• 1
  • 2
2022-05-15, 14:09
Medlem
preben1969s avatar
Granngården har bra nät https://www.granngarden.se/husdjur/katt/kattnat lite dyrare men lätt att jobba med, fäst med stripes....
Citera
2022-05-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonbo
Bodde i lägenhet förr, vad är problemet med katten på räcket?
De ramlar inte ner men bor du på bottenvåningen så hoppar de säkert ut.

De?
Känner du alla katter och deras beteenden?
Bara för en bara balanserar på räcket innebär det inte att alla kan/gör.

TS, kolla in bitiba.se, finns massa bra alternativ.
Citera
2022-05-18, 11:49
Medlem
Kaminen6s avatar
Jag har nätat in min balkong men jag kan ändå inte låta min katt springa ut om inte jag sitter där.
Han klättrar och hoppar upp i nätet som en riktig Spiderman och han är en stor katt så jag är jätterädd nätet ska gå sönder eller lossna till slut 🤔
Jag tror det är hönsnät jag har men behöver byta till någon annan sort.

Vilken sort håller bäst?
Man vill ju sitta därute i solen utan man blir rutig 😇
Citera
2022-05-19, 01:50
Finns många alternativ till innätning. Jag har kompostgaller som fungerar väldigt bra för mina katter. Annars kan du ju köpa lite brädor och regla upp rejält runt om och nät mellan "pinnarna." Det är nog ett modernt alternativ, ser många som har det så och kan bli snyggt om man gör det rätt.

Lycka till!
Citera
2022-05-19, 01:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaminen6
Jag har nätat in min balkong men jag kan ändå inte låta min katt springa ut om inte jag sitter där.
Han klättrar och hoppar upp i nätet som en riktig Spiderman och han är en stor katt så jag är jätterädd nätet ska gå sönder eller lossna till slut 🤔
Jag tror det är hönsnät jag har men behöver byta till någon annan sort.

Vilken sort håller bäst?
Man vill ju sitta därute i solen utan man blir rutig 😇

Hönsnät måste ju räcka om det är fäst ordentligt.

Blir lite fundersam varför din kisse beter sig så här. Understimulerad? Katter kan göra bus för att få uppmärksamhet när de lever ett trist liv. Har han klösträd? En stor katt behöver ha ett rejält och stadigt. Finns något upphöjt ställe på balkongen där han kan sitta och spana? Katter älskar att sitta högt och övervaka, det kan vara därför han klättrar på nätet också. Hur tänker du i fråga om miljöberikning och stimulans?
Citera
2022-05-27, 20:17
Medlem
Jag använde "rådjursnät" (skyddsnät Allox på Granngården). Det är svart, men syns inte på lite avstånd. Det är stabilare än andra så kallade "kattnät" jag sett och enkelt att jobba med.
Citera
2022-05-27, 22:46
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonbo
Bodde i lägenhet förr, vad är problemet med katten på räcket?
De ramlar inte ner men bor du på bottenvåningen så hoppar de säkert ut.

Vår första katt hoppade upp på balkongräcket och halkade när hon skulle hoppa över till fönsterbrädan. Föll tre våningar ner och bröt nåt i ryggen och ett revben punkterade nåt inte organ. R.I.P lilla kissekatt.
Citera
2022-05-27, 22:52
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Jag och min tjej har nyligen flyttat till en ny lägenhet med en stor balkong. Den är på 24 kvm och går som ett L runt lägenheten. Skulle jättegärna vilja att våra katter kan springa runt där fritt men en av dem har en fallenhet för att hoppa upp på räcken och det vill vi så klart undvika.

Hur hade ni gått till väga för att omöjliggöra för henne att hoppa upp på räcket? Nät runt balkongen är inte riktigt en lösning här.
Det enda som skulle funka vore att näta in hela balkongen. På det viset kan katten hoppa upp på räcket utan risk för att ramla ner.
Citera
2022-05-28, 09:52
Medlem
swedsters avatar
köp grönmålade järnpinnar som säljs i blombutiker för klätterväxter och fäst med najtråd eller kraftiga buntband på lämpliga avstånd(alla hörn samt max 1.5 meter mellanrum) köp svart rådjursnät på rulle och fäst detta i pinnarna hela vägen upp till taket=klart

Nätet kan bli lite slakt på vissa ställen men katterna vågar inte klättra då de kommer att tro de ramlar,nätet syns inte mycket utifrån
Citera
2025-02-11, 08:30
Medlem
Jag lånar den här tråden lite för att ställa en fråga angående balkongnät: vi har en katt som är några månader gammal och han gnager på balkongnätet när han är ute - kan man spreja nåt på det, typ citronsaft eller nåt så det smakar illa? Nån som vet vad katten tål men tycker smakar äckligt? Jag är rädd att han lyckas gnaga hål på nätet snart!

Jag vill även kommentera resten av tråden eftersom jag ser att folk använder olika typer av nät: tänk på att ett hårt nät som hönsnät (eller galler eller nåt som är väldigt spänt) är mycket lättare för katten att klättra upp på! Man ska ha ett vanligt balkongnät som är just till katt och det ska spännas lite lagom hårt, då är det svårt att klättra på.
Citera
2025-02-11, 16:35
Bannlyst
Får ni glasa in balkongerna? Jag hade satsat på det. Blir inte snyggt med hönsnät runt hela. Plus att de är för smarta för sitt eget bästa, min morsas katt hoppade upp på en lår som stod bredvid och rymde i alla fall och gick på taket. (Den andra katten visade mig det )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in