Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-22, 23:43
  #529
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Ska sägas att jag inte är 100% insatt i handelsreglerna på NYSE men intrycket är att det kan ta några handelsdagar innan optionshandeln är igång efter en börsintroduktion.

Att det just nu inte finns optionshandel på RDDT är förmodligen förklaringen till varför ni inte hittar några instrument hos t.ex Avanza eller Nordnet då market maker har svårigheter att avsätta risken tills dess att optionshandeln är igång.

Killgissar att de inte kan dra igång optionshandeln förrän första handelsdagen i aktien är settlad.
Settlement tar väl typ tre dagar i USA för närvarande? Osäker på detaljerna.
Nya regler till maj månad, då settlement ser ut att bli T+1.
Optionshandel tror jag bara sker i aktier med viss omsättning och marknadsvärde, osäker på nivåerna.
Däri kan förklaringen ligga i att optionshandeln inte kommer igång förrän tillräcklig omsättning är settlad/bokad eller vad man vill kalla det.

Håller tummarna för att RDDT inte faller ihop innan det går att shorta den via diverse instrument. Återstår att se.

Vore ju ironiskt om optionshandeln i RDDT kommer igång lagom till påsken och lidandet med det kan få börja
Ja det låter rimligt.
Citera
2024-03-25, 14:14
  #530
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ja det låter rimligt.

Nu finns det optioner på RDDT.
Citera
2024-03-26, 10:16
  #531
Medlem
Boeing.... Luktar nedgång
Citera
2024-03-26, 13:46
  #532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Ska sägas att jag inte är 100% insatt i handelsreglerna på NYSE men intrycket är att det kan ta några handelsdagar innan optionshandeln är igång efter en börsintroduktion.
I regel tar det en vecka innan det kommer optioner på nya börsintroducerade aktier i USA men det brukar gå snabbare när efterfrågan är stor som i det här fallet.

Jag trejdade Reddit-IPO:n och det dröjde bara lite över en timme innan den upphörde att vara HTB hos IBKR och att de började att erbjuda fria aktier för blankning. Men dessa gick åt fort.

Reddit är en av de mera snabbfotade aktierna just nu så var försiktiga om ni tänker blanka själva aktien på längre sikt med ett lite större kapital. Men i mina ögon finns det ingen anledning att blanka aktien nu när vi har optionen.
Citera
2024-03-26, 14:39
  #533
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Jag trejdade Reddit-IPO:n och det dröjde bara lite över en timme innan den upphörde att vara HTB hos IBKR och att de började att erbjuda fria aktier för blankning. Men dessa gick åt fort.

Reddit är en av de mera snabbfotade aktierna just nu så var försiktiga om ni tänker blanka själva aktien på längre sikt med ett lite större kapital. Men i mina ögon finns det ingen anledning att blanka aktien nu när vi har optionen.


Reddit $69 pre-market. 69, ni vet vad det innebär, Reddit är officiellt en meme-stonk.
Nu handlar det bara om tajming.

Edit: Nu $74. Free floaten som är tajt och bidrar till att pressa upp axien?
__________________
Senast redigerad av Lagerkommandant 2024-03-26 kl. 14:48.
Citera
2024-03-26, 14:51
  #534
Medlem
Banker! Konkurser skenar ihöjden, kreditförluster kommer som ett brev på posten...Har sålt alla bankaktier..simma lungt.
Citera
2024-03-27, 00:12
  #535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Banker! Konkurser skenar ihöjden, kreditförluster kommer som ett brev på posten...Har sålt alla bankaktier..simma lungt.

Måste vara sämsta tipset. Bankerna gör rekordvinster och är stabila även när det stormar som mest.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback