• 2
  • 3
2022-03-31, 13:49
Medlem
Branogbitters avatar
Klart det är skillnad på norska kronan och svenska. Men är ändå ingen megalön du får? Jag har drygt 150 kr/h plus ob här i Sverige.
Citera
2022-03-31, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handdesinfektion
Starta eget bolag och hyr ut sig sj till kommuner, enkelt. Ingen undersköterska tjänar under 50 brutto.
Låter som du hittar på å det grövsta. Ingen undersköterska hyrs ut till kommun/landsting på det viset, än mindre via deras egna personliga enmansbolag. Däremot hyr man sjuksköterskor i viss mån och läkare, då oftast via större bolag, inte deras egna enmansbolag.
Citera
2022-03-31, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Låter som du hittar på å det grövsta. Ingen undersköterska hyrs ut till kommun/landsting på det viset, än mindre via deras egna personliga enmansbolag. Däremot hyr man sjuksköterskor i viss mån och läkare, då oftast via större bolag, inte deras egna enmansbolag.
Du har fel och skriver som ett rysstroll, jag har jobbat hela mitt liv som undersköterska och det vanligaste i min region är att hyra ut sig själv till kommun för minst 60 i månaden brutto, men beloppet varierar såklart på ålder, kön och erfarenhet.
Citera
2022-03-31, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabethan
Lägenhet, wifi och busskort betalas av arbetsgivaren och jag tänker i övrigt leva väldigt snålt. Inga klädköp, inget annat skit. Bara så lite mat som möjligt och eventuellt avgift till a-kassan. Ska få 200 kr i timmen.

Låter som en usel norsk undersköterskelön, även om det skulle vara NOK.
Men om du åker till Norge för att jobba bör du fiska efter ett jobb med mycket möjlighet till övertid och OB, kanske så att man skall ha två olika arbetsgivare också.
Satsa på att göra 90-100 timmar i veckan så kommer timlönen ligga på 300-400 i genomsnitt då den ökar radikalt mycket med övertid.

Norge har, likt Sverige, lagar om vilotid e.t.c. så av den anledningen bör man ha två olika anställningar där du jobbar intensivt 1-2 veckor på ena jobbet och sen ledig från jobbet lika länge för att på dina lediga veckor arbeta med samma upplägg hos din andra arbetsgivare.
Får du ihop omkring 100 000 i månaden med det upplägget är det inget anmärkningsvärt.
Dock är det en hel del skatt men det borde gå på ca 6-9 månader, beroende på hur mycket du jobbar och hur du löser det.
Citera
2022-03-31, 18:47
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handdesinfektion
Du har fel och skriver som ett rysstroll, jag har jobbat hela mitt liv som undersköterska och det vanligaste i min region är att hyra ut sig själv till kommun för minst 60 i månaden brutto, men beloppet varierar såklart på ålder, kön och erfarenhet.

Hur långt är ditt liv? 10 minuter?

Vad menar du med hyra ut sig själv för 60000 brutto?

Fakturerar du kommunen 60000 från eget bolag betyder det en maxlön på 39000 kr/mån brutto. Ett arvode på ca 340 kr/h.

USKA är ett jobb som vem som helst med ben och armar kan göra. Frågan är vem som vill...
Citera
2022-03-31, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Låter som en usel norsk undersköterskelön, även om det skulle vara NOK.
Men om du åker till Norge för att jobba bör du fiska efter ett jobb med mycket möjlighet till övertid och OB, kanske så att man skall ha två olika arbetsgivare också.
Satsa på att göra 90-100 timmar i veckan så kommer timlönen ligga på 300-400 i genomsnitt då den ökar radikalt mycket med övertid.

Norge har, likt Sverige, lagar om vilotid e.t.c. så av den anledningen bör man ha två olika anställningar där du jobbar intensivt 1-2 veckor på ena jobbet och sen ledig från jobbet lika länge för att på dina lediga veckor arbeta med samma upplägg hos din andra arbetsgivare.
Får du ihop omkring 100 000 i månaden med det upplägget är det inget anmärkningsvärt.
Dock är det en hel del skatt men det borde gå på ca 6-9 månader, beroende på hur mycket du jobbar och hur du löser det.

Va är lagomt bra i timlön norska kronor för någon med lite arbetslivserfarenhet? Vet inte hur man skaffar 2 till en början i alla fall. Jag tänker istället göra mig tillgänglig dygnets alla timmar månadens alla dagar. Det skadar förtroendet för mig dessutom om jag är på 2 ställen för att jag måste ju vara tillgänglig för att bli bokad och efter en tid räknar de med att man tackar ja till förfrågningarna så länge man gjort sig tillgänglig i systemet och det går ju inte ihop om man är på 2 olika ställen. Hade varit lättare att göra som du säger om jag hade en fast anställning på ett ställe så kunde jag göra mig tillgänglig på en annan plats och få det som du säger. Som det är nu, med OB för nätter, kvällar och helger. Hur mycket kan min lön landa på tror du efter skatt?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in