Hej p er,
Jag lser Prog 1 och jag har ftt i uppgift att skriva ett program som heter Lottobollar.
Man skall allts skapa en vektor som hller 10 st vrden, sedan skall programmet slumpa fram ett vrde mellan 1 och 21. Vrdena i vektorn skall sedan jmfras med det slumpade talet och har man gissat rtt s fr man bingo. Det mesta har gtt bra frutom en grej. Nr programmet jmfr talen s skriver den ut "Tyvrr, du fick inte bingo" fr varje tal som inte stmmer verens med det slumpade talet.
Om det tionde talet stmmer verens med det slumpade talet s skriver allts programmet ut "Tyvrr, du fick inte bingo" nio gnger fr ett sedan skriva ut "BINGO".
Jag har kollat hr p Flashback och jag hittade en gammal trd som handlade om samma uppgift och dr var det en person som hade skrivit else if (i == lottoRad.Length -1) lngst ner i andra kodblocket. Nr jag stter in detta i min kod s funkar den som den ska. Kan ngon frklara vad den strngen gr och varfr min kod matar ut svaret fr varje tal som jmfrs. Tack p frhand! Se kod nedan.
Jag lser Prog 1 och jag har ftt i uppgift att skriva ett program som heter Lottobollar.
Man skall allts skapa en vektor som hller 10 st vrden, sedan skall programmet slumpa fram ett vrde mellan 1 och 21. Vrdena i vektorn skall sedan jmfras med det slumpade talet och har man gissat rtt s fr man bingo. Det mesta har gtt bra frutom en grej. Nr programmet jmfr talen s skriver den ut "Tyvrr, du fick inte bingo" fr varje tal som inte stmmer verens med det slumpade talet.
Om det tionde talet stmmer verens med det slumpade talet s skriver allts programmet ut "Tyvrr, du fick inte bingo" nio gnger fr ett sedan skriva ut "BINGO".
Jag har kollat hr p Flashback och jag hittade en gammal trd som handlade om samma uppgift och dr var det en person som hade skrivit else if (i == lottoRad.Length -1) lngst ner i andra kodblocket. Nr jag stter in detta i min kod s funkar den som den ska. Kan ngon frklara vad den strngen gr och varfr min kod matar ut svaret fr varje tal som jmfrs. Tack p frhand! Se kod nedan.
Kod:
Console.WriteLine("Vlkommen till Lotto"); Console.WriteLine("Skriv in 10 stycken tal mellan 1 och 21"); int[] lottoRad = new int[10];//Skapa vektorn. for (int i = 0; i < lottoRad.Length; i++)// Itererar varje gng ett lottonummer skrivs in. { string inPut = Console.ReadLine(); int siffror = Convert.ToInt32(inPut);// Konverterar frn STR till INT. lottoRad[i] = siffror; if (siffror < 1 || siffror > 21)// r lottonumret lgre eller hgre n tilltet? { Console.WriteLine("Skriv in ett nummer mellan 1 och 21."); i--;//G tillbaka ett steg i vektorn. } else { continue; } } Random random = new Random(); int lottoBoll = random.Next(1, 22);//Slumpar fram ett tal mellan 1 och 21. for (int i = 0; i < lottoRad.Length; i++) { if (lottoRad[i] == lottoBoll)// BINGO { Console.WriteLine("*****BINGO*****BINGO*****BINGO***** "); Console.WriteLine("Rtt lottonummer var: " + lottoBoll); Console.ReadLine(); break; } else { Console.WriteLine("Tyvrr, du fick inte bingo."); Console.WriteLine("Rtt lottonummer var:" + lottoBoll); } }