• 4
  • 5
2022-06-03, 05:26
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Länka till artikel är ok. Jag är tveksam om man skall länka till videoklipp på aftonbladet.

Jag tittar inte på dessa men hittar lite text:

Strax före midnatt enades EU-länderna om att stoppa importen av rysk olja. Några länder fick dock igenom ett tillfälligt undantag. – Jag är positivt överraskad att vi har kommit så här långt, sa statsminister Magdalena Andersson efter toppmötet.

Vad betyder undantaget? Jag har inte koll så någon får gärna fylla på.

Olja handlas på en världsmarknad. Tex spotmarknaden. Den ligger väl i holland. Är ryssland utestängda från denna marknad tex.

När det gäller just olja misstänker jag att det handlar bara om leveransförskjutningar. Ok vi köper inte från Ryssland utan från Saudi (tex), och någon annan köper bara från ryssland istället.

Längre avtal om leverans bryts, men det skrivs antagligen nya.

För mig är det bara trams att lägga energi på detta när vi behöver få kontroll på det egna landet. Invandringen, terrorist-fristaten, en polismyndighet och skola i fritt fall.

Håller med helt och hållet.

Det blir dock svårt för regeringen att ta tag i dessa problem då de ändå har gjort mest av alla regeringar genom tiderna och satsat mer på att lösa problemen än vad någon någonsin gjort tidigare.

Regeringen har liksom fattat de mest korrekta beslut som någon poltiker eller regering någonsin fattat genom hela Sveriges historia och de har satsat mer på rättsväsendet än vad någon regering någonsin kunnat drömma om.
Citera
2022-12-15, 13:23
Medlem
vad beror det på att diesel fortfarande importeras från ryssland?

"Rekordmycket diesel importeras nu till Europa. Ryssland är kontinentens största dieselleverantör, men nu dras kranen åt.

16 miljoner fat. Så mycket diesel importerades till EU och Storbritannien bara under de första 10 dagarna i december."

"Hälften av all importerad diesel till Europa kommer från Ryssland. Det innebär att Europa har en lång väg kvar att gå för att bli oberoende av ryska råvaror till den 5 februari."

turkarna kanske fixar så vi i fortsättningen kan köra på "ryss-diesel"?

"Turkiet köper billig rysk diesel från Ryssland som Europa inte vill ha, och säljer dyr turkisk diesel till de törstande marknaderna i Europa. "

https://www.dagensps.se/bors-finans/...g-till-europa/
Citera
2022-12-19, 19:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

"Rekordmycket diesel importeras nu till Europa. Ryssland är kontinentens största dieselleverantör, men nu dras kranen åt.

16 miljoner fat. Så mycket diesel importerades till EU och Storbritannien bara under de första 10 dagarna i december."

"Hälften av all importerad diesel till Europa kommer från Ryssland. Det innebär att Europa har en lång väg kvar att gå för att bli oberoende av ryska råvaror till den 5 februari."

"Turkiet köper billig rysk diesel från Ryssland som Europa inte vill ha, och säljer dyr turkisk diesel till de törstande marknaderna i Europa. "

Varifrån ska vi i EU importera ersättning för all denna diesel?
Ska man sanktionera måste man först lösa hur vi ska kunna ersätta det vi sanktionerat annars är det hål i huvet.
Citera
2022-12-20, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

Det beror nog mest på hur affärerna är gjorda (sedan tidigare).

Jag tittade efter lite data då jag misstänkte att export av diesel är större än import (för Sverige).

Och 2017 var iaf Sveriges export av diesel & Eo1 dubbla importen. Sverige är nettoexportör.
Bruttoexporten var 8'447'000 m3

Allt beror i grunden på var raffinaderierna ligger.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in