• 2
  • 3
2022-05-15, 15:18
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Har satt mig i en hyresrätt för tillfället bara undran hur länge man blir kvar tills köpläget kommer😂

Hur placerar du pengarna medans du väntar? Hyrestorsken har en tendens att aldrig köpa, det är alltid för dyrt brukar det låta. Det kan bli en riktigt dålig affär att sitta med pengar på banken över tid när inflationen härjar.
2022-05-15, 16:17
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Så nu kommande till min fråga hur tror ni bostadsmarknaden kommer se ut om ca halvår säg efter sommaren och framåt?

Detta är en helt annan fråga än den du ställer i trådens titel. På den svarar jag att för den som köper en bostad för att bo i den långsiktigt, för den är *nu* alltid rätt tidpunkt att köpa när man hittat och gjort due dilligence på det objekt man vill bo i.

För den som önskar att spekulera i värdeutveckling så är bostadsrätter nästan aldrig rätt investering. Index på börsen har historiskt sett vuxit något snabbare än bostadspriser och det är en jäkla massa jobb med uthyrning om man skall maximera intäkterna.
2022-05-15, 18:42
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Du bör köpa när räntorna ser ut att peaka, och riksbanken börjar signalera räntesänkningar. När det blir får man snällt vänta och se. Men ligger troligtvis ett par år bort.
2022-05-19, 09:25
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Nu. Och bind räntan 5 år.
Sorry men de enorma prisfall som folk letar efter kommer inte ske..
Priserna kommer isåfall falla uppifrån och ner likvärdigt. Med mindre förlust på små bostäder då om räntorna blir för höga flyttar folk till mindre. Stors 5or blir svårsålda och minskar temporärt mer men du kan också hyra ut rum då många blir bostadslösa. Så du är nog mer safe med en 3-5a om du kan hyra ut.
De finns inte hur många 3/5or heller för nästa baby boom, så de kommer va attraktiva på så sätt så de talar emot mig första tes.

Men, 4 mille är inte konstigt för en lägenhet. Folk tjänar mkt idag och kan ta lån. Även ifall lånen minskar så har folk pengar. I relationen kommer på sikt göra att själva prislappen inte kommer sjunka heller.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-05-19 kl. 09:30.
2024-06-23, 11:35
Medlem
Citat:
Har satt mig i en hyresrätt för tillfället bara undran hur länge man blir kvar tills köpläget kommer😂
Hur blev det, tog du chansen förra året?
2024-06-23, 19:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Hänvisar till (FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

Tråd låst.

Mod.
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in