...
Små flickor står med tindrande ögon mot karlar av denna dignitet, av den enkla anledningen. Modern är ett by luder, som pratar om herrarna hemma i soffan som om dom vore rockstjärnor...
Ett ställe där man kan uppleva alla dessa Karlskoga muppar live är Grebbestad på sommaren!
Citera
2022-06-02, 22:28
Medlem
Kall* S*land*r

https://www.facebook.com/kall*.s*land*r

* = e
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto