Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-26, 01:08
Medlem
Hej hamnade i diskussion med en som är visst hos KF och via den personen så tackar personen nej till fast anställning för tackvare timanställningen så kan inte KF mäta ut personen lön och jag får inte ihop det riktigt och personen i fråga vill inte ge mer fakta varför.

Så jag frågar här istället om det är sant om man är timvikarie/anställd så kan inte KF mäta ut ens lön?

jag har försökt kolla upp det själv men det jag hittar så hr KF makten att mäta ut lön/bidrag oavsett jobb eller om man går på soc. Sen finns det undantag om man har barn eller behöver ha viss summa för att kunna ta sig till och från jobbet etc. Så är det något jag har missat?

Personen i fråga är singel och har inga barn.
Citera
2022-04-26, 10:14
Medlem
Nej, anställningsform har ingen betydelse. Deklarerar din/dina arbetsgivare din inkomst varje månad (vilket idag görs på individbasis, till SKV) så kommer KFM kunna göra/begära löneutmätning.

Det som möjligen kan hända är att om timanställningen varierar så pass och innebär en oregelbunden inkomst så kan beloppet möjligen sättas till en "lägre" summa... och/eller om du har flera arbetsgivare...
Citera
2022-04-26, 10:21
Medlem
Eftersom en anställning skulle ge såpass mycket timmar att det finns uttryme för utmätning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in