2022-04-11, 13:15
Medlem
Det brukar ju stå i manualen för laptops och smartphones att de ska laddas i ett X antal timmar eller kanske till 100% innan man sätter på/startar den nya produkten för första gången.

Är detta verkligen nödvändigt? Vad är det värsta som kan hända om man ej följer dessa instruktioner?
Citera
2022-04-11, 14:52
Medlem
En första påsättning kan göra att den bli kladdig.
Jag trodde detta var gammalt, att batteritiden blev sämre om man inte laddade dem fullt vid första användning. Tror knappast det händer något.
Citera
2022-04-11, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
En första påsättning kan göra att den bli kladdig.
Jag trodde detta var gammalt, att batteritiden blev sämre om man inte laddade dem fullt vid första användning. Tror knappast det händer något.

Stod iaf så i manualen exempelvis för en Asus-laptop jag köpte för några månader sedan hos Elgiganten.
Citera
2022-04-11, 15:32
Medlem
trickydicks avatar
Nej det behövs inte, batteriet brukar vara laddade till ca 50% på nya enheter.

Men man kan ändå stoppa in strömkabeln så slipper man riskera batteritorsk vid förta boot och installationsprocessen.
Citera
2022-04-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej det behövs inte, batteriet brukar vara laddade till ca 50% på nya enheter.

Men man kan ändå stoppa in strömkabeln så slipper man riskera batteritorsk vid förta boot och installationsprocessen.

Så är enda anledningen till att det står så för att batteriet inte ska ta slut under installationsprocessen?

Eller skulle batteriet eller laptop/smartphone på något vis må bättre av att laddas innan?
Citera
2022-04-11, 19:02
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Så är enda anledningen till att det står så för att batteriet inte ska ta slut under installationsprocessen?

Eller skulle batteriet eller laptop/smartphone på något vis må bättre av att laddas innan?

Många enheter kan du ”bricka” om den den inte får ström under installationen. Därför kräver t ex Apple att du har strömsladden i om du har under 50% i batteriet.

Det är en säkerhetsåtgärd. Du behöver inte ladda upp batteriet, men du bör ha strömkabeln i under installationen. Det funkar säkert bra i 99,8% av fallen, men ändå.
Citera
2022-04-11, 20:18
Medlem
Är det inte för att kalibrera batterinivåmätaren så att enheten vet vad som är 100%?
Citera
2022-04-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det inte för att kalibrera batterinivåmätaren så att enheten vet vad som är 100%?

Vet den inte det annars? 🤔 Vad är det som kommer ske i så fall exakt?
Senast redigerad av Anonym555 2022-04-11 kl. 23:25.
Citera
2022-04-11, 23:18
Medlem
Citat:
Många enheter kan du ”bricka” om den den inte får ström under installationen. Därför kräver t ex Apple att du har strömsladden i om du har under 50% i batteriet.

Det är en säkerhetsåtgärd. Du behöver inte ladda upp batteriet, men du bör ha strömkabeln i under installationen. Det funkar säkert bra i 99,8% av fallen, men ändå.

Vad betyder "bricka" ? Aldrig hört ordet i sammanhanget.
Citera
2022-04-11, 23:19
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Vad betyder "bricka" ? Aldrig hört ordet i sammanhanget.

Att den går irreparabelt sönder och blir lika användbar som en tegelsten.

Känt tekniker-slang.
Citera
2022-04-11, 23:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det brukar ju stå i manualen för laptops och smartphones att de ska laddas i ett X antal timmar eller kanske till 100% innan man sätter på/startar den nya produkten för första gången.

Är detta verkligen nödvändigt? Vad är det värsta som kan hända om man ej följer dessa instruktioner?
Jag har aldrig gjort det någonsin. Oftast är batteriet laddat direkt i lådan cirka 60-70 %.
Ingenting dåligt har hänt, mig veterligen.
Citera
2022-04-11, 23:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

De flesta datorer i den kategori vi talar om här är väl ändå färdiginstallerade från början?
Visst är det lite konfiguration, men det är inte direkt uppdatering av O/S som normalt behöver göras direkt vid uppstart. Men jag håller med om att vid O/S-uppgradering brukar jag också ha i strömsladden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in