Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-04, 11:48
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Kanske, kanske inte.

Men hela fenomenet är socialdemokratisk kultur, inte svensk kultur.

En sund svensk ser grannens ungar som en del av en utökad familj. Familj-Släkt-Grannskap/By-Stad-Landskap-Land. Det är självklart att ungen ska ha mat om han/hon sitter i mitt kök. Jag känner så och det smärtar mig att vissa inte känner så.
Det är väl det som är problemet, att du känner istället för tänker. Vi säger så.
Citera
2022-06-04, 11:51
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Vem e han? Stor snopp?
Vet inte vem hon är men hon har antagligen en riktig flashbackdase. Många svenska kvinnor har det idag.
Citera
2022-06-04, 11:55
Medlem
Intressant stycke här om skillnaden mellan svensk, vit etik och muslimskt:

The prophet Muhammad's own well-attested hospitality included reluctance to ask guests who had stayed too long to leave, even though he was the head of state at Medina (33:53), and he let multitudes of envoys, guests, and the poor there enjoy hospitality in the mosque, which was also the courtyard of his house. More directly, in many extra-Qur˒anic traditions the Prophet insisted that generosity be shown to guests, travelers, and strangers. As a result, Muslim law recognized offering guests three days' hospitality as the Prophet's way (sunna).

Detta säger väl allt.. ni är ett småaktigt, snålt, ogeneröst folk.. jag tror faktist ni är trötta själv på ert sätt att leva (den otroliga konsumption av psykofarmaka stöttar detta påstående) och vill frigöras.
Citera
2022-06-04, 12:01
Medlem
526s avatar
Problemet med det här är ju att det är sant.
Givetvis är twittertråden propaganda, men ändå

Jag har upplevt "sitta kvar på rummet-fenomenet" hela barndomen.
MEN det handlar inte bara om snålhet utan att middagen är familjens fasta punkt där alla samlas och pratar om viktiga saker som bara gäller just familjen. Man kan säga att familjen hålls samman genom middagarna.
Att bjuda in andra barn till familjens gemensamma stund kan vara splittrande.

En annan viktig aspekt är att man sabbar för det andra barnens familjemiddag. "Nej jag vill inte vara med runt bordet - jag har ätit hos Pelle". Det är lite som att vara otrogen.

Jag kom ihåg att morsorna ibland ringde till varandra och frågade om det var ok att bjuda deras barn på middag.

Dessutom fick man ju massa annat som saft och bullar, te och mackor etc. Så de handlade inte om pengar

Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
När jag tänker efter så det dessa föräldrar haft gemensamt är att de verkade rätt iskalla och bittra. Fanns aldrig leenden eller den där normala vardagliga glädjen, inte ens tråkiga dad jokes. Det var alltid irritation och grinighet i luften hemma hos dessa polare.
Känner igen det här. Vet inte hur det är nu förtiden, men tror det finns mindre av de här familjerna nu. Det var ofta en annan mentalitet förr.
Svensk arbetarklass och stel medelklass. Tristess, pengaproblem, alkoholproblem. Folk hade skitjobb och det fanns ingen bra tv eller internet.
Citera
2022-06-04, 12:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Vet inte vem hon är men hon har antagligen en riktig flashbackdase. Många svenska kvinnor har det idag.

Tydligen en tämligen onödig människa, en homo sapiens som bara är där, likt en mask som kryper runt utan funktion….

Krälar runt lite o dör sen?
Citera
2022-06-04, 12:19
Förutom kvalitetstiden med familjen,så fanns det även logistiska skäl till att man åt hemma,eller att maten var avsedd för familjen först och främst,-mataffärerna stängdes kl 18.00 på vardagarna,söndagar var det stängt. Storhelger likaså,i mina trakter så höll det där i sig till 82-83 nånting,sen gällde 20.00 tror jag.Därav vikten av planering och framförhållning.Ofta var man tvungen att köpa en extra frys, eller hyra/avbetala.
Barnbidragen kom kvartalsvis,och bostadsbidrag sökte mor aldrig om,hon hade 3 jobb och försörjde 6 barn oå detta Man skulle sköta sig själv.Sen far dog,så var ett oanmält besök från Barnavårdssnämnden ett reelt hot,därav var det outtalat så att mor födde och klädde sina egna barn först.Nu kom de ju aldrig,men man visste att sköta sig,för att inte oroa mor mer än nödvändigt.Vi gick aldrig hungriga eller i trasiga kläder,även om det inte var senaste snitt,hemmet var skinande rent.

Det har jag hållit fast vid,det är väl det minsta jag kan göra för att hedra min mamma.

Så alla ni blattningar som är kränkta - det skiter jag högaktningsfullt i.
Senast redigerad av kakapo 2022-06-04 kl. 12:28.
Citera
2022-06-04, 13:07
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Intressant stycke här om skillnaden mellan svensk, vit etik och muslimskt:

The prophet Muhammad's own well-attested hospitality included reluctance to ask guests who had stayed too long to leave, even though he was the head of state at Medina (33:53), and he let multitudes of envoys, guests, and the poor there enjoy hospitality in the mosque, which was also the courtyard of his house. More directly, in many extra-Qur˒anic traditions the Prophet insisted that generosity be shown to guests, travelers, and strangers. As a result, Muslim law recognized offering guests three days' hospitality as the Prophet's way (sunna).

Detta säger väl allt.. ni är ett småaktigt, snålt, ogeneröst folk.. jag tror faktist ni är trötta själv på ert sätt att leva (den otroliga konsumption av psykofarmaka stöttar detta påstående) och vill frigöras.

Ännu en otacksam blatte. Det är inte en fråga om pengar utan om integritet, även om man kan fråga sig om den är rimlig i sammanhanget. Och det heter konsumtion.
Citera
2022-06-04, 13:28
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness
vilka vi, pk desinformatörerna? Varenda användare kan ju läsa och se att jag har rätt.

Du skrev ju själv att du kände till vad white flight fenomenet var för något.

Hur skulle du känna dig om vi droppade av dig på North Sentinel island till exempel?

Skulle du känna sig lite ensam?

Vart tror du ordspråket lika barn leka bäst kommer kommer ifrån?

Vad tror du rasism kommer ifrån?

Man känner sig ensam om man är bland människor som är främlingar.

Det är en grundläggande naturlig instinkt.

Lika självklart som att jorden är rund och att det är mörkt på natten.

Försök inte smita iväg nu och spela dum när du förlorat diskussionen, jag har detaljerat förklarat detta i vetenskapliga termer för dig.

Vill du ha en länk så är det bara att kopiera vad som står i din webläsare och öppna ett nytt fönster till vår konversation.

När du visar belägg för dina påståenden så kan vi snacka vidare.
Citera
2022-06-04, 13:39
Medlem
Lovette är inte mer gästfri/inbjudande än kompisens mamma när hon straffar kompisen för att kompisens mamma inte bjöd Lovette på middag.
Gästfriheten/bjuda på något sträcker sig inte längre än till tjänster/gentjänster om man uppför sig så.
"But as a young Autistic girl I follow rules very well. So the next time that friend came over and it was dinner time… guess what I did? Told her to wait for me until we are done. We cant be feeding you okra soup and your moms wont give me some dry ass meatballs. "

https://t.co/dvVcnPgrNW
Citera
2022-06-04, 14:12
Medlem
Har varit med om att både få mat och bli utan. Oftare blivit erbjuden mat än inte. Att det skulle vara svensk kultur eller nationellt karaktärsdrag stämmer inte.
Citera
2022-06-04, 14:50
Medlem
Starbacks avatar
En myt som spridits utifrån ett enda fall. Där ser man faran med generaliseringar. Visst bjuder svenska föräldrar på mat. Och det finns ett överskott bland så gott som alla svenska matbord.

Men det finns ett stort MEN. Man ber först sin gäst att ringa hem till mamma och fråga om det är ok. Det är inte roligt för en annan mamma och stå och laga mat i onödan om ungen inte ska äta hemma. Och nästan all mat i alla hushåll är klara en viss tid nämligen vid middagstid.

Kan inte ungen mammans telenummer så ringer man själv den mamman och frågar om det går bra att hennes telning äter med värdfolket. Så måste det gå till så blir alla nöjda. Då slipper en hårt arbetande husmoder vänta på sin telning som alldeles för sent kommer hem proppmätt. Och hon som hållit maten varm. Vem skulle inte blim irriterad..?
Citera
2022-06-04, 15:20
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
En myt som spridits utifrån ett enda fall. Där ser man faran med generaliseringar. Visst bjuder svenska föräldrar på mat. Och det finns ett överskott bland så gott som alla svenska matbord.

Men det finns ett stort MEN. Man ber först sin gäst att ringa hem till mamma och fråga om det är ok. Det är inte roligt för en annan mamma och stå och laga mat i onödan om ungen inte ska äta hemma. Och nästan all mat i alla hushåll är klara en viss tid nämligen vid middagstid.

Kan inte ungen mammans telenummer så ringer man själv den mamman och frågar om det går bra att hennes telning äter med värdfolket. Så måste det gå till så blir alla nöjda. Då slipper en hårt arbetande husmoder vänta på sin telning som alldeles för sent kommer hem proppmätt. Och hon som hållit maten varm. Vem skulle inte blim irriterad..?

Exakt! Hemma hos oss så är middagen (och lunch på helgerna) enda stunden där vi sitter ner tillsammans och småpratar så dom stunderna är rätt viktiga för oss.

Nu är våra barn så pass stora så dom vet det men när dom var mindre så kunde jag bli jäkligt irriterad om dom kom hem och sa att dom hade ätit borta.

Tycker du hör till allmänt hyfs att barnet eller föräldern ringer och frågar om det är okey.

Har barnen kompisar hemma så har vi kommunikation med föräldrarna sen beror det väl på hur det blir.
Däremot skulle jag aldrig låta ett barn vänta på deras rum medans vi äter. Antingen får den åka hem eller äta med oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in