Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-11, 11:21
  #577
Medlem
Bennermanns avatar
Jobbar på investmentbank. Har ganska bra kalkyler att tillgå. Kan bara säga att jag har alla mina lån på rörligt. Det finns stora marginaler där för bankerna och det är inga problem alls att få över 1% i rabatt på rörligt.

Som högst kommer den rörliga räntan att uppgå till 2,85% med rabatt. Negativa realräntor under HELA räntehöjningcykeln. Det betyder rikare blir rikare, hyrestagare blir fattigare.

Visst, tycker jag FI:s kallyl är rimlig om en -10% nedgång över det närmsta 1-1,5 åren, eftersom energipriser oOCH höjda räntor gåt upp i synk.

Men sen är det full fart uppåt igen med bostadspriserna. Inflationen toppar just nu och kommer börja sjunka undan efter sommaren.

Hyrestattare som Avanzazero som tror att han kan gå ut och välja ett hus i Danderyd om några månader, kommer alltså fortsatt vara en sällsynt loser. Mest pga att såna som han inte vill utbilda sig (gratis), och sen gneta ihop pengarna till en insats. Istället sitter dom och gnäller och drömmer sig bort i en bostadsbubbla och blir bitter.

Dessutom är dom roliga dom här bostadsbubbla kolapps-lirarna. Dom har ingen plan, ingen vetskap, utan ska alltså tajma marknaden efter känsla. Så klart en omöjlig övning som 99% av fallen misslyckas, oavsett om det gäller aktiemarknaden eller bostadsmarknaden.

Men vi får önska idioten lycka till trots allt. Det behöver man om man sparar i Avanza Zero som inte slagit sitt index på över 10 år 😄
__________________
Senast redigerad av Bennermann 2022-05-11 kl. 11:24.
Citera
2022-05-11, 14:19
  #578
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Jobbar på investmentbank. Har ganska bra kalkyler att tillgå. Kan bara säga att jag har alla mina lån på rörligt. Det finns stora marginaler där för bankerna och det är inga problem alls att få över 1% i rabatt på rörligt.

Som högst kommer den rörliga räntan att uppgå till 2,85% med rabatt. Negativa realräntor under HELA räntehöjningcykeln. Det betyder rikare blir rikare, hyrestagare blir fattigare.

Visst, tycker jag FI:s kallyl är rimlig om en -10% nedgång över det närmsta 1-1,5 åren, eftersom energipriser oOCH höjda räntor gåt upp i synk.

Men sen är det full fart uppåt igen med bostadspriserna. Inflationen toppar just nu och kommer börja sjunka undan efter sommaren.

Hyrestattare som Avanzazero som tror att han kan gå ut och välja ett hus i Danderyd om några månader, kommer alltså fortsatt vara en sällsynt loser. Mest pga att såna som han inte vill utbilda sig (gratis), och sen gneta ihop pengarna till en insats. Istället sitter dom och gnäller och drömmer sig bort i en bostadsbubbla och blir bitter.

Dessutom är dom roliga dom här bostadsbubbla kolapps-lirarna. Dom har ingen plan, ingen vetskap, utan ska alltså tajma marknaden efter känsla. Så klart en omöjlig övning som 99% av fallen misslyckas, oavsett om det gäller aktiemarknaden eller bostadsmarknaden.

Men vi får önska idioten lycka till trots allt. Det behöver man om man sparar i Avanza Zero som inte slagit sitt index på över 10 år 😄

Håller helt med dig! Begriper inte alls den här alarmismen som många verkar yra om.
Däremot skulle jag väl angående inflationen vilja vara lite mer pessimistisk och tro att den inte på allvar börjar sjunka ordentligt förrän framåt oktober - november, men annars som sagt, håller jag helt med dig om att det inte är någon fara med vare sig bostadsmarknad, räntor eller annat.
Citera
2022-05-12, 07:54
  #579
Medlem
C0ws avatar
https://tradingeconomics.com/united-.../inflation-cpi

Liten trendbrott ang inflationen i USA som går ner något.

Citat:
Annual inflation rate in the US slowed to 8.3% in April from a 41-year high of 8.5% in March, but less than market forecasts of 8.1%.

Bara att hoppas på att det fortsätter gå neråt och att Sverige följer efter.
Citera
2022-05-12, 16:11
  #580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Jobbar på investmentbank. Har ganska bra kalkyler att tillgå. Kan bara säga att jag har alla mina lån på rörligt. Det finns stora marginaler där för bankerna och det är inga problem alls att få över 1% i rabatt på rörligt.

Som högst kommer den rörliga räntan att uppgå till 2,85% med rabatt. Negativa realräntor under HELA räntehöjningcykeln. Det betyder rikare blir rikare, hyrestagare blir fattigare.

Visst, tycker jag FI:s kallyl är rimlig om en -10% nedgång över det närmsta 1-1,5 åren, eftersom energipriser oOCH höjda räntor gåt upp i synk.

Men sen är det full fart uppåt igen med bostadspriserna. Inflationen toppar just nu och kommer börja sjunka undan efter sommaren.

Hyrestattare som Avanzazero som tror att han kan gå ut och välja ett hus i Danderyd om några månader, kommer alltså fortsatt vara en sällsynt loser. Mest pga att såna som han inte vill utbilda sig (gratis), och sen gneta ihop pengarna till en insats. Istället sitter dom och gnäller och drömmer sig bort i en bostadsbubbla och blir bitter.

Dessutom är dom roliga dom här bostadsbubbla kolapps-lirarna. Dom har ingen plan, ingen vetskap, utan ska alltså tajma marknaden efter känsla. Så klart en omöjlig övning som 99% av fallen misslyckas, oavsett om det gäller aktiemarknaden eller bostadsmarknaden.

Men vi får önska idioten lycka till trots allt. Det behöver man om man sparar i Avanza Zero som inte slagit sitt index på över 10 år 😄


Att inflationen kommer att sjunka efter sommaren kan du glömma helt, detta är bara början. En korrektion kommer att hända på bostadsmarknaden och ingen mega krasch som folk tror. För att en bostadskrasch ska ske så måste arbetslösheten stiga enormt samtidigt som räntorna stiger. Allting kommer att flyga upp i pris när riksbanken väljer att sänka räntan och när det sker kan vi bara spekulera. Vi är på väg mot en recension samtidigt som inflationen stiger. För att kämpa mot inflationen måste man höja räntan högre än vad inflationen är och det kommer dom inte göra, lönerna stiger inte heller just nu.
Citera
2022-05-27, 20:26
  #581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Tänkte inte svara på vilka dumheter som helst men fick lite tid över. Du är medveten om att ska du sälja och köpa något annat så har ditt köpobjekt gått upp motsvarande mycket i pris? Bara att nu när du sålt så har extra mycket gått bort i skatt. Dyrare försäljning = mer i skatt. Men om ditt luftslott får dig att må bra så är det ju ändå positivt.

Missat din obotligt korkade kommentar.

Du tror inte man räknar med skatten när man kalkylerar vinst/förlust på en affär? Jisses...
Citera
2022-09-24, 19:24
  #582
Medlem
dialektikers avatar
.
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2022-09-24 kl. 19:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback