2025-02-15, 19:56
Medlem
Jag åkte förbi en ÅVC i Stockholm och i containern med el-skrot låg det tusentals laddare. Jag tog ett dussin och hälften var Apple laddare.

Jag testade dem hemma och samtliga fungerar. Man behöver uppenbarligen inte köpa en laddare när det finns Apple/Samsung användare.
Citera
2025-02-15, 22:12
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag åkte förbi en ÅVC i Stockholm och i containern med el-skrot låg det tusentals laddare. Jag tog ett dussin och hälften var Apple laddare.

Jag testade dem hemma och samtliga fungerar. Man behöver uppenbarligen inte köpa en laddare när det finns Apple/Samsung användare.
Självklart fungerar Apple laddare!
Citera
2025-02-16, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Självklart fungerar Apple laddare!

Folk slänger uppenbarligen helt fungerande laddare och köper nya. Väldigt märkligt beteende, för det var tillverkarens senaste produkter.
Citera
2025-02-16, 09:24
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:

Företag får inte sälja defekta produkter så de slänger det på tippen eller återvinner det via annat företag som tar betalt och sedan slänger ändå? Även en del folk som inte har användning för laddare slänger hellre än säljer till slut när elektroniken tar för mycket plats i lådorna.

Jag tror att en del av dessa är apple kopior eller kopior överhuvudtaget och att de fungerar men inte uppföljer CE beteckningen. Detta gör att en del av dessa blir extremt varma. Dålig kvalitetssäkring eller kontinuerlig användning av adaptrar som endast ska ladda en telefon då och då och då händer det grejer.
Citera
2025-02-16, 10:35
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Folk slänger uppenbarligen helt fungerande laddare och köper nya. Väldigt märkligt beteende, för det var tillverkarens senaste produkter.
Nej, folk har inte slängt laddade, de har lämnat dem för återvinning.
Någon har däremot stulit laddare från återvinningscentralen!

Tillverkarens senaste produkter säger du. Det var länge sen Apple levererade laddare tillsammans med iPhone så det låter märkligt om folk köper laddare som de lämnar in på ÅVC och sedan köper en ny likadan laddare.

Vad var det för modellnummer på de laddare som du stal från ÅVC?
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-02-16 kl. 10:45.
Citera
2025-02-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Företag får inte sälja defekta produkter så de slänger det på tippen eller återvinner det via annat företag som tar betalt och sedan slänger ändå? Även en del folk som inte har användning för laddare slänger hellre än säljer till slut när elektroniken tar för mycket plats i lådorna.

Jag tror att en del av dessa är apple kopior eller kopior överhuvudtaget och att de fungerar men inte uppföljer CE beteckningen. Detta gör att en del av dessa blir extremt varma. Dålig kvalitetssäkring eller kontinuerlig användning av adaptrar som endast ska ladda en telefon då och då och då händer det grejer.

Laddarna som jag tog hem från ÅVC är äkta Apple produkter. Jag öppnade ett par av dem och det ser definitivt inte ut som kopior.

Citat:
Nej, folk har inte slängt laddade, de har lämnat dem för återvinning.
Någon har däremot stulit laddare från återvinningscentralen!

Tillverkarens senaste produkter säger du. Det var länge sen Apple levererade laddare tillsammans med iPhone så det låter märkligt om folk köper laddare som de lämnar in på ÅVC och sedan köper en ny likadan laddare.

Vad var det för modellnummer på de laddare som du stal från ÅVC?

Samtliga av Apples egna laddare från följande hemsida. Jag är förvånad att hitta helt fungerande USB-C laddare på tippen.

https://www.apple.com/se/shop/iphone...%2B4626&page=1

2 st Apple USB-strömadapter på 12 W

2 st 20 W usb-c-strömadapter

1 st 30 W usb-c-strömadapter

1 st 35 W usb-c-strömadapter med två portar

Jag hade kunnat stjäla betydligt fler, för det låg tusentals i containern.
Citera
2025-02-16, 13:36
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Laddarna som jag tog hem från ÅVC är äkta Apple produkter. Jag öppnade ett par av dem och det ser definitivt inte ut som kopior.

Samtliga av Apples egna laddare från följande hemsida. Jag är förvånad att hitta helt fungerande USB-C laddare på tippen.

https://www.apple.com/se/shop/iphone...%2B4626&page=1

2 st Apple USB-strömadapter på 12 W

2 st 20 W usb-c-strömadapter

1 st 30 W usb-c-strömadapter

1 st 35 W usb-c-strömadapter med två portar

Jag hade kunnat stjäla betydligt fler, för det låg tusentals i containern.
Handlar det om tusentals laddare i en container så låter det som ett beslag av illegala kopior.

Jag tror inte att en nollåtta byter laddare när det byts mobil men jag kan ha fel!
Citera
2025-02-16, 15:26
Medlem
Citat:
Handlar det om tusentals laddare i en container så låter det som ett beslag av illegala kopior.

Jag tror inte att en nollåtta byter laddare när det byts mobil men jag kan ha fel!

Det är en gigantisk container som rymmer en hel del el-skrot. En firma var där med ett dussin sopkärl fulla med diverse telefoner, laddare, samt kablage. Det är helt klart att det rörde sig om begagnade mobiltillbehör som har samlats in på något annat ställe.

En uppskattning är att det låg minst tusen laddare i dessa 12 sopkärl. Sedan kan det ha legat 10-100k andra i den gigantisk containern.

Jag har kontrollerat laddarna som jag norpade och det rör sig verkligen om äkta varor från Apple, Samsung med flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in