Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-14, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Logiken är mycket enkel:

Det finns ingen risk för en kärnvapenattack mot Finland. Men Ryssland vill få oss att tro att den finns, för att avskräcka Finland från att gå med i Nato.
Däremot finns det en reell risk att Ryssland invaderar Finland. Något Ryssland inte vill kännas vid då de inte vill skrämma in Finland i Nato.

Ryssland är inte en farlig kärnvapenmakt, men låtsas vara det. Ryssland är en farlig invasionsmakt, men låtsas att de inte är det. Vi svenskar och finnar är förståndiga nog att begripa detta.

Mm, det ser vi i deras mycket effektiva invasion av Ukraina
Citera
2022-05-14, 10:50
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Tidigare har det ju här på Flashback låtit så att vi måste gå med i NATO eftersom den militära delen i EU-samarbetet inte innebär några ömsesidiga försvarsförpliktelser. Men enligt dig finns det alltså sådana? Och man skulle alltså eskalera till ett fullskaligt kärnvapenkrig i dagens läge när Ryssland har ett övertag i form av hypersoniska missiler, antimissilförsvar och har fler kärnladdningar än USA? Är inte risken större att man bara cashar in den negativa PR det blir för Ryssland att nuka Finland?

Tror jag inte på. Sverige ligger längre bort från Ryssland än Baltikum och Finland. Sverige har också redan skrivit på Värdlandsavtalet som innebär att USA kan placera kärnvapenbestyckade ubåtar i svensk innerskärgård om man kallar detta för "övning". Rent militärt innebär det nog inte så stor skillnad för Ryssland om Sverige går med i NATO. Den risk jag spontant ser är väl kopplingen till Finland (genom försvarsavtalet från 2018) OM det nu finns ett avtal från 40-talet som Ryssland anser att Finland bryter mot och därmed anser att man är tvungen att statuera exempel för att skrämmas. Gör Ryssland något mot Finland så blir det nog något som har tillräcklig skrämselfaktor och som gör det hälsofarligt för militär personal att vistas längre tider i Finland. Det är vad jag tror.

Påstår inte att det finns bindande överenskommelser inom EU, jag vet inte. Men har svårt att se att man skulle kunna låta Ryssland invadera ett EU land utan att svara militärt.

Atombombsanfall isolerat på Finland? Tror inte på det.

Men när det gäller Nato, jag var väldigt negativ förut men Putins invasion av Ukraina har fått mig att ändra mig.
Citera
2022-05-14, 10:52
Medlem
Julskinkatos avatar
I framtiden borde Ryssland bli medlem av både EU och Nato.

Som Gorbatjev sa i nått tal:

Ett Europa från Ural till Lissabon. ( östra Ryssland får väl också vara med...)

Och inte styrt från Moskva då...
Senast redigerad av Julskinkato 2022-05-14 kl. 11:31.
Citera
2022-05-14, 10:54
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corrosion
Mm, det ser vi i deras mycket effektiva invasion av Ukraina

Ok den finska militären är förmodligen riktigt bra. Men det bor 10 ggr fler människor i Ukraina så rent antalsmässigt är det inte samma sak.
Citera
2022-05-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Ok den finska militären är förmodligen riktigt bra. Men det bor 10 ggr fler människor i Ukraina så rent antalsmässigt är det inte samma sak.

Det finns ett antal andra länder i Östersjöområdet som inte vill att Ryssland ska kontrollera Östersjön, inklusive de mycket folkrika länderna Tyskland och Polen. Varför skulle Finland (eller Sverige) lämnas att stå ensamma?
Senast redigerad av Corrosion 2022-05-14 kl. 11:32.
Citera
2022-05-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato

[- - -]

Atombombsanfall isolerat på Finland? Tror inte på det.

[- - -]

Jag har tidigare påpekat att man på RT.com (Russia Today) förklarat svenska och finska politikers vilja att söka NATO-medlemskap med den förändrade opinionen (efter invasionen av Ukraina). Och den förklaringsmodellen hade man väl inte haft i förgrunden om man till den egna befolkningen hade velat sälja ett preventivt kärnvapenavtal mot Finland eftersom de - eventuellt - brutit mot ett avtal från 1940-talet med Sovjetunionen som Ryssland ärvt. Till detta skall läggas att Finland (liksom Sverige) genom Värdlandsavtalet kunde låta USA köra in kärnvapenbestyckade ubåtar i Finlands innerskärgård om man kallade det hela för "militär övning". Detta innebar ju att man rent militärt inte fick ett så drastiskt ändrat militärt läge med NATO-medlemskap vilket gör att det inte blir så stor skillnad för Ryssland om Finland/Sverige går med.
Citera
2022-05-14, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Jag har tidigare påpekat att man på RT.com (Russia Today) förklarat svenska och finska politikers vilja att söka NATO-medlemskap med den förändrade opinionen (efter invasionen av Ukraina). Och den förklaringsmodellen hade man väl inte haft i förgrunden om man till den egna befolkningen hade velat sälja ett preventivt kärnvapenanfall mot Finland eftersom de - eventuellt - brutit mot ett avtal från 1940-talet med Sovjetunionen som Ryssland ärvt. Till detta skall läggas att Finland (liksom Sverige) genom Värdlandsavtalet kunde låta USA köra in kärnvapenbestyckade ubåtar i Finlands innerskärgård om man kallade det hela för "militär övning". Detta innebar ju att man rent militärt inte fick ett så drastiskt ändrat militärt läge med NATO-medlemskap vilket gör att det inte blir så stor skillnad för Ryssland om Finland/Sverige går med.

RÄTTAT: Kärnvapenanfall, inte kärnvapenavtal. Ordbehandlingsprogrammet fyllde i fel ändelse. Har gjort texten begriplig nu.
Citera
2022-05-14, 22:36
Medlem
Akacia2050s avatar
Förstår inte varför Magdalena Andersson var tvungen att skicka de där pansarskotten? Allt för godhets-signalering i den humanitära stormaktens namn. Sen ett tag efter fick man en känsla av att militärmakten kände sig pressad och ville att civilpersoner skulle rappotera om de såg något konstigt. Är säkerhetsläget i Sverige något pressat? Påverkar det beslutet om medlemskap? Regeringen har skött detta så pinsamt dåligt och de mångkulturella godhetsknarkarna har återigen visat för svenska folket att de utger en risk och fara för allmänheten, allt för goda föresatser.

Nato eller inte, jag betvivlar ändå regeringens förmåga att göra ett sånt beslut.
Citera
2022-05-14, 22:42
Medlem
FashionMonsters avatar
Ja det lärde man sig ju första gången man hörde talas om NATO och vad ett medlemskap hade inneburit:
Behövs det verkligen ligga på bordet för att folk ska kunna "spå"?

Teoretiskt sett så spådde jag detta första gången jag ens kontemplerade frågan.

Vi är väl NEUTRALA... ni vet som SWITZERLAND Vi är bättre än NATO, vi är bättre än SOVJET... VI ÄR SVEA RIKE! & Finlands sak är ofc vår.
Citera
2022-12-14, 17:18
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...eib?li=BBqxHCs

Typ av hybridkrig?
Citera
2022-12-14, 17:59
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...eib?li=BBqxHCs

Typ av hybridkrig?
– Det är inte de konventionella markstridskrafterna som är ett hot just nu mot Sverige och den här delen av regionen för dom är uppbundna i Ukraina. Men man har andra verktyg i verktygslådan. Man har andra konventionella styrkor, man har ett flygvapen och man har en marin som man kan agera med, säger Bydén till tidningen och nämner främst att det kan handla om cyberattacker, diplomatiska och politiska informationsoperationer.

– Det här förväntar vi oss att det kommer förr eller senare. Det har varit lugnare än vad vi hade kunnat förvänta oss. Vi drar för den skull inte slutsatsen att det inte kommer. Det kan dyka upp precis när som helst.
Bydéns uttalande bör förstås utifrån att regimen alltmer har kommit att förlita sig på konspirationsteorier. Den har redan försökt att framställa bl.a. invandrarkravaller som ryska attacker under falsk flagg. Genom att skapa en bild av ständiga, hemliga och konturlösa angrepp från Ryssland kan regimen stämpla allt som ser illa ut som hybridkrigföring, inget behöver erkännas som följder av den egna politiken.

Men det är ett högt spel de spelar med den här retoriken. Med den definition av krig som Bydén använder är vi i detta nu ockuperade av USA, och det är alla svenskars plikt att bekämpa Nato med näbbar och klor. Det bedrivs varenda dag informationskampanjer för USA:s ideologi och bulvankrigande. Cyberkrig har vi också: svenska opinionsbildare och partier stängs av från monopoliserade Internetplattformar om de anses bryta mot USA:s värderingar, t.ex. skedde det med ledande AfS-profiler inför senaste riksdagsvalet.

Inget som Ryssland har möjlighet att göra kommer i närheten av det som USA redan gör. Även om man köper vänsterns konspirationsteorier med hull och hår så handlar det om småpotatis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in