Nu medger Zelensky att ryssarna kontrollerar det mesta av Mariupol
Citat:
Zelenskiy said that Russia controls most of the port city, but that Ukrainian troops remain in a part of it.
https://www.theguardian.com/world/li...088371a5f3f8ba
Så Mariupol ser ut att bli ryskt. Annars de vanliga anklagelserna mot ryssarna. Nu använder de tydligen de förbjudna splitterbomberna och har vägrat vapenvila över den ortodoxa påsken som infaller nu.
Kriget verkar vara en sedvanlig global shit show. Vid Sovjets söderfall placerades gränsen fel så ryssar hamnade i Ukraina. Istället för att bara ordna till det så skapar supermakterna krig för att skrämma in oss andra i NATO, EU och vad som finns för att kontrollera oss. USA krigar vanligen över hela världen men kan nu inte försvara Ukraina som t.o.m. uttryckt vilja att gå med i NATO! Supermakternas attack mot Europa fortsätter med energikris (efter flyktingar, terrorattacker, klimat, corona ...).
Enligt tillgängliga uppgifter röstade Mariupol för Yanukovich (2010?), Donbas röstade för självständighet 2014. Möjligen är det rimligt att Ryssland tar över ansvaret för områdena, men ingen vet riktigt eftersom stormakterna inte lyckats ordna fria val i områdena. Hade man ordnat val hade ju inte stormakterna behövt skapa krig.
Att Ryssland ö.h.t. skulle behöva kriga utanför dessa områden verkar underligt. Robotar i Lviv och fordonskolonnen utanför Kiev är förmodligen false flag för att västmedia skall kunna tillskriva Ukraina någon form av seger när resultatet ser ut att kunna bli att Ukraina förlorar Donbas. En 60 km lång fordonskolonn stod still i veckor utan att bli beskjuten! Men kriget är absolut inte avgjort. Nu "tränar de ukrainska soldaterna (finns tydligen hur många sådana soldater som helst) utomlands" med brittiska och amerikanska vapen. "USA kämpar mot ryssen till siste ukrainare." Att Ukraina, rankat 22 som krigsmakt, lyckas slå tillbaka Ryssland, rankat 2, är orimligt.
Massmedia försöker ju smutskasta de som försvarar sina egna länder och kallar dem nazister så i Ukraina har man skapat den nazistiska Azovbrigaden. Den finansieras av den judiske Kolomoisky! I Sverige har vi ju något liknande med NMR som i tidningarna får representera nordiskt samarbete. Nassarna ser givetvis ut att förlora Mariupol.
Så allt verkar följa sedvanliga globala planer. Globala aktörer går ju in med kraft och kör över lokala situationer. I Ukraina accelererade förändringarna efter UEFA 2012 sade en person jag träffat i Lviv. Innan dess var Lviv en ganska lugn stad, nu är tempo och trängsel ganska hög i centrum.
Samma gäller valen. Vid valen 2019 hade väl Yulia Tymoshenko varit storfavorit länge men då dök en mängd nya kandidater upp och Zelensky vann efter att ha uppträtt i en TV-serie.
Samma gäller väl internetforumen. Innan kriget började var Flashbacks Ukrainatråd ganska balanserad med olika åsikter. Men nu verkar ett gäng som bara ropar NATO, kärnvapen och motsätter sig fria val för att avgöra vart områden skall höra, ha tagit över forumet. Det tar många timmar att försvara detaljer i inlägg. Det är svårt att hinna med om man inte är betald postare. Så jag tror jag nöjer mig med att skriva ned mina åsikter. Debatterna har tagit lite för mycket tid den senaste tiden. Ha en bra dag!