Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-13, 05:01
  #1
Medlem
Rewstons avatar
Så jag behöver hjälp att förstå varför min bil börjar larma ute på parkering utan någon som helst anledning.

Den har stått nu i minst 30 minuter och larmat ute på parkeringen och klockan är kvart i fem på morgonen.
Även på jobbet börjar den larma efter lunch och håller på tills det är dags att gå hem.

Det ända som jag kan härleda detta till är att jag har motorvärmaren(med kupévärmare) inkopplad, men varför det skulle börja larma på grund av det har jag ingen aning om, jag vet inte.
När jag senast hade bilen på service i Februari sa dem att batteriet börjar bli lite slitet och det kan behöva bytas inom en framtid, men bilen själv har inte börjat varna för dåligt batteri.

Det händer även att när jag kommer ut till bilen och låser upp den att den ger ifrån sig en dov ton, som om man får ett meddelande på telefonen, antingen en gång eller flera gånger.

Jag står och kliar mig i huvudet över det här för jag har ingen aning om vad som pågår.
Citera
2022-04-13, 05:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rewston
Så jag behöver hjälp att förstå varför min bil börjar larma ute på parkering utan någon som helst anledning.

Den har stått nu i minst 30 minuter och larmat ute på parkeringen och klockan är kvart i fem på morgonen.
Även på jobbet börjar den larma efter lunch och håller på tills det är dags att gå hem.

Det ända som jag kan härleda detta till är att jag har motorvärmaren(med kupévärmare) inkopplad, men varför det skulle börja larma på grund av det har jag ingen aning om, jag vet inte.
När jag senast hade bilen på service i Februari sa dem att batteriet börjar bli lite slitet och det kan behöva bytas inom en framtid, men bilen själv har inte börjat varna för dåligt batteri.

Det händer även att när jag kommer ut till bilen och låser upp den att den ger ifrån sig en dov ton, som om man får ett meddelande på telefonen, antingen en gång eller flera gånger.

Jag står och kliar mig i huvudet över det här för jag har ingen aning om vad som pågår.

Vet att man får liknande symptom när batteriet till alarmsiren börjar ta slut på andra bilmärken, alltså ett eget batteri i alarmsystemet som inte är kopplad till bilens batteri. I vissa fall kan det vara någon av dörrarnas C-lås som strular.
Citera
2022-04-13, 05:45
  #3
Moderator
yz44s avatar
En snabb googling (på engelska för att få fler resultat) ger att flera haft liknande problem som berott på att någon av sensorerna som känner av om en dörr eller baklucka/bagage är öppen är felaktig.

Du finner även tips på hur du kan göra en enkel felsökning av sensorerna för att se vilken som inte fungerar.

Kan givetvis vara annat fel men värt att kolla då det inte är ovanligt.
Citera
2022-04-13, 06:57
  #4
Medlem
NickLidstroms avatar
Antar du kopplar bort batteriet för din egen och grannars skull tills det är löst?
Citera
2022-04-13, 07:00
  #5
Medlem
psykoshippiens avatar
Standardfrågan men ... vad läser OBD ut?
Citera
2022-04-13, 07:26
  #6
Medlem
-taki-s avatar
För flera år sedan hade vi en Citroën C8 som larmade i tid och otid men oftast tidiga morgnar - typ kl 03. (Vilket är otid...)

En larmfirma sade att det var glasskorssensorn som var för känsligt satt och att t ex temperaturförändringar kunde trigga larmet. I vilket fall, när de ställt ned känsligheten försvann problemet.
Citera
2022-04-13, 07:35
  #7
Medlem
Har haft samma problem med våran Volvo v50.
Det verkar vara värmefläkten som är igång och triggar rörelsesensorn i kupén.
Jag valde nedsatt skydd i bilen larminställningar och sedan dess har larmet inte löst ut.
Citera
2022-04-13, 08:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmein
Har haft samma problem med våran Volvo v50.
Det verkar vara värmefläkten som är igång och triggar rörelsesensorn i kupén.
Jag valde nedsatt skydd i bilen larminställningar och sedan dess har larmet inte löst ut.

Hade exakt samma problem med en bmw från 2001, det var sensorn som ska larma utifall någon rör sig innuti bilen, så jag flyttade coupevärmaren så att fläkten ifrån den inte skulle synas, då slutade den larma.
Citera
2022-04-13, 09:28
  #9
Medlem
Kupefläkten kan absolut utlösa larmet i kupén om det blåser som gör att något rör sig, tex ett papper eller så. Om larmet vara går vid tider då fläkten går så är det ganska uppenbart.

I övrigt så varnar inte en passat för dåligt startbatteri bara om det är dåligt batteri i nyckeln.
__________________
Senast redigerad av lollish 2022-04-13 kl. 09:30.
Citera
2022-04-13, 10:26
  #10
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Trådrubriken, fick oss febrigt klicka på den då vi föreställde oss inte färre än fjorton stycken Passe Passat som i samfälld brölkör hälsade morgonen i Suburbia.

Så sexigt, som tusen försmådda friare smidande våta ränker emot av-isande frk Elsa Frost.

Som tiousen prinsar be rövade sin arvekrona och nu i ofrivillig xxxil i neonrännsten' på de b-dagades Olliewood Blvd.

Vad en som förelder än gör: Tag inte med eget godis, till När Larmen Tystnar.

OnT: Kolla sensorer, som kan ha trippat.
Citera
2022-04-13, 11:21
  #11
Medlem
Megaforces avatar
På många bilar kan man via diodens blinkande få reda på vilken givarkrets som löst ut, eller om larmet går pga dåligt batteri t.ex.
Citera
2022-05-16, 18:08
  #12
Medlem
Rewstons avatar
Förlåt för ett sent svar, men jag har experimenterat lite.
Jag har tre lägen på min kupévärmare: 0-I-II, och läge II är helt klart överrepresenterad i de gånger som larmet satte igång.
Nu sen det har blivit så varmt ute att man inte behöver ha värmaren varje morgon så har jag inte haft några problem med larmet alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in