Eftersom han inte åtalats för tjänstefel för det där att han tagit hem pistolen så får det mig att tro att det han säger om att han haft tillåtelse att ta med pistolen hem stämmer. Om han hade skyddad id innan de här galenskaperna så kanske det fanns/finns en hotbild mot honom.
Det är väl ändå rätt ovanligt att poliser får ta hem sina vapen? Det sker väl bara med de som har en hotbild mot sig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Richmoney
Det finns bilder på polismannen, han hade tjänstevapen i sin privata bil.
Polismannen heter Niclas och är afghanveteran enligt honom själv.
Sverige har inga riktiga veteraner då Sverige inte varit i krig även om det finns många av dem som vill införa samma begreppsdefinition som i USA. Vissa vill gå så långt att kalla de som gjort värnplikt för veteraner.
Inte ovanligt för svenska poliser att de gör tjänstgöring i något land där Sverige har FN-uppdrag, oftast rör sig om att lära poliser i landet hur polisarbete ska bedrivas.I den här mannens fall så hade han varit militärpolis, dvs han har skött ordningshållning hos den svenska (och kanske andra) personalen på campen/basen i Afghanistan. Dvs han har inte alls varit soldat i den egentliga bemärkelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Richmoney
Han är också misstänkt för
Narkotikabrott.
Inte förvånad. Många poliser tar droger.
Handlar om smärtstillande läkemedel och han åtalades aldrig för dessa då han hade recept på de.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjackad-Tullare
Ja herregud. Snea satan på livet när man vaknar
Citat:
Ursprungligen postat av
dack
Häftigt bakfylle uppvaknande!
Jag får intrycket av att poliserna på plats visste vem han var och att hans alkoholmissbruk inte var okänt för dem.
Mitt intryck av det här är en man som haft svåra ryggsmärtor, medicinerat mot smärtan och blivit beroende av läkemedlen och haft en nonchalant inställning till både beroendet och sin alkoholkonsumtion. Och som också har en omogen personlighet, den där tropa de elite med vapen och dödskalle har ingen vettig familjefar som screen på sin mobiltelefon, han verkar väldigt barnslig, nästan infantil.
Han kommer aldrig mer arbeta som polis men han kan säkert rehabilitera sig, skylla på disbråcket/läkemedelsberoendet och få jobb som säkerhetschef på någon kommun.