Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-04, 14:39
  #13
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nej, det jag tänkte på var statistisk analys av vilken sorts kund som kan tänkas vara mest intresserad av tjänsten som säljs.
Kräver en hel del kunder som sagt jag eller nej först, men det kanske kunde ge en fingervisning iallafall.

Allright, scrapa alla firmor i en stad och sen cold calling till deras receptioner då antar jag?

Måste finnas ett enklare sätt, nyckelordssökningar och finansiell analys av firmorna först.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-05-04 kl. 14:43.
Citera
2022-05-04, 15:17
  #14
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Allright, scrapa alla firmor i en stad och sen cold calling till deras receptioner då antar jag?

Måste finnas ett enklare sätt, nyckelordssökningar och finansiell analys av firmorna först.
Nja, det är bara småfirmor det gäller, mindre än 25 anställda.
Men i övrigt stämde det.

Ja huvudtanken var lite att jag scrapar ihop all data jag hittar om företagen, ringer en massa och försöker diversifiera uppringningarna så gott vi kan, och sedan gör lite analys på vilka som kan verka som mest potentiella kunder i framtiden.
Har köpt roterande proxy och har några scrapers färdiga, så bara jag lyckas släta ut rynkorna i de små felen som uppstår i koden ibland så blir det nog inga större problem att rassla ihop företagslistor för så gott som hela sverige.
Visserligen skulle det ta runt 2-3 månader om det är så manuellt som det är nu, men det finns mycket kvar jag kan automatisera och effektivisera mot flertrådning. Fokuserar på enskilda kommuner så här initialt.
Så data kommer det iallafall finnas gott om.

Mitt lilla tankeslott är att man kan utgå från primärt antal anställda (även om verksamheten som sagt främst avser företag med mindre än ca. 25 anställda, så det kanske blir lite smalt där) och finansiell data, och sedan göra någon beräkning på det hela.

Men för att vara ärlig så vet jag inte alls hur det i praktiken skulle gå till. Har föreställningen att jag kunde kolla genom några timmars tutorial av tensorflow och sedan börja knåpa på något när jag har mer förståelse av vad som händer.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-05-04 kl. 15:25.
Citera
2022-05-05, 01:47
  #15
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nja, det är bara småfirmor det gäller, mindre än 25 anställda.
Men i övrigt stämde det.

Ja huvudtanken var lite att jag scrapar ihop all data jag hittar om företagen, ringer en massa och försöker diversifiera uppringningarna så gott vi kan, och sedan gör lite analys på vilka som kan verka som mest potentiella kunder i framtiden.
Har köpt roterande proxy och har några scrapers färdiga, så bara jag lyckas släta ut rynkorna i de små felen som uppstår i koden ibland så blir det nog inga större problem att rassla ihop företagslistor för så gott som hela sverige.
Visserligen skulle det ta runt 2-3 månader om det är så manuellt som det är nu, men det finns mycket kvar jag kan automatisera och effektivisera mot flertrådning. Fokuserar på enskilda kommuner så här initialt.
Så data kommer det iallafall finnas gott om.

Mitt lilla tankeslott är att man kan utgå från primärt antal anställda (även om verksamheten som sagt främst avser företag med mindre än ca. 25 anställda, så det kanske blir lite smalt där) och finansiell data, och sedan göra någon beräkning på det hela.

Men för att vara ärlig så vet jag inte alls hur det i praktiken skulle gå till. Har föreställningen att jag kunde kolla genom några timmars tutorial av tensorflow och sedan börja knåpa på något när jag har mer förståelse av vad som händer.

För att tensorflow eller egentligen deep learning i någon form skall kunna vara tillämpbart så behöver du så stora mängder träningsdata att det inte blir mänskligt genomförbart att göra det på ett så litet problem som "firmor med mindre än 25 anställda som är intresserade av tjänsten/varan x"

Där tensorflow gör bäst ifrån sig är med GANs.
Generative Adverserial Networks.

Resultatdriven utveckling där den med flyttalsprecision får veta hur pass rätt/fel den har i att skapa giltiga resultat/svar/lösningar.

Tror du behöver läsa lite statistik innan du tittar på hur du gör en tillämpning i vilket fall.

Out of curiosity, vad är det du scoutar kunder till?
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-05-05 kl. 01:51.
Citera
2022-05-05, 08:39
  #16
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
För att tensorflow eller egentligen deep learning i någon form skall kunna vara tillämpbart så behöver du så stora mängder träningsdata att det inte blir mänskligt genomförbart att göra det på ett så litet problem som "firmor med mindre än 25 anställda som är intresserade av tjänsten/varan x"

Där tensorflow gör bäst ifrån sig är med GANs.
Generative Adverserial Networks.

Resultatdriven utveckling där den med flyttalsprecision får veta hur pass rätt/fel den har i att skapa giltiga resultat/svar/lösningar.

Tror du behöver läsa lite statistik innan du tittar på hur du gör en tillämpning i vilket fall.

Out of curiosity, vad är det du scoutar kunder till?
Jurifik tror jag det är. Har inte satt mig in i exakt vad det är vännerna pysslar med i företaget, samlar bara datan.
Citera
2022-05-27, 00:54
  #17
Medlem
seppolundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Sitter på en burk med:
3700X
RTX 2070
64GB DDR4

Istället för att bara göra något så enkelt som att tugga ethereum hela dagarna så skulle det vara kul om det gick göra något mer produktivt med allt detta.
Du skulle kunna hjälpa till att sekvensera protein kedjor och därmed rädda liv.

https://foldingathome.org/
Citera
2022-05-27, 15:45
  #18
Medlem
Det finns massor så det beror på vad man är intresserad av och om man vill belasta både CPU och GPU.

Det började med SETI på 90-talet sedan har det blivit fler och fler
https://boinc.berkeley.edu/projects.php
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback