Citat:
Ursprungligen postat av
Byggahus2021
Välbetalt jobb och högt värderad villa.
Men jobbet kan försvinna och räntan stiga. Då är det inte så kul längre. Spelar liksom ingen roll om man är kompetent om det inte finns något jobb. Spelar heller ingen roll om folk vill ha ens hus men de saknar pengar.
Tillgång och efterfrågan som de drömmer om kan snabbt sättas helt ur spel.
De har hög fallhöjd med.
Mohammed däremot skulle i princip inte märka av en krasch.
Jobbet kan ju faktiskt försvinna. Framförallt är skilsmässor vanliga, vanligare i högkonjunkturer dock. Fast jag är 45+ och mina stockholms-bekanta verkar känna sig ganska säkra. Det är IT-chefer, kommunchefer, sjuksköterskor, IT-konsulter (erfarna). Någon har ett enklare lagerjobb. Någon är polis. Alla bor svenskt, har välartade barn. Det är Tesla-bilar och mormor och morfar som har sommarhus på fina ställen.
Jag tror inte de där känner sig särskilt otrygga. Däremot börjar det nog sjunka in hur snabbt Sverige hamnat i kris. Putins Ryssland känns inte/är inte ett hot men det är inflation och nu blir det andra vintern med höga el-priser. Fast nu har dessa förvärrats. Men skuldsättningen bland oss 45+ och för de runt 55 tror jag inte är särskilt hög längre.
Som du påpekar, TS.
Än känner sig de flesta ganska trygga och ungdomarna, de som ännu inte skuldsatt sig, för dessa är detta faktiskt en chans att komma ikapp litegrand. Den svenska medelklassen kan fortsätta med att vara klimatmuppar och förstöra sitt land den vägen.