Problemet med det här är ju att det är sant.
Givetvis är twittertråden propaganda, men ändå
Jag har upplevt "sitta kvar på rummet-fenomenet" hela barndomen.
MEN det handlar inte bara om snålhet utan att middagen är familjens fasta punkt där alla samlas och pratar om viktiga saker som bara gäller just familjen. Man kan säga att familjen hålls samman genom middagarna.
Att bjuda in andra barn till familjens gemensamma stund kan vara splittrande.
En annan viktig aspekt är att man sabbar för det andra barnens familjemiddag. "Nej jag vill inte vara med runt bordet - jag har ätit hos Pelle". Det är lite som att vara otrogen.
Jag kom ihåg att morsorna ibland ringde till varandra och frågade om det var ok att bjuda deras barn på middag.
Dessutom fick man ju massa annat som saft och bullar, te och mackor etc. Så de handlade inte om pengar
Citat:
Ursprungligen postat av
ClitEastwood
När jag tänker efter så det dessa föräldrar haft gemensamt är att de verkade rätt iskalla och bittra. Fanns aldrig leenden eller den där normala vardagliga glädjen, inte ens tråkiga dad jokes. Det var alltid irritation och grinighet i luften hemma hos dessa polare.
Känner igen det här. Vet inte hur det är nu förtiden, men tror det finns mindre av de här familjerna nu. Det var ofta en annan mentalitet förr.
Svensk arbetarklass och stel medelklass. Tristess, pengaproblem, alkoholproblem. Folk hade skitjobb och det fanns ingen bra tv eller internet.