Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-04-20, 10:08
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Morgan Johansson har kallat Paludan för en ”högerextrem dåre” – men pekat på hans grundlagsskyddade yttrandefrihet.

Nu riktar Thomas Bodström hård kritik mot sin tidigare kollega.

– Han har helt fel, och det är okunnigt faktiskt att säga så, därför att det står uttryckligen i ordningslagen att man inte ska bevilja tillstånd om det kan orsaka bråk, säger han i ”Gry Forssell med vänner”.
https://www.expressen.se/nyheter/bod...-fel-okunnigt/

Tidigare justitieminister Bodström är missnöjd med Johansson.
Bodström tycker det är helt ok att neka sammankomster.
Finns det någon vinnare i denna fråga om vem som är mest kunnig justitieminister?
Citera
2022-04-20, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam

Finns det någon vinnare i denna fråga om vem som är mest kunnig justitieminister?

Då ska man alltså aldrig tillåta en enda demonstration?

Det känns ju som en helt meningslöst yttrandefrihet om det enda man behöver göra för att tysta den, är att kravalla.
Snacka om att uppmana till våld för att tysta åsikter man inte tycker om.

Dock är ju Bodström en föredetting, som använda sin politikkarriär som språngbräda för att skriva lite böcker och leka advokat.
Enda orsaken att han fick sin position inom politiken var att medelålders kvinnor blev helt fuktiga i fittan av honom.
Citera
2022-04-20, 10:28
Medlem
Det här kan bli kul
Bodan siktar på Mållgans stol efter valet?
Citera
2022-04-20, 10:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Då ska man alltså aldrig tillåta en enda demonstration?

Det känns ju som en helt meningslöst yttrandefrihet om det enda man behöver göra för att tysta den, är att kravalla.
Snacka om att uppmana till våld för att tysta åsikter man inte tycker om.

Dock är ju Bodström en föredetting, som använda sin politikkarriär som språngbräda för att skriva lite böcker och leka advokat.
Enda orsaken att han fick sin position inom politiken var att medelålders kvinnor blev helt fuktiga i fittan av honom.

Det öppnar upp för just det. Strypa all form av yttrandefrihet om en grupp bråkar tillräckligt högt.

Till sakfrågan har ju dock både Bodström som GW som påtalat samma sak rätt. Ordningslagen ger utrymme till förbud och det är också givetvis rätt att Morgan har fel. Han har ju ingen utbildning i juridik (eller något annat) så inte så märkligt.
Citera
2022-04-20, 10:40
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam

"Inte ska bevilja tillstånd om det kan orsaka bråk".

Vart går gränsen då? Då kan alla starta upplop för allting. Och så beviljas det inte nästa gång. Och så har vi flyttat gränserna ännu en gång.
Citera
2022-04-20, 10:47
Medlem
Jag kan förstå att folk går in och vill förbjuda någon att inte ha demonstrationsrätt. Om man bara ser det på den nivån så kan det i längden slå över många andras rätt att demonstrera.

Vi har dock redan någon regel som säger att ifall det är uppenbart att demonstrationen kommer att resultera i kravaller, så beviljas den inte. Det har att göra med samhällets resurser och att man vill undvika kravallerna.

I min mening så har dansken redan demonstrerat och visat att han har helt rätt i det han säger, att muslimer är en våldsam grupp.

Nu vet vi också att det blir våldsamheter och kravaller när dansken uppträder.

Vi vet tyvärr också att gängkriminaliteten vinner mot polisen.

I det läget är det ganska dumt att bevilja fler tillstånd.

Polisen förlorar och kan inte skydda samhället.
Citera
2022-04-20, 10:49
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Vart går gränsen då? Då kan alla starta upplop för allting. Och så beviljas det inte nästa gång. Och så har vi flyttat gränserna ännu en gång.
Tomas sa detta i ett radioprogram där det är viktigt att vara God™.

Han vet självklart att det inte går att ställa in demonstrationer för att andra kan komma att bråka, annars har han inte förstått hur yttrandefriheten är tänkt att fungera här i landet.
Citera
2022-04-20, 11:01
Medlem
H.G.s avatar
Vad bra då. Då det faktiskt är muslimer som bråkar och kaosar så kan vi ju med gott samvete aldrig igen bevilja muslimer demonstrationstillstånd då det bara leder till bråk.

För det kan ju inte vara den fredliga demonstranten med tillstånd som får sina rättigheter inskränkta...
Citera
2022-04-20, 11:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Så blir det. Lagen ger polisen möjlighet att vägra men då ska det vara synnerliga skäl. Det är väl tanken bakom lagen att polisen kan vägra om de inte har resurser nog. Om vi säger dansken genomfört 4 bränningar på 4 dagar kan man vägra tillstånd för en femte för poliserna behöver vila och man anser att man för att trygga vanlig verksamhet inte kan avdela poliser en femte gång. Ungefär så.

Det är ju ingen paragraf polisen bara kan ta till sådär. Eller meningen med den är väl inte att det ska kunna gå att göra avväganden, bra eller dålig? Bara för det är rätt och ges möjlighet i en paragraf ska det inte användas i större utsträcking för om det gör det kan man förbjuda alla yttringar inklusive sossarnas 1 maj.
Citera
2022-04-20, 11:09
Medlem
Detta problemet hade aldrig funnits om Paludan inte fått polisskydd.

Ge han tillstånd att yttra sig offentligt. Men varför backa upp honom?

Skall jag använda min yttrandefrihet och snacka skit om min granne som jag hatar. Jag ska göra det offentligt framför alla i området. Och sedan skall jag avsluta med att bränna upp en bild på hans familj. Och självklart så skall polisen backa upp mig. Pga yttrandefrihet?

godmorgon allihopa
Citera
2022-04-20, 11:26
Medlem
Nu har ju Thomas fel, det var inte paluden som startade kravallerna utan den olagliga sammankomsten av arga muslimer som startade kravallerna.

Kan man inte demonstrera så har man ingen demokrati, världen blir bättre av demonstrationer.
Citera
2022-04-20, 11:27
Medlem
Onkel-Festers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Detta problemet hade aldrig funnits om Paludan inte fått polisskydd.

Ge han tillstånd att yttra sig offentligt. Men varför backa upp honom?

Skall jag använda min yttrandefrihet och snacka skit om min granne som jag hatar. Jag ska göra det offentligt framför alla i området. Och sedan skall jag avsluta med att bränna upp en bild på hans familj. Och självklart så skall polisen backa upp mig. Pga yttrandefrihet?

godmorgon allihopa

Låter som att de tar upp en anmälan om förtal i samband med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in