• 1
  • 2
2022-04-23, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drrty
Enligt judemedia ja. Enligt alla andra så är det för att usa/Nato inte ska få gränsa ryssland.
Precis som USA inte ville att sovjet genom Kuba inte skulle gränsa dom.

Men fortsätt läsa judemedia.
OK? Så du har snackat med "alla andra"?
Citera
2022-04-23, 09:07
Medlem
Citat:
Vad menar du på att ryssland skulle tjäna på att ta ukraiba annars? Vadå skapa storryssland, varför?
Ryssland har inget att tjäna på kriget, man vill bara försvara gränsen mot nato/USA.
Då har man inte lyckats så bra. NATO har aldrig varit så enat som nu sedan det bildades.
Citera
2022-04-23, 15:42
Medlem
Citat:
Min brors barn är 4 år, och de diskuterar tydligen kriget i Ukraina. De gör nu skattkistor på fröknarnas uppmuntran, där "pengarna" ska gå till de ukrainska barnen. De diskuterar också kring det mesta om kriget.

Jag undrar, är det rätt att indoktrinera barnen så?
Har de rätt att få barnen samla ihop "pengar" Till ukraina?
Är detta "värdegrunden" och isf vems grund?
Vi pratar om barn 4 till 6 år.

Vem bestämmer vad barnen ska ha för åsikter, och är det här ett värre övertramp än det att snacka om hptq skit bland småbarn?

Mod får gärna flytta tråden för jag vet inte var den bör ligga.

Fy fan vilket skämt Sverige har blivit.
Citera
2022-04-23, 16:01
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ja men varför gjorde ryssland det, kan det vara för att de inte ville att ukraina skulle bli ett Nato land så USA kunde placera missiler där?

Precis som när USA invaderade Kuba för att sovjet knte skulle sätta missiler mot USA på Kuba.

Kom igen.
Begär du verkligen att förskolan ska lära barnen de senaste 100 årens geopolitiska förvecklingar?

https://youtu.be/Kar3E2qkYrM
Citera
2022-04-24, 06:51
Medlem
Citat:
Vissa 6 åringar börjar på förskoleplats efter sommaren.

Indoktrineringen ligger i att ingen får höra Rysslands sida av myntet.
Kommer barnet till förskolan och får höra av Kalle 5 år vars föräldrar är ett lesbiskt par och Kalle får gå i klänning hur han vill, att man bör samla pengar till ukraina (ukraina, inte barn etc), och fröknarna uppmuntrar allt, så har ju de tagit en politisk ställning för länge sen.

Då frågar jag, vems värdegrund är det, och när får barnen tänka fritt? Att samla ihop pengar till ett krigsdrabbat land, visst, men anledningen till att det är krig då? Allt går djupare än att det är synd om dom i ukraina, och kan man inte förklara alla sidors versioner så bör förskolan hålla en neutral hållning, och hen-ungar borde inte få influera sina vänner, för att dens vänstervridna mammor sagt att det är synd om några.

Vad spelar det för roll om Kalle fem år kommer med klänning till förskolan? Kalle fem år kan fortfarande ha individuella frågor och tankar kring kriget, eller hur? Du kan uppmuntra både klädesval och tankar utan att ha tagit politisk ställning till någonting.

Barnen kan ha tankar och känslor kring själva händelserna i Ukraina utan att man behöver diskutera och skedmata barnen med anledningarna bakom kriget, eller hur? Det är synd om dem i Ukraina, det oavsett vad deras ledare, enligt dig, har hittat på. Det är inte ryska barn som ligger döda på gatorna, eller hur?

Att på förskolan avhålla sig från att diskutera internationell politik de själva inte förstår är att hålla sig politisk neutrala. Men barnen har fortfarande frågor och känslor som behöver bemötas och besvaras.

LPfö18
Det svenska samhällets ökande internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barnens förståelse för värdet av mångfald. Kännedom om olika levnadsförhållanden och kulturer kan bidra till att utveckla en förmåga att förstå och leva sig in i andra människors villkor och värderingar.

Att du sedan är ryssvänlig hör liksom inte hit och är något som definitivt inte skall komplicera barns förståelse av omvärlden.
Citera
2022-04-24, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
På högstadiet ska barnen sen behöva läsa om andra världskriget utan att få den nazistiska sidans förklaringar. Horribelt att inte skolan får bjuda in gamla nazister att föreläsa om deras syn på saken.

Fast varför inte?

Min enda exponering till andra analyser eller kritik mot kontemporär historieuppfattning är genom utvalda texter där jag kritiskt ska visa på brister i resonemanget på dessa, uppenbart dåliga, texter. Man lär sig vara "kritisk" när jag sedan läste pedagogik så förstod jag hur man aktivt ska öeda barn och ungdommar i ett tankemönster eller en "värdegrund".

Naturligtvis finns det kritik som borde diskuteras på en öppen arena. Men jag antar att man oroar sig för att barnen är "mottagliga" innan de har vaggats in i att bli konforma genom ett ensidigt narrativ genom skola och kultur.

Som någon annan sa barnen spenderar mer tid på "förskola" än med familjen. När de sedan kommer hem låter man barnen titta på netflix och så har utterligare zombiefierat barnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in