Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-29, 03:03
  #1
Medlem
Låt säga att man går in för att trimma hjärnan till absolut maximal effektivitet, hur effektivt går det maximalt att tänka och agera?

Säg att man t.ex. trimmar på som fan och lyckas skriva det nuvarande högskoleprovet 2,0 på 8 sekunder eller kör tv-spel på 500x hastighet.

Vad jag vet så har ingen dokumenterat något i den kalibern ännu men i framtiden så är det garanterat att folk kommer vara bra mycket mer trimmade än vad vi är idag, frågan är hur trimmade, när och om det finns någon maxgräns?

Självklart är effektivitet relativt och detta helt spekulativt men säg t.ex. om 5000 år om den nuvarande mänskliga evolutionära kursen fortsätter så borde ovanstående scenario vara fullt möjligt om inte standard. Frågan är då hur man effektivast accelererar utvecklingen till denna punkt så det slipps ödslas en oändlighet på att utvecklas innan det tycks vara möjligt, fokus?
Citera
2022-04-29, 03:22
  #2
Medlem
Milton.Millss avatar
Man kan inte skriva högskoleprovet på 8 sekunder då det är utspritt över hela dagen. Däremot kan man kanske skriva varje provpass på säg 10 minuter vilket sammanlagt blir 50 min och lägga ned pennan till respektive provpass är slut och provledaren samlar in provet.

Tv-spel kör man väl främst för nöjes skull och jag har svårt att se nöjet i att spela så snabbt som möjligt mer än om man vill imponera på YouTube med speedruns i spel med utlagda banor.
__________________
Senast redigerad av Milton.Mills 2022-04-29 kl. 03:26.
Citera
2022-04-29, 05:07
  #3
Medlem
Treantprotectors avatar
En idiot kommer alltid att vara en idiot.

Går ju alltid fuska.
Citera
2022-04-29, 05:12
  #4
Medlem
Peyotedudes avatar
Jag funderade häromdagen om det är möjligt med en intelligens explotion, dvs att man kan höja sin executiva funktion till att påbörja och avsluta ett projekt på 2 veckor. Finns väl flera författare som skrivit sim bok på 2-3 veckor.

Är amfetamin vägen att vandra eller kan man göra det på naturlig väg?
Citera
2022-04-29, 05:31
  #5
Medlem
pellevin11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smekt
Låt säga att man går in för att trimma hjärnan till absolut maximal effektivitet, hur effektivt går det maximalt att tänka och agera?

Säg att man t.ex. trimmar på som fan och lyckas skriva det nuvarande högskoleprovet 2,0 på 8 sekunder eller kör tv-spel på 500x hastighet.

Vad jag vet så har ingen dokumenterat något i den kalibern ännu men i framtiden så är det garanterat att folk kommer vara bra mycket mer trimmade än vad vi är idag, frågan är hur trimmade, när och om det finns någon maxgräns?

Självklart är effektivitet relativt och detta helt spekulativt men säg t.ex. om 5000 år om den nuvarande mänskliga evolutionära kursen fortsätter så borde ovanstående scenario vara fullt möjligt om inte standard. Frågan är då hur man effektivast accelererar utvecklingen till denna punkt så det slipps ödslas en oändlighet på att utvecklas innan det tycks vara möjligt, fokus?

Snabbhet kräver energi. Ju snabbare desto mer energi krävs.

Naturen försöker spara energi så onödig snabbhet är energislöseri.

Du vill ha en hjärna som förbrukar stora mängder energi?

Djur är snabba för det krävs för överlevnad. För människor är snabbhet meningslöst.
Citera
2022-04-29, 09:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smekt
Låt säga att man går in för att trimma hjärnan till absolut maximal effektivitet, hur effektivt går det maximalt att tänka och agera?

Säg att man t.ex. trimmar på som fan och lyckas skriva det nuvarande högskoleprovet 2,0 på 8 sekunder eller kör tv-spel på 500x hastighet.

Vad jag vet så har ingen dokumenterat något i den kalibern ännu men i framtiden så är det garanterat att folk kommer vara bra mycket mer trimmade än vad vi är idag, frågan är hur trimmade, när och om det finns någon maxgräns?

Självklart är effektivitet relativt och detta helt spekulativt men säg t.ex. om 5000 år om den nuvarande mänskliga evolutionära kursen fortsätter så borde ovanstående scenario vara fullt möjligt om inte standard. Frågan är då hur man effektivast accelererar utvecklingen till denna punkt så det slipps ödslas en oändlighet på att utvecklas innan det tycks vara möjligt, fokus?
Se filmen "Limitless" Den specificerar rätt gott på det du söker. Dock en spelfilm och ingen dokumentär men rätt interessant oavsett!
Citera
2022-05-14, 14:45
  #7
Medlem
nonameds avatar
Fysisk aktivitet gör dig snabbtänkt och klarare i huvudet men kanske inte smartare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in