Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2024-02-20, 19:58
  #97
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perreq
jag fick benso utskrivet i 20 år, tog det dagligen.
jag har kraftig konstant GAD men lyckades leva ett hyfsat normalt liv. hade partner, fick barn ovs.
nu har jag varit medicin-fri i över ett år. mår dock dåligt och vill helst dö.
ni som tycker benso är skit, vad väljer ni, vara beroende eller vara död?

Hade en läkare som sa att beroende är mycket värre än död. Men då antar jag att det inte var hans död han tänkte på, utan andras, de som inte spelar roll för honom.
Citera
2024-04-26, 01:32
  #98
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
Jag vet inte. Ångesten stal större delen av min barndom och hela min ungdomstid. Jag minns en tid jag var tvungen att dricka vissa dagar bara för att kunna gå ner i tvättstugan. När jag väl fick ut stesolid tog det ett tag med höga doser innan jag kunde släppa drickandet (som jag börjat hyfsat sen med) sedan för varje år. Först den där vedervärdiga kroniska ångesten som försvann (som jag till slut hade försökt dricka bort) som plågat mig från morgon till kväll i olika styrkor med kortare pauser (varje dag!) Sedan sjönk det mer och mer till jag kunde klara mig på 10 mg. Sedan ner till 5mg. Mindre konsumtion. De senaste två åren har varit fulla av personliga problem och motgångar och de lättaste i hela mitt liv. Särskilt det senaste året som gått. Har aldrig sedan tidigare barndom varit så fri från ångest och oro som det här året som gått. Är nere på en halv stesolid vid behov och behöver kanske ett uttag på 50 om året. Det är extremt lite för någon som gått från så svår ångestsjukdom som jag gjort. Majoriteten av mitt liv är fritt från ångest. Och kroppssmärtorna (jag fick kroppslig ångest) de är helt borta. Känns som det är flera år sedan jag hade kroppsligt placerad ångest

Man ska inte äta för att bli lullig i huvudet utan för att bli på en normalfungerande nivå. Inte känna minsta förändring på något annat än ångesten. Det är en självklarhet. Det kan gå veckor utan att jag behöver ta och jag tar främst för att hålla kontroll över att inte utveckla svårare ångestsjukdom igen. Kan in ens se att ett missbruk hade varit lika plågsamt som det var att gå runt i så dåligt skick hela dagarna.

Självklart ska psykiatrin hålla strikt uppsyn över alla mediciner liksom övriga vården. Allt ansvar ligger inte på patienterna utan till stor del på läkarna. Men tillfrisknande går inte i en fingerknäppning heller. Nedtrappning ska däremot synas med tiden annars bör mediciner bytas ut.

En sak kan man inte förneka. Stesolid har antagligen räddat mitt liv. Som minst min dagliga livskvalitet och min mentala hälsa.

Hur lyckades du få ut Stesolid? Jag känner samma sak som dig men att ens nämna det när man pratar med en läkare om ångest så möts man med en dödsblick och de kontrar med Atarax. Verkar helt omöjligt att få det utskrivet.
Citera
2024-04-26, 01:36
  #99
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyanidkvinnan
Jag tycker det är skrämmande. Jag förstår att det finns ett utbrett missbruk, men rätt väg att gå är ju inte att sluta ordinera patienter som är i stort behov av bensodiazepiner för att ha en fungerande vardag. Istället för att bara vägra skriva ut borde väl ändå psykiatrin göra en bra utvärdering av patienterna. Nu görs det inte utan det beror på vilken psykiatriker man råkar hamna hos. Min förra vägra skriva ut alls, trots att jag då haft den vid behov i 10 år och skött det exemplariskt. Det är absurt.

Har ofta varit jävligt orolig att kanske kommer nästa receptförnyelse inte gå igenom. Vad fan gör jag då liksom. Efter bråk med min gamla psykiatriker bytte jag dels läkare och dels köpte jag benzo svart för att ha för säkerhetsskull, men de jag får på recept finns typ inte att köpa svart så köpt ”starkare” som inte funkar lika bra. Har de som backup iaf.

Ska de vara så sjukt jävla restriktiva med benzo eller t.o.m avskriva flera av dem får de ju fan ta fram nåt fungerande alternativ? Som inte är deras jävla allergipiller typ atarax, eller neuroleptika. Det. Funkar. Inte.

Har alltid undrat - om man "köper svart", märker man någon skillnad i kvalitet på effekten, typ att det märks att det är ett piller av låg kvalitet med en massa skumma ämnen vs om man får utskrivet och kan hämta ut på apotek, eller är det oftast samma sak?
Citera
2024-04-26, 09:31
  #100
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Har alltid undrat - om man "köper svart", märker man någon skillnad i kvalitet på effekten, typ att det märks att det är ett piller av låg kvalitet med en massa skumma ämnen vs om man får utskrivet och kan hämta ut på apotek, eller är det oftast samma sak?

Tycker att vi här i Sverige har varit rätt bra på att ha benso som funkar. De Ksalol och Bensedin jag haft har funkat, och har det varit fel saker i så har det ändå varit väldigt nära originalet. Sedan lär man sig vem som säljer bra saker. Men det finns säkert de som har andra upplevelser.
Citera
2024-04-26, 09:38
  #101
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker att vi här i Sverige har varit rätt bra på att ha benso som funkar. De Ksalol och Bensedin jag haft har funkat, och har det varit fel saker i så har det ändå varit väldigt nära originalet. Sedan lär man sig vem som säljer bra saker. Men det finns säkert de som har andra upplevelser.

Den tanken för mig som tar emot rent spontant att de som tillverkat de här fultabletterna kan ha smugit in precis vad som helst i tabletterna, direkt skadliga ämnen. Därför vill jag mycket hellre ha utskrivet av läkare så att man åtminstone har någon slags hum om vad det är man trycker i sig.
Citera
2024-04-26, 09:41
  #102
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Den tanken för mig som tar emot rent spontant att de som tillverkat de här fultabletterna kan ha smugit in precis vad som helst i tabletterna, direkt skadliga ämnen. Därför vill jag mycket hellre ha utskrivet av läkare så att man åtminstone har någon slags hum om vad det är man trycker i sig.

Sant. Men vi står inför faktum att folk tvingas att behandla sig själva. Det är rent livsfarligt, men det finns väl en önskan från staten att vi dör.
Citera
2024-05-12, 20:39
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Har alltid undrat - om man "köper svart", märker man någon skillnad i kvalitet på effekten, typ att det märks att det är ett piller av låg kvalitet med en massa skumma ämnen vs om man får utskrivet och kan hämta ut på apotek, eller är det oftast samma sak?

Det jag har på recept brukar inte säljas svart så har köpt annat och tagit motsvarande dos. Har inte märkt nån direkt skillnad, köpt i bilister samt köpt utomlands på apotek.
Citera
2024-05-12, 21:12
  #104
Medlem
Congelados avatar
Benzo finns men vissa verkar inte förstå hur man dels beskriver sitt tillstånd och dels faktiskt skickar iväg en läkare om han/hon (oftast hon) är en hora som vägrar ge dig din medicin alltså inte lyssnar på dig.
Citera
2024-05-12, 22:04
  #105
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Benzo finns men vissa verkar inte förstå hur man dels beskriver sitt tillstånd och dels faktiskt skickar iväg en läkare om han/hon (oftast hon) är en hora som vägrar ge dig din medicin alltså inte lyssnar på dig.
Nu förstår jag inte hur du menar?
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback