Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-28, 14:29
  #25
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
Tycker du då att det är okej om en student 2 veckor innan sluttenta skickas till 3 veckor arbetsträning i en annan stad?
man kan sälkert förhala med att man fått covid19 (man ljuger alltså) och måste börjar sin arbetsträning senare,man får väl använda hjärnan lite?
Citera
2022-05-28, 15:21
  #26
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
1. Långtidsarbetslösa kan få yrkesutbildningar på 1-2 år inom bristyrken av arbetsförmedlingen. Exempelvis elektriker, lastbilschaufför, kock.
Vet dock ej om det är direkt bibehållen a-kassa eller om det är annat bidrag som man får under tiden.
Hört att a-kassan pausas och ersättningen blir aktivitetsstöd från Försäkringskassan som är baserad på tidigare a-kassa (SGI) men några % lägre ...Har man inte haft a-kassa så får man ett grundbelopp (ca 5000/mån).
Citera
2022-05-28, 15:33
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Mmmm jag har gjort en liknande grej för nästan 15 år sedan dvs fördrivit tiden när jag var långtidssjukskrivna och gick på sjukpenning med att sitta hemma och läsa in ett par gymnasiekurser på distans framför datorn.

Sökte självklart inte CSN lån och hoppades att ingen skulle komma på mig eftersom att det är olagligt, vilket de tack och lov inte gjorde.

Men det är lite skevt att man trots att man inte kan jobba rent fysiskt under en period inte kunde fördriva tiden med något produktivt och samhällsnyttigt utan att det klassades som olagligt.

Spela WOW ex antal timmar framför datorn helt ok men plugga upp ett par gymnasiekurser framför skärmen inte ok, trots att man inte ens sökt bidrag eller något dylikt för det.
Självklart får du spela dataspel hela livet, finns absolut ingen jobbplikt. Däremot kan du inte bli försörjd av oss andra.

Vet inte om det är det ni föreslår, men vi skulle kunna införa medborgarlön. Alla får 11 000 spänn i månaden utan prövning eller motkrav. Alla andra bidrag upphör samtidigt, det finns inget soc man kan gå till och gnälla över att pengarna inte räcker, det finns inget bostadsbidrag, barnbidrag, änkepension, etc etc utan bara medborgarlön till alla. Då kan ni ta det och plugga.
Citera
2022-05-28, 15:38
  #28
Medlem
Soc kräver att du ansöker CSN om du pluggar, får du avslag då kan du få socialbidrag, inte annars
Citera
2022-05-28, 15:41
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Självklart får du spela dataspel hela livet, finns absolut ingen jobbplikt. Däremot kan du inte bli försörjd av oss andra.

Vet inte om det är det ni föreslår, men vi skulle kunna införa medborgarlön. Alla får 11 000 spänn i månaden utan prövning eller motkrav. Alla andra bidrag upphör samtidigt, det finns inget soc man kan gå till och gnälla över att pengarna inte räcker, det finns inget bostadsbidrag, barnbidrag, änkepension, etc etc utan bara medborgarlön till alla. Då kan ni ta det och plugga.
Nu pratar jag om en period i livet när jag var tillfälligt sjukskriven och inte kunde arbeta pga fysiska orsaker och satt hemma och hade långtråkigt under en längre tid.

Kom dock på att jag kunde göra något produktivt under denna tid istället för att sitta och glo på film eller spela WOW (som var i ropet då) så jag läste in ett par gymnasiekurser på distans.

Självklart så sökte jag inga extra bidrag för det typ CSN men jag tycker det är lite hyckleri att du kan ägna dej åt typ vad som helst om du är säg tillfälligt sjukskriven men plugga upp några kurser på distans är olagligt oavsett om du söker CSN bidrag eller ej.
Citera
2022-05-28, 15:46
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nu pratar jag om en period i livet när jag var tillfälligt sjukskriven och inte kunde arbeta pga fysiska orsaker och satt hemma och hade långtråkigt under en längre tid.

Kom dock på att jag kunde göra något produktivt under denna tid istället för att sitta och glo på film eller spela WOW (som var i ropet då) så jag läste in ett par gymnasiekurser på distans.

Självklart så sökte jag inga extra bidrag för det typ CSN men jag tycker det är lite hyckleri att du kan ägna dej åt typ vad som helst om du är säg tillfälligt sjukskriven men plugga upp några kurser på distans är olagligt oavsett om du söker CSN bidrag eller ej.
Du har missförstått vad "olagligt" betyder.

Självklart får du plugga men då är det din sysselsättning och då är du inte sjukskriven längre och får inte sjuklön.

Jisses vad folk klamrar sig fast vid sin sjukskrivning...
Citera
2022-05-28, 15:49
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Soc kräver att du ansöker CSN om du pluggar, får du avslag då kan du få socialbidrag, inte annars
Ja självklart är det det fullständigt logiska.

En aktivitet som berättigar till ekonomiskt stöd - varför skulle man vägra det och be om fattigvård i stället? Herregud vi bor i ett land där du kan bli vad du vill och det inte bara är gratis att plugga utan du får BETALT för att göra det... Och ni rynkar på näsan och vill ha socialbidrag i stället...
Citera
2022-05-28, 16:00
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du har missförstått vad "olagligt" betyder.

Självklart får du plugga men då är det din sysselsättning och då är du inte sjukskriven längre och får inte sjuklön.

Jisses vad folk klamrar sig fast vid sin sjukskrivning...
Jag förstår vad du menar och kan väl inte säga att jag klamrade mig fast vid min sjukskrivning då direkt.

Kunde inte jobba under en period pga fysiska orsaker och i ärlighetens namn så ville jag tillbaka till jobbet så fort som möjligt.

Fick för mig att göra något produktivt under tiden så jag pluggade ett par gymnasiekurser på distans eftersom det inte var något problem att sitta framför datorn och skriva prov eller uppgifter, däremot så hade jag inte kunnat jobba på distans då jag inte hade den typen av jobb.

Jag hade aldrig kunnat ta mig ut och säg gått till komvux för att plugga och i ärlighetens namn så hade jag inte gjort det heller utan gått direkt tillbaka till jobbet isåfall.

Det var mest ett sätt att fördriva tid under en begränsad period genom att göra något produktivt.
Citera
2022-05-28, 16:13
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag förstår vad du menar och kan väl inte säga att jag klamrade mig fast vid min sjukskrivning då direkt.

Kunde inte jobba under en period pga fysiska orsaker och i ärlighetens namn så ville jag tillbaka till jobbet så fort som möjligt.

Fick för mig att göra något produktivt under tiden så jag pluggade ett par gymnasiekurser på distans eftersom det inte var något problem att sitta framför datorn och skriva prov eller uppgifter, däremot så hade jag inte kunnat jobba på distans då jag inte hade den typen av jobb.

Jag hade aldrig kunnat ta mig ut och säg gått till komvux för att plugga och i ärlighetens namn så hade jag inte gjort det heller utan gått direkt tillbaka till jobbet isåfall.

Det var mest ett sätt att fördriva tid under en begränsad period genom att göra något produktivt.
Varje människa har ett eget personligt ansvar att vara produktiv. Uppgiften är inte att göra en listig kalkyl så att man maximerar sina bidrag. Utan man ska vara kreativ och resa sig och ta sig framåt. Även om man inte känner att man i varje stund blir fullt ut kompenserad för det. Så sträck på dig för att du tog dig igenom denna period.

Hela premissen för den här tråden är värdelös: "Staten utnyttjar studenterna och stjäl deras pengar, låt oss alla bli socialbidragstagare i stället"
Citera
2022-05-28, 19:05
  #34
Medlem
Csn lån kan du ju få även om du har sparkapital inkomster osv

Soc-bidrag kräver att du inte har en spänn på kontot och lever som en luffare. Har du tex en okej ekonomi med lite pengar på banken så är ju soc bidrag uteslutet.
Citera
2022-05-28, 21:20
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Självklart får du spela dataspel hela livet, finns absolut ingen jobbplikt. Däremot kan du inte bli försörjd av oss andra.

Vet inte om det är det ni föreslår, men vi skulle kunna införa medborgarlön. Alla får 11 000 spänn i månaden utan prövning eller motkrav. Alla andra bidrag upphör samtidigt, det finns inget soc man kan gå till och gnälla över att pengarna inte räcker, det finns inget bostadsbidrag, barnbidrag, änkepension, etc etc utan bara medborgarlön till alla. Då kan ni ta det och plugga.


Ja jag skulle vilja se det. Ta bort i princip alla nuvarande bidrag (inkl pension, a-kassa) och ersätt det med en medborgarlön (som följer inflationen någorlunda i alla fall). Mänsklig arbetskraft blir allt mer överflödig ändå, och det är mer påhitt jobb än någonsin och ändå är det brist på jobb, och det kommer bara bli mindre och mindre jobb i framtiden. Att ha en medborgarlön skulle också ge makt till invånarna, att de kan säga nej till arbetsgivaren.
__________________
Senast redigerad av Hew18 2022-05-28 kl. 21:22.
Citera
2022-05-28, 21:38
  #36
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja jag skulle vilja se det. Ta bort i princip alla nuvarande bidrag (inkl pension, a-kassa) och ersätt det med en medborgarlön (som följer inflationen någorlunda i alla fall). Mänsklig arbetskraft blir allt mer överflödig ändå, och det är mer påhitt jobb än någonsin och ändå är det brist på jobb, och det kommer bara bli mindre och mindre jobb i framtiden. Att ha en medborgarlön skulle också ge makt till invånarna, att de kan säga nej till arbetsgivaren.

Det fanns 31 december 2021: 10 452 326 invånare i sverige.

10 452 326 x 11000 = 114 975 586 000kr

114 975 586 000 x 12 = 1 379 707 032 000kr

alltså ska vi ge 1379 miljarder och lite till i bidrag jag menar "lön" till folk som skapar noll värde.

Statsbudgetens inkomster var år 2021 1 191,3 miljarder kronor.

Så vi ska bara lägga ner samhället och ge alla som inte vill producera värde alla pengar i medborgarlön?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Of...ens-inkomster/

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...es-befolkning/
__________________
Senast redigerad av Manissa 2022-05-28 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in