Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2022-05-19, 01:15
  #49
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Kul med en likasinnad Vidrigt är det när alla barn och muppar går och pillar i godiset. Definitivt värt varenda krona att slippa det.

Ja men något ska ju barn och tjockisar få ha. Nu har dom lösgodis och det lämnar andra bättre möjligheter och nöjen till oss andra.
Citera
2022-05-19, 01:35
  #50
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angeles-bermudez
Inte allt för sällan de har 4,9 hektot på Stora Coop ju.

Jag personligen äter mycket godis, i regel varje dag.

Så länge det inte införs skatt på annan ohälsosam mat som belastar systemet med hjärt- och kärlsjukdomar skall inte godis heller beskattas. Sedan kan jag tycka att i ett modernt I-land skall man få äta vad man vill utan att straffas extra för sitt val.
Nja, dessa priser kanske sker 5 veckor på ett 1 år. Ganska sällan i min bok.
Citera
2022-05-19, 02:18
  #51
Medlem
Bajskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Nja, dessa priser kanske sker 5 veckor på ett 1 år. Ganska sällan i min bok.


Ja. Kirk har rätt. Extrapriserna på lösgodis går väl mest hand i hand med säsong. Min turk på masthuggsberget tar iaf 11 eller 12 kr per hg.
Citera
2022-05-19, 16:29
  #52
Medlem
angeles-bermudezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskissen
Ja. Kirk har rätt. Extrapriserna på lösgodis går väl mest hand i hand med säsong. Min turk på masthuggsberget tar iaf 11 eller 12 kr per hg.

Brukar vara 50% på mitt Coop vid halloween, jul, påsk, Mellodifestivalen och sedan någon mer högtid jag glömmer. Dem viktigaste tillfällena är dock när butiken vill byta ut godiset mot nytt fräscht eller till nya smaker. Då rear de ut friskt.
Citera
2022-06-10, 23:28
  #53
Medlem
karlsoons avatar
På Eko stormarknad kostar lösgodiset alltid 4.90hg märkedgodis och alltid färskt. Dom säljer ungefär 500kilo om dagen. Färskare godis finns inte.
Citera
2024-03-30, 12:58
  #54
Medlem
Harry_s avatar
Vågar inte Kandyz skriva sina kg priser på webben?
tänker dom om vi får hit kunderna kommer dom inte orka åka annanstans för att handla

tar dom 179:-/kg ?
Citera
2024-03-30, 14:22
  #55
Medlem
Redan på 80-talets mitt fick man hosta upp 14:90/hg, på stadens då största "nöjes-palats".
(Videouthyrning - Café - arkadhall - biljard, m m.)

Minns dock inte riktigt vad bottenpriserna låg på, långt senare?
(Kunde inte butiker - som bara saluförde godis - ibland ta blott 2:50-3 spänn hektot en bit in på 90-talet?)
Citera
2024-03-30, 14:36
  #56
Medlem
Hardstekts avatar
Som flera andra har nämnt är godis billigare och godare än någonsin.

Självplocks-godis är relativt ny företeelse.

När jag var liten på 80talet så såldes godis styckvis och expediten plockade det åt än. Man fick stå och peka på dom karamellerna man ville ha.

Sen mot slutet av 80talet kom godis som självplock. Då låg det på ca 9kr hg. Jag skulle tippa att medellönen då låg på typ 13k i månaden och inte 40k som nu.

En bit på 90talet kom lågpris godis. Då kunde man få det för typ 2.90kr hg. Detta var inte alls lika gott som det som fanns på ica/konsum. Utan bestod typ av sämre varianter sega råttor eller tennisracketar.

Sen har godis bara blivit billigare och godare. Dom här mega-hyllorna med stora hinkar och 100tals med olika sorter fanns inte alls förr. Utan självplocket såg ut som det gör idag på lidl.

Godis borde kosta typ 50kr hg.
__________________
Senast redigerad av Hardstekt 2024-03-30 kl. 14:42.
Citera
2024-03-30, 17:52
  #57
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Som flera andra har nämnt är godis billigare och godare än någonsin.

Självplocks-godis är relativt ny företeelse.

När jag var liten på 80talet så såldes godis styckvis och expediten plockade det åt än. Man fick stå och peka på dom karamellerna man ville ha.

Sen mot slutet av 80talet kom godis som självplock. Då låg det på ca 9kr hg. Jag skulle tippa att medellönen då låg på typ 13k i månaden och inte 40k som nu.

En bit på 90talet kom lågpris godis. Då kunde man få det för typ 2.90kr hg. Detta var inte alls lika gott som det som fanns på ica/konsum. Utan bestod typ av sämre varianter sega råttor eller tennisracketar.

Sen har godis bara blivit billigare och godare. Dom här mega-hyllorna med stora hinkar och 100tals med olika sorter fanns inte alls förr. Utan självplocket såg ut som det gör idag på lidl.

Godis borde kosta typ 50kr hg.

tror inte att lönen låg på 13k på 80 talet
mer runt 95
Citera
2024-03-30, 19:22
  #58
Medlem
Vem0ths avatar
En kanske okänd sanning för flera men anledningen till varför priset på lösvikt ofta är så mycket lägre än konsumentpack är för att man kör lite bufféstrategi på det. Inköpsvärdet varierar ordentligt på lösviktsgodis t ex gelégodis och torra kritbitar kostar ingenting medans choklad kostar massor. Du hittar de dyrare pjäserna högst upp och gärna placerad i hörnen. Dessa sparar man ordentligt mycket pengar på eftersom dessa har ofta högre inköpspris än utpris.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback