Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-01, 16:36
  #1
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Hej.

Tänkte kolla vad andra tänker om nedsanstående scenario.

Är det normalt att låta en unge på 4.5 år gå själv nära en kant som stupar en meter ner till djupt och strömt vatten. För de som kan Stockholm kan man vara mer specifik och säga att det gäller "trappan" ner mot där fåglarna är längs med strömgatan. Är det vettigt att låta ett barn gå själv halvvägs ner för den trappan om föräldern befinner sig typ 10 meter bort och tittar på?
Citera
2022-05-01, 16:40
  #2
Medlem
Captinheros avatar
nu har jag inte barn men är de under 7 år skulle jag inte låta dem gå själv nära djupt vatten. även om man är nära , olyckor händer snabbt och även om man kollar bort ”en sekund” kan saker ske.
Citera
2022-05-01, 16:41
  #3
Medlem
Neroxxs avatar
I detta läge säger jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra, varför riskera.
Citera
2022-05-01, 16:59
  #4
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Egentligen ingen större skillnad mot ett barn som befinner sig nära en trafikerad väg. Säg att halvvägs ner för trappan innebär två meter till vattnet, det avståndet har barn ofta till bilister, t ex på Strömsgatan.
Citera
2022-05-01, 17:05
  #5
Medlem
Hamsterbolls avatar
Nej det skulle jag absolut aldrig någonsin göra. Aldrig. Inte nära en trafikerad väg heller. Barn är oberäkneliga och kan se en fjäril eller en fiskmås och springa rakt ut i både vägar och vatten. Alltid en armlängds avstånd!
Citera
2022-05-01, 17:19
  #6
Moderator
Rassas avatar
Skulle aldrig låta min 4-åring (eller min 6-åring) gå nära vatten eller trafikerad väg utan att jag var på armlängds avstånd. Så små barn kan helt plötsligt ta ett par steg åt ena eller andra hållet av vilken anledning som helst. Möjligt att jag är överdrivet nojig, men så tänker jag i alla fall.
Citera
2022-05-01, 17:43
  #7
Medlem
Låter inte ens min unge i den åldern gå själv till varubandets slut när jag drar kortet. Stora öppna ytor med gott om tid att hinna ikapp om ungarna rör sig mot faror, då kan de få springa lite mer fritt.
Citera
2022-05-01, 18:22
  #8
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
barn ska inte gå själv förrän vid 18 års ålder
Citera
2022-05-01, 18:45
  #9
Medlem
YP4XQs avatar
Olämpligt och för hög risk att något värre ska ske anser jag. Bar kan snubbla precis när fan som helst i den åldern också, eller kolla åt ett annat håll och vika av åt vilket håll som helst under tiden
Citera
2022-05-03, 15:58
  #10
Medlem
Incendios avatar
Inte utan att vara med. Vi har låtit vår dotter göra många farliga saker, men då har vi alltid varit med och bi har lärt henne hur hon ska hantera farligheterna.
Citera
2022-05-19, 12:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nej det skulle jag absolut aldrig någonsin göra. Aldrig. Inte nära en trafikerad väg heller. Barn är oberäkneliga och kan se en fjäril eller en fiskmås och springa rakt ut i både vägar och vatten. Alltid en armlängds avstånd!

Absolut, jag håller helt med! Jag har inte reservbarn...
Kanske är jag för försiktig men min älskade son är så aktiv, jag vill inte riskera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in