Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-04-04, 23:35
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har sett både "Taxi Driver" och "The Joker". Den senare liknade ingenting annat, i sin skildring av psykisk ohälsa, och var en av de senaste tio årens bästa filmer. Topp fem i "feel bad" någonsin?

La inte märke till några Scorsese-referenser alls faktiskt. Satt som på nålar hela vägen ...

Däremot är jag bekymrad över alla nutida regissörer idag som förtittat sig på klassiker. Senaste Batman kändes svårt David Fincher-sjuk, närmast parodiskt om man tänker på det. Senaste säsongen av "Fargo" kändes som ett hopkok av grepp från exempelvis "Ensam hemma" och "A history of violence".

Om både manusförfattare och regissörer har kreativ kollaps, då är det illa ...

Ja du har rätt, helt klart .
Och om Joker... Att du satt som på nålar är ett gott betyg, då blev du gripen av filmen och försjönk i den ("immersion" som gamers kallar det).

Mitt problem var nog att jag helt enkelt inte fastnade för den. Hade nog fel förväntningar eftersom jag ännu inte hade glömt Dark Knight. Tittade för mycket på användningen av olika skärpedjup och på färgskalan som om jag minns rätt höll sig till den där institutionsgröna stilen som var i ropet under några år och som jag ogillar , kanske främst för att massmediernas reportage och nyhetsmaterial kring Ebola -narrativet i Afrika använde samma grundfärger, men då utan de mjuka nyansskillnaderna som en spelfilm har, om den inte ges en medvetet artificiell look, som Speed Racer eller Barbie.

Lika bra att strunta i alla Scorcese- och andra Marvelreferenser i den. Det är lätt att analysera sönder en upplevelse, och det kanske är synd att göra. Men man får väl stålsätta sig lite extra om nya Jokerfilmen verkligen ska bli en musikal med Lady Gaga.
Citera
2024-04-05, 10:59
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Den har åldrats utmärkt. Det är inte så att alla genast ska förstå alla referenser fyrtio år senare. Någon som var med på den tiden får väl berätta för den som inte var med. Det är en del i att se film. En inte försumbar del.

Jösses. Du har verkligen inte ens förstått vad du tittat på. Nämn tre hänvisningar i The Joker som inte fungerar på egen hand utan gör filmen ”bara sämre”.

Du blandar äpplen och päron, kiwi och citron hux flux i din lilla låda och häller ut allting och tror att kladdet du ser är något viktigt.

Barnfilmer har alltid skämt som funkar på de föräldrar som tvingas sitta igenom dem - det är inte nödvändigtvis ”hänvisningar” eller påskägg.

Ju mer du kan desto mer förstår du och kan sätta saker i sina rätta sammanhang.

Tror du att det slutar vid några filmer?

För att förstå Travis, Rupert och Arthur bör du ha läst Jean-Paul Sartres roman "Äcklet", en av de europeiska romaner som har en existentialistisk hjälte i sitt centrum till där flera hänvisningar finns i filmen, även romaner som Albert Camus "Främlingen" och Fjodor Dostojevskijs "Anteckningar från källarhålet" bör inte bara vara lästa utan förstådda och genomtänkta om du vill kunna ta till dig King of Comedy, Taxi Driver och Joker.

”Top Secret”, ”Scream”… Jösses.

De kan ju fungera på egen hand om man inte känner till eller inte upptäcker att de har lagts till för att referera till annat utanför den egna berättelsen, men i de fall det är huvudsyftet finns risken att de inte fungerar särskilt bra ens för den som inte hittar "påskäggen".

Ett ökänt exempel på det senare är många ljudpåläggares skämt att i årtionden lägga in det så kallade Wilhelmskriket från Gary Cooperfilmen Trummor i fjärran i alla filmer och tv-serier de jobbade på i vilka det förekom skrik från män som föll, blev skjutna etc. När detta uppdagades lär en hel del aktiva producenter, som Steven Spielberg, sett till att ljudspår mixades om för att plocka bort "skämtskriket" eftersom "påskägget" skadar filmerna, av skäl som du kanske förstår; jag tror att Indiana Jones 1 är en av de filmerna (jag har inte dubbelkollat eller sett en ny version av den).

George Lucas lade själv in sina THX 1138-referenser i alla sina filmer, från nummerskylten på Johns gula Hot Rod i Sista natten med gänget och framåt, och är det en komedi kan det ingå som en del av filmens roliga. Man kan tycka olika om tilltaget. Men ju allvarligare filmen är, desto sämre, i regel. Jag har funderat på vad Dalulven skrev, att Joker skildrar psykisk ohälsa på ett sätt som är ovanligt i film, och han/hon har nog rätt; och om det är en toppfilm om "feelbad-movie" är det särskilt viktigt att ta sin historia på allvar, tycker i alla fall jag. Uppenbarligen har jag fel om filmens utfall i sig, eftersom Dalulven och många med honom verkligen blir gripna av den, men min inställning till producenternas hantering av sina filmer kvarstår även om de i detta fall för en stor publik lyckades göra en relevant och engagerande film.

Jag upplever det från ditt inlägg som om det är du som blandar "hux flux", i och med att du verkar röra ihop förekomsten av direkta referenser och "påskägg" med att skapare inom konstarterna låter sig influeras av varandra och deras verk korsbefruktas av andras, och i förekommande fall knycker, kopierar och plagierar.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback