Pehrson om SD i regering: ”Som partiledare måste man vara beredd på omprövningar”
Liberalerna har stängt dörren till att sitta i regering med Sverigedemokraterna.
Partiledaren Johan Pehrson säger att han står bakom partiets hållning men tillägger:
– Med det sagt så måste jag som partiledare, och Magdalena Andersson som partiledare, vara beredda att hela tiden göra vissa omprövningar – så som S gjort om Nato eller om kärnkraften.
Johan Pehrson vill inte svara på vad som skulle kunna få honom att ompröva inställningen till SD i regering. Han betonar att beslutet som Liberalerna fattat är att de inte kommer att säga ja till SD i regering eller släppa fram en regering där de ingår.
Du känner dig inte trygg med SD?
– Jag känner mig trygg med vårt samarbete.
Johan Pehrson säger att L är beredda att samarbeta med samtliga partier i riksdagen men att han ”verkligen inte” ser framför sig att sitta i en S-ledd regering.
Kan ett alternativ vara att Moderaterna bildar en egen regering och att SD och L står utanför?
– Jag vill inte spekulera i hur den ska se ut. Men L går till val på att stödja Ulf Kristersson som statsminister.
Ni vill inte stötta en regering där SD ingår men kan det innebära att ni lägger ner era röster i en sådan omröstning?
– Jag vill inte föregripa valet. Det här är det besked jag ger, vi är beredda att konstruktivt bidra till att Sverige får en regering och att det är Ulf Kristersson som leder den och vi arbetar stenhårt för att vi ska fortsätta ingå i den.
Så nej till att stötta en SD-regering, men inget svar på att släppa fram en genom att lägga ner sina röster?
– Vi har sagt att vi inte medverkar till det. Det är Liberalernas besked. Målet är att den här regeringen ska bli omvald men vi kommer stödja Ulf Kristersson med de tilläggen som du själv korrekt beskrev.
https://www.dn.se/sverige/pehrson-om...-omprovningar/
Johan Pehrson har insett att Liberalerna måste ompröva sin inställning i regeringsfrågan för partiet lever helt på stödröster som kommer att försvinna om man håller fast vid nuvarande linje.
Det fanns säkert en förhoppning tidigare att SD skulle rasa i opinionen när man fick regeringsansvar och att dessa väljare skulle gå till Moderaterna och allt skulle bli som vanligt men det har inte skett. SD är kvar på sina 20 procent, och är större än Moderaterna. SD kommer inte att försvinna och det har Johan Pehrson nu börjat inse.