Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-21, 17:59
  #409
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
I stort sett alla kallar Kungsholmen för innerstan vilket det även är rent faktamässigt, nedre Kungsholmen är ganska dyrt.

Ja man kanske är skadad som infödd Stockholmare. Är där alldeles för sällan för att bilda mig en uppfattning om mot det var för en 10-15 år sedan.

Var tvungen att hitta om jag haft fel men nä läser man gamla artiklar verkar det var samma uppfattning men att något är på gång. T.ex. DN 2007:


https://www.dn.se/arkiv/pa-stan/dn-p...l-kungsholmen/

Citat:
Den har ett pampigt namn men stadsdelen har ett förflutet som arbetar- och industriområde. Länge har den varit sovstad men så sakteliga börjar Kungsholmen förändras. Nya generationer flyttar in och med dom nya vanor och behov. På stan guidar dig till Kungsholmens alla möjligheter.

Sedan var väl upprustningen klar av Rålis 2010 om jag inte minns helt fel. Men ja Norr mälarstrand är ju helt klart fint. Cyklade där för ett tag sedan och verkade vara många restauranger just där men det säger ju sig själv.
2022-08-21, 20:40
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
I stort sett alla kallar Kungsholmen för innerstan vilket det även är rent faktamässigt, nedre Kungsholmen är ganska dyrt.


Den där strategin att höja priset när buden uteblir är minst sagt märklig, finns på många annonser nu.


Delar av Kungsholmen, typ Kristineberg, Fredhäll och Stadshagen, känns väl inte riktigt som citynära men rent tekniskt ligger de väl inom tullarna.

Här är ett annat lustigt acceptpris, 50k högre än ett bud som är några dagar gammalt. Undrar vad som är så himla viktigt med de där sista 50k som gör att de inte helt enkelt säljer? Fejkbud eller återtaget bud lär det ju vara.

https://propertiespartners.se/stockholm/objekt/1632667/
2022-08-21, 20:40
  #411
Medlem
Just semantiken om Kungsholmen; att kalla det innerstaden är väl lite omdiskuterat. Fredhäll och Kristineberg är ju mer att betrakta som närförort men visst så är nog Kungsholmen refererar till innerstaden idag, men då är det undeförstått att man menar de centrala delarna, annars så säger man det.
"Jag bor på Kungsholmen!"
-vardå?
"Kristineberg!"
-jaha...
2022-08-21, 21:36
  #412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Delar av Kungsholmen, typ Kristineberg, Fredhäll och Stadshagen, känns väl inte riktigt som citynära men rent tekniskt ligger de väl inom tullarna.

Här är ett annat lustigt acceptpris, 50k högre än ett bud som är några dagar gammalt. Undrar vad som är så himla viktigt med de där sista 50k som gör att de inte helt enkelt säljer? Fejkbud eller återtaget bud lär det ju vara.
Fattar inte varför budgivare 1 inte syns, alla bud inklusive annullerade brukar vara med, det är nog fortfarande inte helt ovanligt med bluffbud.
https://propertiespartners.se/stockholm/objekt/1632667/[/quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Just semantiken om Kungsholmen; att kalla det innerstaden är väl lite omdiskuterat. Fredhäll och Kristineberg är ju mer att betrakta som närförort men visst så är nog Kungsholmen refererar till innerstaden idag, men då är det undeförstått att man menar de centrala delarna, annars så säger man det.
"Jag bor på Kungsholmen!"
-vardå?
"Kristineberg!"
-jaha...
Så är det, men i stort sett alla jag pratat med som bor öster om Fridhemsplan säger att de bor i t.ex. Fredhäll, Thorildsplan eller Kristineberg och inte Kungsholmen.
Men det är fett off topic, det ska bli intressant att se vad som händer i veckan som kommer, jag gissar på en propp som lossnar med försäljningar som går på eller under budstart.
__________________
Senast redigerad av kroppskultur 2022-08-21 kl. 21:43. Anledning: la till lite
2022-08-21, 21:41
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Så är det, men i stort sett alla jag pratat med som bor öster om Fridhemsplan säger att de bor i t.ex. Fredhäll, Thorildsplan eller Kristineberg och inte Kungsholmen.
Men det är fett off topic, det ska bli intressant att se vad som händer i veckan som kommer, jag gissar på en propp som lossnar med försäljningar som går på eller under budstart.
Yes, håller med, ber om ursäkt för OT!
Ja verkligen, nu är sommaren slut och det finns massor med objekt ute. Kommer den lilla sättningen/uppgången hålla i sig eller ej.
Jag får känslan att det är betydligt fler säljare som använder sig av "raketen" och liknande på Hemnet för att betala sig uppåt i listan över bostäder. Folk börjar bli desperata.
2022-08-21, 23:04
  #414
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Fattar inte varför budgivare 1 inte syns, alla bud inklusive annullerade brukar vara med, det är nog fortfarande inte helt ovanligt med bluffbud.
https://propertiespartners.se/stockholm/objekt/1632667/


Fan maxat bisarrt att kalla denna lägenhet för 2 RoK. Det är en illa planerad etta med sovalkov.

Massivt med lägenheter som haft flertalet visningar men inga bud, bästa exemplet är väl vår kändislägenhet på Horbergs Strand. Snart borde alla priser mer eller mindre kunna klassas som "acceptpris" eller snarare "prisidé" - vad de hoppas att de kan få för lägenheten - och inte det tramsiga "budstart" som varit gällande de senaste 3-4 åren.
2022-08-22, 04:42
  #415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fan maxat bisarrt att kalla denna lägenhet för 2 RoK. Det är en illa planerad etta med sovalkov.

Massivt med lägenheter som haft flertalet visningar men inga bud, bästa exemplet är väl vår kändislägenhet på Horbergs Strand. Snart borde alla priser mer eller mindre kunna klassas som "acceptpris" eller snarare "prisidé" - vad de hoppas att de kan få för lägenheten - och inte det tramsiga "budstart" som varit gällande de senaste 3-4 åren.
Man skulle väl passa på att ordna det neandertals-system Sverige har för dessa budgivningar.

Problemet där, likt det mesta annat, är ju dock inte politiken. Det är att svensken själv är så världsunikt obildad inom alla dessa saker att gemene man inte ens förstår att upplägget är relativt unikt, konstigt och objektivt idiotiskt.
2022-08-22, 04:59
  #416
Moderator
Diablo1118s avatar
Vi har redan en tråd som diskuterar bostadsmarknaden där denna frågeställning också passar in med tanke på inläggen i tråden.
Vi låser denna!
(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu! /Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback