Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-09, 11:19
  #13
Medlem
graFFes avatar
Men om det är krig i flera månader/år, får man ledigt då för att kriga? Och vem betalar uppehälle under tiden?
Citera
2022-05-09, 13:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Men om det är krig i flera månader/år, får man ledigt då för att kriga? Och vem betalar uppehälle under tiden?




Kriget blir ditt arbete. Antingen blir du inkallad i försvaret, krigsplacerad av din arbetsgivare eller så blir du kommenderad av staten att utföra nödvändiga uppgifter som ingår i totalförsvarsplikten. Gäller för alla som är 18 - 65 år i Sverige.

Ditt uppehälle garanteras av staten enligt de Fullmaktslagar (aka Krigslagar) som då har införts. Nivån på din inkomst kommer sakna betydelse, då detta blir aktuellt.

Summa summarum så kan man väl säga att du inte längre råder över dig själv, och ditt arbete, i en krigssituation, utan du lyder under statens kommendering och lagar.
Citera
2022-05-09, 13:35
  #15
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Kriget blir ditt arbete. Antingen blir du inkallad i försvaret, krigsplacerad av din arbetsgivare eller så blir du kommenderad av staten att utföra nödvändiga uppgifter som ingår i totalförsvarsplikten. Gäller för alla som är 18 - 65 år i Sverige.

Ditt uppehälle garanteras av staten enligt de Fullmaktslagar (aka Krigslagar) som då har införts. Nivån på din inkomst kommer sakna betydelse, då detta blir aktuellt.

Summa summarum så kan man väl säga att du inte längre råder över dig själv, och ditt arbete, i en krigssituation, utan du lyder under statens kommendering och lagar.

Okej fint. Hur ser villkoren ut kring ersättning/lön, semester, övertidsersättning, helgledigt etc.? Liknande som när man är anställd? Har man utvecklingsmöjligheter och personliga mål? Om man inte trivs, eller mår psykiskt dåligt, får man hjälp då eller byta arbetsuppgifter etc? Om man har drogproblem skickas man på rehab etc?
Citera
2022-05-09, 14:06
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Okej fint. Hur ser villkoren ut kring ersättning/lön, semester, övertidsersättning, helgledigt etc.? Liknande som när man är anställd? Har man utvecklingsmöjligheter och personliga mål? Om man inte trivs, eller mår psykiskt dåligt, får man hjälp då eller byta arbetsuppgifter etc? Om man har drogproblem skickas man på rehab etc?



Nej. Historien visar oss att när krigslagar (Fullmaktslagar i Sverige) råder så fråntas du alla individuella rättigheter och möjligheter. Du förväntas istället rätta dig i ledet, lyda order och kommendering ifrån staten.

Staten har förfoganderätt över såväl din egendom som din person. Du inväntar direktiv och anvisningar och sen utför du det som förväntas av dig. Du lämnar ifrån dig det som staten kräver av dig. Om du inte kan utföra dina uppgifter blir du placerad på, av staten, godtycklig plats.

Allt detta i syfte att säkra nationens suveränitet och överlevnad. Vilket är det enda som prioriteras under pågående krig. Individens integritet och självbestämmande upphör under dessa krigslagar.

Den som avviker eller vägrar faller under Fullmaktslagarnas juridistik. Eftersom det är krig så är påföljderna mycket stränga. Vi kan dock trösta oss med att påföljden "Dödsstraff" plockades bort ur Sveriges krigslagar år 1972.

Så, ja, om Sverige hade dragits in i krig före 1972, så hade staten haft juridisk möjlighet att utdöma dödsstraff till den individ som kunde anses motarbeta statens strävan mot överlevnad.
Citera
2022-05-09, 14:12
  #17
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Ok jag spelar med!

Då jag har för mig att vissa undantagslagar etc kommer in så gäller nog inte LAS fullt ut under krigstid. Så du kan nog inte få din semester när du känner för det tyvärr.

Arbetar du statligt kan du bli krigsplacerad och få göra annat, kanske kan se det som en upplevelsesemester? Många betalar ju massor för att få testa på nya saker, så kanske detta kan vara något för dig?

Surt dock om kriget blir långt och dina semesterdagar bränner inne eller omvandlas till lön och du får en massa skatt.
Citera
2022-05-09, 14:23
  #18
Medlem
Ghastens avatar
Bara ta en krigsemesterförsäkring. Kostar 249 kr i månaden. Om du är ledig och det blir krig så får du tillbaka alla dagar och 49 kr per timme inskadestånd.

www.krigsemesterförsäkring.se
Citera
2022-05-09, 14:25
  #19
Medlem
Jag har en bikupa här. Vad ska jag göra med den om det landar en atombomb här? Tips?
Citera
2022-05-09, 18:54
  #20
Medlem
Manginazs avatar
Krig ÄR ju semester! Inget jobb, bara lek.
Citera
2022-05-09, 18:57
  #21
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Famför allt undrar man ju hur det går med semestern om det blir kärnvapenkrig.
Bara ha hög faktor på solkrämen och placera sig
På lämpligt ställe. Glöm inte jod tabletten.
Citera
2022-05-09, 19:31
  #22
Avstängd
aYaLLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Bara ta en krigsemesterförsäkring. Kostar 249 kr i månaden. Om du är ledig och det blir krig så får du tillbaka alla dagar och 49 kr per timme inskadestånd.

www.krigsemesterförsäkring.se
Hej jag tänkte gå in och köpa men sidan är nere för mig, är den nere för dig också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in