Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-04-06, 10:32
  #25
Medlem
Jag åkte med en kille med trimmad Volvo 240 av någon modell enligt något reglemente?! på hans övning strecka. Så fort har jag aldrig åkt (eller åker jag ev. fortare varje gång jag åker på motorvägen?) på den typen av väg, grusväg i Sörmland. Trodde ett par gånger att nu är det nog kört (och ja, jag har både åkt och kört fort många gånger), gick helt enkelt så in i h*****e.

Tror frågeställningen blir intressantare om du gör om den till ung. Skulle ett proffs i en modern snabb standardbil slå ett proffs i en rallytrimmad Amazon (med rallydäck osv) från 70-talet?
Citera
2023-08-27, 02:13
  #26
Medlem
Filmen som fick mig att fundera på frågan, går nu att se på SVT-Play, https://www.svtplay.se/video/eDnN37p/rallybrudar
Citera
2023-09-03, 12:47
  #27
Medlem
Generalanderssons avatar
Detta är nog den märkligaste tråden som jag nånsin har sett.
Citera
2023-09-30, 23:15
  #28
Medlem
laughingducks avatar
Menar du trimmad rally amazon överlag eller från den tidsepoken filmen handlar om 🤔
Citera
2023-12-11, 14:48
  #29
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ett traditionellt rally i värmlandsskogarna. En amatör med exempelvis en Golf R och ett erfaret proffs med en trimmat Amazon.

Vem skulle ta hem segern?

Min tanke är att amatören skulle hamna i diket, för att det är lätt att överskatta sin egen förmåga, men vad tror du och varför?

Tittar på filmen "Rallybrudar", och då dök frågan upp.

Erfarenhet trumfar det mesta.
Så mitt val blir Amazonproffset.
Citera
2023-12-11, 14:51
  #30
Avstängd
Aldrig. amazon är å förblir en skitbil vad gäller väghållning... Den var redan omodern när den kom i produktion
Citera
2023-12-12, 11:13
  #31
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Amatören skulle inte ha skuggan av en chans.
På den typen av underlag kör en erfaren rallyförare så otroligt mycket fortare än vad de flesta amatörer skulle tro ens var möjligt, även i en rallytrimmad Amazon. Att se det på tv eller ens live vid rallyspåret är en sak, upplevelsen inifrån bilen går inte att föreställa sig utan att uppleva det själv.
De flesta amatörer skulle skita på sig av ren skräck om de fick åka med som passagerare när proffset laddar för fullt.
Citera
2023-12-13, 20:01
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Amatören har inte en chans ....
Citera
2023-12-13, 20:38
  #33
Medlem
Ombyggda gamla bilar som optimerats så långt det går för rally körs mer eller mindre ett par gånger i månaden på tävlingar runt om i landet. Det går så in i hel***e. Det går alldeles utmärkt att bygga om en Amazon från 70-talet för detta ändamål.
Tror inte det finns en enda modern bil som i standardutförande skulle slå en optimerad äldre bil i rally.
Pratar vi racing däremot, blir det väldigt mycket svårare. Det finns några ruskigt snabba moderna fabriksbilar som gör mig tveksam till om det går att bygga om en Amazon, utan motorbyte, till något som går snabbare runt någon bana. Sedan finns det alltid amatörer som inte klarar att köra snabbt i någonting.
Citera
2024-01-19, 01:33
  #34
Medlem
Il.Malizias avatar
Beror på om den har lister och krom, Ratt i bakelit, Californiavit, Äkta galon, i skinnimitation. Om så är fallet, absolut.
Citera
2024-04-28, 17:32
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Jo men hur mycket är den då? Med en högre acceleration så måste du bromsa mer vid kurvor.
Med en lägre acceleration och då lägre hastigheter så kan du hålla en högre genomsnittlig hastighet. Och är du då skicklig på att köra...
Detta är en märklig logik.

Med mer acc får du en högre medelhastighet.
Hur hög fart du kan köra med i kurvorna beror på väghållningen. Normalt brukar det vara en fördel med högre acc över en sträcka men verkar ha en annan uppfattning….
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback