Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2022-04-29, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Då sätter vi punkt

För sakens skull vill jag dock påpeka att jag inte tror att vi kommer svälta bara "Ryssen stängs av" (vad det nu innebär?)
Det jag skrev var ett svar på ditt förslag om att vi skulle stänga av all elförsörjning i solidaritet.
Jag anser att det inte är någon konstruktiv lösning och för mig är det givet att det kommer leda till svält eftersom vi inte är självförsörjande på livsmedel och vår nuvarande matförsörjning är beroende av en elkrävande infrastruktur.
Skillnaden mellan oss är att jag lever i verkligheten.
Att förstöra sitt eget land kan omöjligt göra det sämre för ett annat land, om inte det landet är beroende av oss. Ryssland är inte beroende av oss. Så enkelt är det.

Du gör fel i att tro att rysslands sak är Putins sak. Putin är beroende utav väst, annars hade det interna missnöjet störtat honom för länge sedan. När han får kaos på hemmaplan så riktar han blickarna utåt för ingenting enar en grupp lika starkt som ett yttre hot. Sov gott och länge.
Citera
2022-04-29, 23:16
Medlem
Citat:
Du anser att det är rätt att andra länder ska kunna styra över hur Sverige sköter sin inrikespolitik?
Det är fel enligt mig eftersom inrikespolitik inte ska skötas efter de behov som finns i utlandet.
Vår inrikespolitik berör bara oss svenskar och våra behov.
Bara svaga länder låter sig manipuleras av andra.

Så bara för att jag förespråkar fred och diplomati tycker du att jag ska dö?
Inse att du är en fascist, och att dina åsikter är långt mycket värre än Ryssens.
Eller vad menar du med onödig syreförbrukare?

Visst är det trist att vi skall behöva dansa efter USAs pipa..
Det kallas realpolitik,,, det är bara att slappna av och ta emot.
I höst när Ryssland har stängt av all energi till oss i väst,,
ja då är det en annan reell politik.
Citera
2022-04-29, 23:25
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friskflaekt
Du gör fel i att tro att rysslands sak är Putins sak. Putin är beroende utav väst, annars hade det interna missnöjet störtat honom för länge sedan. När han får kaos på hemmaplan så riktar han blickarna utåt för ingenting enar en grupp lika starkt som ett yttre hot. Sov gott och länge.

Vad menar du med att Putin är mer beroende av väst än hela ryska nationen?
Även om han säkert konsumerar en hel del mer än gemene ryss är hans konsumtion knappast större än hela övriga ryska folket tillsammans.

Ja, kanske dags att sova nu. Sov gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Visst är det trist att vi skall behöva dansa efter USAs pipa..
Det kallas realpolitik,,, det är bara att slappna av och ta emot.
I höst när Ryssland har stängt av all energi till oss i väst,,
ja då är det en annan reell politik.

Det är detta jag menar. Inrikespolitiska beslut bör inte baseras på åsikter om andra länder utan bör främst styras av behov och resultat för riket, samhället och folket.
Senast redigerad av AktuellaAmnen 2022-04-29 kl. 23:27.
Citera
2022-04-29, 23:31
Medlem
Citat:
Vad menar du med att Putin är mer beroende av väst än hela ryska nationen?
Även om han säkert konsumerar en hel del mer än gemene ryss är hans konsumtion knappast större än hela övriga ryska folket tillsammans.

Ja, kanske dags att sova nu. Sov gott.

Det är detta jag menar. Inrikespolitiska beslut bör inte baseras på åsikter om andra länder utan bör främst styras av behov och resultat för riket, samhället och folket.

Jag menar att om inte väst skulle målas upp som fientligt mot gemene ryss så skulle inte han ha sitt makt-monopol intakt för då skulle ryssarna ha tid till att betänka hur sjukt långsamt de tas framåt. Om du tittar på hur råvarupriser har förändrats över tid så förstår du att den "goda tid" som putin har fört med sig, egentligen bara grundar sig i att råvarupriserna stigit. Utvecklingen ligger faktiskt i takt. Det är ett spel för gallerierna helt enkelt och putin har spelat sin sista hand jävligt dåligt.
Citera
2022-04-29, 23:34
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Det är du som är en ignorant idiot som tror du att du tillför tråden något genom att komma med dåligt underbyggda personangrepp.

Det finns olika sätt att stå upp för vad som är moraliskt rätt. Men att bara stå upp för vad som är rätt räcker inte. Man måste även se vart ens handlingar leder.
Vad bidrar du med genom att svälta dig till döds i protest mot ett annat land?
Ingenting.
På samma sätt så bidrar du inte med något om du förstör ditt eget lands ekonomi bara för att ett annat land har gjort fel.

Sluta vara så självcentrerad. Ryssland har redan gått vidare och bryr sig inte om vad vi gör - gjort är gjort och de har redan funnit nya handelspartners.
Du skapade en frågeställning och fick svar.
Då sätter vi punkt.
Citera
2022-04-30, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friskflaekt
Jag menar att om inte väst skulle målas upp som fientligt mot gemene ryss så skulle inte han ha sitt makt-monopol intakt för då skulle ryssarna ha tid till att betänka hur sjukt långsamt de tas framåt. Om du tittar på hur råvarupriser har förändrats över tid så förstår du att den "goda tid" som putin har fört med sig, egentligen bara grundar sig i att råvarupriserna stigit. Utvecklingen ligger faktiskt i takt. Det är ett spel för gallerierna helt enkelt och putin har spelat sin sista hand jävligt dåligt.

Väst "målas" inte upp som fientligt, väst är fientligt.
Vad har du missat i de senaste 300 årens historiebeskrivningar ?
För att inte tala om de senaste 30 åren. Eller minst sedan 2014.
Hur tänkte du att Ryssland skulle uppfatta väst ?

Varför tror du att Rysslands realekonomi skulle bry sig så mycket om
Wall street och dess råvarupriser ?

Såg igår på "Brad Pitt, The war machine",,
visserligen en film men man kommer osökt att tänka på USAs spel i Ukraina.
Senast redigerad av Per-Olof.H 2022-04-30 kl. 08:45.
Citera
2022-05-06, 08:31
Medlem
Citat:
Källa, Sverige april 2022:

https://www.riksbank.se/sv/penningpo...rt-april-2022/

Källa, Tyskland, 28 april 2022:

https://www.dagensnaringsliv.se/inde...0-arigt-rekord

Källa Frankrike, 30 mars 2022:

https://www.bloomberg.com/news/artic...g-fresh-record

Har du bott under en sten under 2022?
Behöva visa källa för att vi befinner oss i den värsta ekonomiska krisen sen 1900-talet.
Resten av EU-länderna kan du googla fram själv.
Varför stiger inflationen?
Citera
2022-05-06, 09:39
Medlem
Citat:
Ungern har gått med på att betala för Rysk olja och gas i rubel/rubler så att det egna folkets behov fortsättningsvis kan tas om hand om.
Därmed slipper landet ruinera sin ekonomi så som många västeuropeiska länder nu valt att göra med hyperinflation som följd.

https://sverigesradio.se/artikel/ung...etalar-i-rubel

I mina ögon handlar inte detta om att stödja Ryssland utan om att värna om sin egen ekonomi; att inte vilja utsätta sitt land för onödiga påfrestningar som ruinerar folket.
Hur ser ni andra på det?
Varför har det plötsligt blivit ett mål att förstöra den egna ekonomin för att hjälpa ett annat land?
Finns det någon historisk motsvarighet?
Sviker Ungern EUs gemensamma plan om att dra ner Europas ekonomi i botten?

(Nyhet från igår (28/4) men hittade ingen tråd om detta. Mod får gärna flytta om den ligger fel.)

Törs vi gissa att Orban är den första som kommer springande till EU och NATO när den ryska björnen blir sugen på Ungern?
Citera
2022-05-06, 09:55
Medlem
En del borde akta sig för att ta till överord.

Det som sker i Turkiet just nu börjar väl likna hyperinflation. Men i EU? Hög, ja, men inte i närheten hyper.
Citera
2022-05-06, 10:11
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Varför stiger inflationen?
Det är för mycket pengar i omlopp och för få varor. Under pandemin ökades penningmängden i samhället för att hålla uppe konsumtionen. Kriget i Ukraina kan vi till stor del utesluta då inflationen snabbt hade börjat öka redan innan invasionen inleddes och vår handel med Ryssland eller Ukraina endast utgör en liten del av vår totala ekonomi. Under 2021 handlade vi för mindre än 30 miljarder med dessa två länder. Det utgör cirka 0,5 procent av vår totala BNP. Det finns givetvis en viss logik bakom riksbankens agerande då de ville hålla uppe konsumtion och investeringar under pandemin istället för att låta människor bli arbetslösa. Men det är givetvis en väldigt svår balansgång och de flesta länder i västvärlden verkar ha misslyckats med sin strategi. Förmodligen för att alltför många agerar på samma stela sätt trots betydande skillnader mellan olika länder.
Citera
2022-05-06, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det är för mycket pengar i omlopp och för få varor. Under pandemin ökades penningmängden i samhället för att hålla uppe konsumtionen. Kriget i Ukraina kan vi till stor del utesluta då inflationen snabbt hade börjat öka redan innan invasionen inleddes och vår handel med Ryssland eller Ukraina endast utgör en liten del av vår totala ekonomi. Under 2021 handlade vi för mindre än 30 miljarder med dessa två länder. Det utgör cirka 0,5 procent av vår totala BNP. Det finns givetvis en viss logik bakom riksbankens agerande då de ville hålla uppe konsumtion och investeringar under pandemin istället för att låta människor bli arbetslösa. Men det är givetvis en väldigt svår balansgång och de flesta länder i västvärlden verkar ha misslyckats med sin strategi. Förmodligen för att alltför många agerar på samma stela sätt trots betydande skillnader mellan olika länder.
Nej. Inflationen stiger därför att efterfrågan har ökat efter det att covid-pandemin klingat ut.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in